دانستنی‌ها درباره قارچ

حلقه قارچی مرموز !!!

حلقه پری یا Fairy ring چیست؟

یک حلقه مرموز از قارچ ها در مزرعه ای در جنوب لوئیزیانا پیدا شده که منجر به تعجب اهالی محلی و مطرح شدن برخی تئوری های توطئه جالب در مورد علت آن شده است.

فرانسیس دلهوسای، ساکن منطقه  روستایی Carencro، زمانی که یک دایره تقریبا کامل از قارچ ها را در حیاط خانه خود پیدا کرد، بسیار تعجب کرد و مقداری گیج شد. او کشف خود را در شبکه های اجتماعی، به اشتراک گذاشت که سبب شد تا طوفانی از تئوری‌های توطئه، افسانه‌ها و حدس‌های علمی گوناگون در صفحه وی مطرح شود.

این پدیده در شبکه های اجتماعی به سرعت به عنوان “حلقه پری – Fairy ring” نامگذاری شد، موضوعی که عمیقاً در فرهنگ عامه، به ویژه در اروپای غربی ریشه دارد.

عده ای که تعدادشان از همه بیشتر بود افسانه حلقه پری را در مورد این حلقه قارچی مرموز مطرح کردند. برخی دیگر نیز با شوخ طبعی یا بر اساس باورهای عجیب، نظریه های دخالت بیگانگان فضایی و مرتبط بودن این حلقه با آنها را مطرح کرده اند و این حلقه ها را به نوعی پیام بیگانگان فضایی دانسته اند.

اما در بین نظریات برخی نظرها هم بود که بیشتر به علم و واقعیت نزدیک بود؛ برخی گفته بودند که زمانی درختی در آنجا بوده و هنوز هم ریشه های پوسیده آن که زیر زمین مدفون است، باعث شکل گیری حلقه قارچ مرموز شده است.

اما دلهوسای (مالک زمین)، مطمئن بود که هیچ درختی در آنجا نبوده است زیرا خیلی سال است که در این خانه سکونت دارد و حتی حدود یک دهه پیش خانه خود را بازسازی کرده بود.

حلقه قارچی مرموز پیدا شده در خانه دلهوسای
حلقه قارچی مرموز پیدا شده در خانه دلهوسای

 

افسانه حلقه پری (Fairy ring)

زمانی، رقص دایره‌ای در واقع رایج‌ترین شکل رقص محلی در سراسر اروپا بود. مردم معمولاً در جشنواره ها و جشن ها به صورت دایره ای می رقصیدند. بر اساس فولکلور قرون وسطایی، زمانی مردم بر این باور بودند که قارچ ها در جایی ظاهر می شوند که پری ها شب قبل رقصیده بودند. بر همین اساس تصور می شد که حلقه های پری، پس از رقصیدن یک گروه پری در یک دایره ظاهر می شوند.

بر طبق افسانه های انگلیسی و سلتیک، پری ها یا الف هایی که در یک دایره می رقصند، منبع حلقه های پریان بوده اند. انها همچنین بر این باور بودند که اگر انسان‌ها در رقص شرکت کنند، پری‌ها آن‌ها را مجازات می‌کنند و آنها را مجبور می‌کنند در حلقه برقصند تا زمانی که از خستگی از حال روند.

حلقه پری طبق افسانه ها
بر طبق افسانه های قدیمی حلقه پری در دایره ای که پریان یا الف ها رقصیده اند ایجاد میشود

 

بر اساس برخی افسانه ها، این حلقه ها با خوش شانسی مرتبط هستند و نشانه وجود روستای پریان در زیر زمین است. برخی فکر می کنند اگر وارد حلقه شوند شانس می آورند. همچنین یک داستان عامیانه دیگر توصیه می کند وارد حلقه پری نشوید زیرا ممکن است نامرئی شوید یا برای مدت نامحدودی در آنجا گیر کنید.

 

اما در افسانه‌های آلمانی، حلقه‌های پری به جای حلقه‌های پری، حلقه جادوگران نامیده می‌شوند. گفته می‌شود که این مکان‌ها محلی است که جادوگران در شب والپورگیس (جشنواره بهاری که شش ماه قبل از هالووین برگزار می‌شود) می‌رقصند. این افسانه ها ادعا می کنند که این حلقه ها یا خطرناک هستند، یا با جادوگران و شیطان مرتبط هستند.

 

 

حلقه پری چگونه به وجود می آید

اما به راستی حلقه پری چگونه به وجود می آید؟ قارچ های خاصی که از بقایای آلی پوسیده مانند کنده درختان، برگ ها یا ریشه های مدفون در خاک تغذیه می کنند عامل ایجاد این حلقه های پری هستند. حلقه های پری، همانطور که مشخص است، توسط قارچ های خاصی تشکیل می شوند که در شرایط مرطوب و بارانی رشد می کنند. ریشه این قارچ ها که بنام میسلیوم شناخته می شود، به شکل دایره ای در زیر زمین رشد می کند و به دنبال مواد مغذی است. در هوای مرطوب، قارچ ها از لبه میسلیوم ظاهر می شوند و یک حلقه قابل مشاهده ایجاد می کنند.

چگونگی تشکیل حلقه پری

در برخی موارد، قارچ های حلقه ای پری می توانند باعث تغییر رنگ چمن یا رشد غیر طبیعی در چمن ها شوند. این پدیده به ویژه در مناطقی با آب و هوای مرطوب و بارانی مشهود است.

علاوه بر این، وقتی حلقه‌های پری در اطراف تنه درخت تشکیل می‌شوند، معمولاً نشان‌دهنده رابطه متقابل بین قارچ‌های میکوریز و ریشه‌های درخت است. این همزیستی به ریشه‌های درخت اجازه می‌دهد تا از میسلیوم قارچ‌ها نیتروژن به دست آورند، در حالی که قارچ‌ها از ریشه‌های درخت برای رشد سود می‌برند.

بیش از 50 گونه مختلف قارچ می توانند حلقه های پری ایجاد کنند. قارچ های حلقه ای پری، تجزیه کننده هایی هستند که در خاک با سطوح بالای مواد آلی و در مناطقی که درختان اخیراً قطع شده یا خشک شده اند، رشد می کنند. در این فرآیند کنده‌ها و ریشه‌های قدیمی درخت که در خاک دفن شده‌اند شروع به پوسیدگی می‌کنند و توسط قارچ‌های مختلف مستعمره میشوند و مورد استفاده آنها جهت تغذیه قرار میگیرند.

رشد قارچ‌های حلقه‌ای پری از مرکز حلقه شروع می‌شود (مثلاً نزدیک یک کنده درخت) و در طول زمان به شکل یکنواخت و دایره‌ای به بیرون گسترش می‌یابد. قارچ ها ممکن است فقط در دوره های هوای مرطوب، به ویژه در پاییز، قابل مشاهده باشند.

حلقه پری قارچی

حلقه های پری می توانند به مرور زمان رشد کنند و قطر آنها بیشتر شود و باعث شوند که چمن رنگ یا بافت متفاوتی نسبت به علف های بیرون حلقه داشته باشد. قوس های نیمه یا حلقه های نیم دایره ای نیز ممکن است رخ دهد. بسته به شرایط، چمن با حلقه‌های پری می‌تواند متراکم‌تر، سبزتر و سریع‌تر رشد کند، یا قهوه‌ای‌تر و خشک‌تر از علف‌های اطراف باشد.

حلقه های پری بسته به علف، خاک و شرایط آب و هوایی، سالانه بین 6 تا 24 اینچ به سمت بیرون رشد می کنند. آنها در خاک های شنی که آب و حاصلخیزی کمی دارند بیشتر دیده می شوند. لایه های ضخیم کاهگل نیز به این رشد کمک می کند.

تاکنون برخی حلقه های پری با قطری بیشتر از 100 متر و با عمر بیشتر از 2000 سال نیز کشف شده است!

 

چند نمونه حلقه قارچی
چند نمونه حلقه قارچی (حلقه پری)

خبر خوب این است که قارچ های حلقه ای پری معمولاً باعث از بین رفتن علف در چمن های خانه نمی شوند. این قارچ ها عمدتاً به عنوان یک مزاحم در نظر گرفته می شوند و اغلب با تغییر شرایط آب و هوایی ناپدید می شوند. انتظار برای ناپدید شدن طبیعی آنها معمولا بهترین رویکرد است. با این حال، بسته به اینکه چه مقدار چوب یا بقایای آلی در خاک مدفون شده است، ممکن است در طول فصل بارانی بعدی دوباره ظاهر شوند یا برای سال‌های زیادی بازگردند.

اما حلقه های پری در مواردی می توانند آسیب جدی به چمن ها وارد کنند. این بیماری اگر شرایط رشدش خوب باشد می تواند یک تشک قارچی ضخیم در زیر خاک ایجاد کند که از رسیدن آب به ریشه های چمن ها یا درختی که در میان حلقه است، جلوگیری کند.

هنگامی که سطح زیرین خاک خشک شود، خیس شدن آن بسیار دشوار است و در نهایتریشه گیاهان داخل حلقه می میرند. همچنین وجود طولانی مدت این حلقه قارچ ممکن است مواد مغذی خاک را کاهش دهد و در برخی موارد، یک محصول جانبی سمی آزاد کند که می تواند مستقیماً چمن را در یک حلقه از بین ببرد.

 

بسته به نوع خاک، قارچ خاص درگیرکننده و شرایط اطراف، 3 نوع حلقه پری مختلف می تواند ایجاد شود. 

انواع مختلف حلقه پری
انواع مختلف حلقه پری

نوع I

مخرب ترین نوع حلقه پری هستند. قارچ هایی که حلقه های نوع 1 را ایجاد می کنند، ترکیباتی تولید می کنند که توانایی خاک برای جذب آب را محدود می کند. بدون توانایی جذب آب، شرایط خشکسالی در ناحیه حلقه ایجاد می شود و چمن روی حلقه آسیب دیده قهوه ای یا زرد شده و می میرد. حلقه های پری نوع 1 بیشتر در زمین های گلف و کمتر در چمن های مسکونی رایج است.

نوع II

قارچ های حلقه پری نوع 2 به طور موثر مواد آلی را تجزیه می کنند و نیتروژن آزاد می کنند که رشد چمن را تشویق می کند و باعث تراکم و رشد بیشتر و حتی سبزتر شدن چمن های روی حلقه میشود (مانند این است که کود حاوی نیتروژن به گیاهان بدهید). حلقه‌های پری نوع 2، اغلب در نزدیکی کنده‌های درختان، برگ‌ها و توده‌های چوبی و ریشه‌های پوسیده و همچنین چمنزارهایی که کمبود مواد مغذی دارند، پدید می آیند.
هوای گرم و خشک کار قارچ‌هایی را که باعث حلقه‌های پری نوع ۲ می‌شوند، تقویت می‌کند. وقتی الگوی آب و هوا تغییر کند، حلقه پری احتمالا محو خواهد شد.

نوع III

حلقه‌های پری نوع 3 دارای حلقه‌های قارچی هستند که در دوره‌ های مرطوب به‌ ویژه در پاییز ظاهر می‌شوند. حلقه‌های پری نوع 3 که بیشتر در طول دوره‌های طولانی هوای مرطوب شایع است و بیشتر در خاک‌های با زهکشی ضعیف و چمن‌های بیش از حد آبیاری شده رخ می‌دهند.

 

 

گردآوری و ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منابع: newswire.caes.uga.edu و www.bhg.com و www.usu.edu و wyomingpublicmedia.org
نویسنده: علیرضا صالحی

 

تمامی دانستنی ها درباره قارچ را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال نمایید.
4.9/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا