انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

آشنایی با قارچ پلنگی (Amanita pantherina)

این قارچ غیرخوراکی و احتمالاً سمی تلقی می‌شود.

قارچ پلنگی چیست؟‌

به دلیل شباهت آن با Amanita rubescen به عنوان کلاه پلنگ و جوش شیرین نیز شناخته می شود، گونه ای از قارچ است که در اروپا و آسیای غربی یافت می شود .

به غیر از کلاهک قهوه ای با زگیل های سفید ، از ویژگی های متمایز Amanita pantherina می توان به رول یقه مانند بافت جوانه در بالای پیاز پایه و اسپورهای بی شکل و بیضوی اشاره کرد.

برخلاف Amanita rubescen، کلاه پلنگی وقتی در بدنه آسیب می بیند، قرمز یاصورتی رنگ نمی شود، از این رو نام آن blusher false است ، این یک ویژگی اصلی در تمایز دو گونه است .

  • فرمانرو: قارچ
  • بخش: Basidiomycota
  • کلاس: Agaricomycetes
  • دسته: Agaricales
  • تیره: Amanitaceae
  • جنس: Amanita
  • گونه: A. pantherina
  • نام علمی: Amanita pantherina

Amanita pantherina که به دلیل شباهت آن با Amanita rubescen به‌عنوان کلاه پلنگ و جوش‌شیرین نیز شناخته می‌شود، گونه‌ای از قارچ است که در اروپا و آسیای غربی یافت می‌شود.

کلاهک

کلاهک: ۴ – ۱۱ سانتی‌متر عرض، در ابتدا نیم‌کره، سپس محدب و محدب پهن، قهوه‌ای تیره تا قهوه‌ای فندقی تا زرد مایل به قهوه‌ای کم‌رنگ، زگیل‌های متراکم توزیع‌شده از سفید خالص تا کرم چرک، کرک دار، به‌راحتی قابل جدا شدن هستند، چسبنده هنگام مرطوب بودن ، با حاشیه کوتاه‌ قد، بدنه آن سفید و در صورت آسیب‌ دیدگی غیر قابل‌ ترمیم است.

تیغه: آزاد، بسیار متراکم، سفیده شدن رنگ خاکستری، کوتاه.

اسپورها: سفید، به‌طور گسترده بیضوی تا بیضی کشیده، به‌ندرت کروی. ۵-۵-۸ × ۸-۱۲

پایه

پایه: ۵-۴ سانتی‌متر طول ۶ -۲ سانتی‌متر عرض، زیر استوانه‌ای، تا حدودی باریک به سمت بالا، سفید، در سن کم لکه‌دار، تو پر سپس توخالی، کرک‌های ریز در بالای حلقه صاف می‌شود، فلس‌های به هم فشرده کوچک که به‌مرورزمان تبدیل به کر ک های خامه‌ای رنگ می‌شوند و با افزایش سن خاکستری می‌شود و یک یا گاهی دو حلقه گرد باریک درست بالای پایه پیاز تشکیل می‌دهد. بدنه سفید است، در صورت آسیب‌دیدگی تغییرناپذیر است.

بو: ناخوشایند و یا مانند سیب‌زمینی خام

ویژگی‌های میکروسکوپی: اسپورها ۸-۱۰ ۶ ۶-۱۰ میکرومتر، صاف، بیضوی و غیرآمیلوئید هستند.

به‌غیراز کلاهک قهوه‌ای با زگیل‌های سفید، از ویژگی‌های متمایز Amanita pantherina می‌توان به رول یقه مانند بافت جوانه در بالای پیاز پایه و اسپورهای بی‌شکل و بیضوی اشاره کرد.

برخلاف Amanita rubescens، کلاه پلنگ وقتی بدنه آسیب می‌بیند قرمز/صورتی  رنگ نمی‌شود، ازاین‌رو نام آن “blusher false” است. این یک ویژگی اصلی در تمایز هر دو گونه است.

محل رویش

قارچ پلنگی یک قارچ غیرمعمول است، که در هر درخت برگ‌ریز، بخصوص راش و مخروطی در مراتع در سراسر اروپا، غرب آسیا در اواخر تابستان و پاییز یافت می‌شود. همچنین این قارچ در آفریقای جنوبی ثبت‌شده است، جایی که تصور می‌شود به‌طور تصادفی با درختان واردشده از اروپا و در جزیره ونکوور، در بریتیش کلمبیا، کانادا وارد شده است. این قارچ ectomycorrhizal است که در همزیستی ریشه با یک درخت زندگی می‌کند، مواد مغذی فتوسنتز را از آن استخراج می‌کند و در عوض مواد مغذی خاک را تأمین می‌کند.

Amanita pantherina حاوی ترکیب روان‌گردان مولکولی است، اما  از مقدار بسیار کم آن به‌عنوان یک آنتی‌ژن استفاده می‌شود. Amanita pantherina var. pantherinoides غیر خوراکی  و احتمالاً سمی تلقی می‌شوند. گونه‌های multisquamosa و velatipes سمی تلقی می‌شوند.

Amanita muscaria و Amanita pantherina از دسامبر ۲۰۰۸ خرید و فروش و یا تملک آن در هلند غیرقانونی اعلام شد. در اختیار داشتن مقادیر بیشتر از ۰٫۵ گرم خشک یا ۵ گرم تازه منجر به یک اتهام کیفری می‌شود.

با قارچ های سمی در هاگ آشنا شوید.
3/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه

  1. تریپ این قارچ خیییییلیییییییی سنگین است
    من تجربه مصرفش رو داشتم و میتونم بگم دوز بالای قارچ های سیلوسایبین جلوی این قارچ شوخی محسوب میشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا