دانستنی‌ها درباره قارچقارچ و خانواده

مصرف قارچ به‌ صورت پخته یا خام؟

مصرف قارچ هم به‌ صورت خام رایج است و هم به‌صورت پخته اما نکته مهم این است که کارشناسان کدام‌ یک را پیشنهاد می‌کنند؟ صورت پخته یا خام؟

قارچ را می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده کرد. ولی کارشناسان و پزشکان تغذیه پیشنهاد می‌کنند افراد قارچ را به صورت خام، پخته، کبابی و یا آب پز مصرف کنند و از مصرف آن به صورت سرخ کرده پرهیز کنند زیرا بسیاری از خواص درمانی قارچ در این روش مصرف، از دست می‌رود. همچنین به علت حالت ساختاری قارچ، میزان زیادی از روغن جذب آن می‌شود و ممکن است انواع بیماری‌ های قلبی و عروقی را در پی داشته باشد.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت قارچ را می‌توان هم به صورت خام و هم به صورت پخته مصرف كرد، اما مصرف پخته آن بهتر است؛ زیرا بیشتر قارچ‌ها آلوده به موادی هستند كه فقط در اثر پختن از بین می‌روند. البته قارچ‌هایی كه در واحدهای صنعتی و با نظارت‌های دقیق بهداشتی تولید می‌شوند را می‌توان بعد از تمیز كردن دقیق به صورت خام نیز مصرف كرد.

توصیه طب سنتی درباره مصرف قارچ

طب سنتی توصیه می‌کند هنگام پختن قارچ، از ادویه‌های گرم مانند پونه استفاده شود تا طبع آن متعادل‌تر شود.

هشدار مهم درباره قارچ جنگلی

افراد باید از مصرف قارچ در مناطق جنگلی اجتناب کنند، زیرا بیشتر این افراد شناخت کافی در خصوص تشخیص قارچ سمی از سالم ندارند. باید اشاره داشت که بسیاری از قارچ‌ها به شدت سمی هستند و می‌توانند موجب مسمومیت‌های غذایی، آسیب به اعصاب و حتی مرگ شوند.

عوارض استفاده از قارچ خام

در صورتی که به حالت خام و زیاد مصرف شود، ممکن است عوارض زیان باری را برای بدن ایجاد کند. تعدادی از این عوارض عبارت‌ هستند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ایجاد سنگینی در بدن
  • کرخت شدن سر
  • احساس سنگینی در سر
  • حالت تنگی نفس
  • بند آمدن ادرار

احتیاط درمصرف قارچ

افراد با مزاج یا معده‌های سرد و ضعیف، باید در مصرف قارچ دقت به خرج دهند تا دچار نفخ، سنگینی، درد معده و قولنج نشوند. اما به دلیل این که قارچ طبع سرد و تر و رطوبت نسبتاً زیادی دارد، مصرف آن برای افراد مناطق گرمسیری و یا افرادی که کارهای سنگین بدنی انجام می‌دهند یا مزاج گرم دارند، مفید است. ( برای اجتناب از افزایش حرارت بدن و معده و غلیان خون ) اما در مقابل افرادی که معمولا دارای فعالیت بدنی بالایی نبوده و گوارش و بدن ضعیفی دارند، یا سرد مزاج هستند و در اقلیم‌های سردسیری قرار دارند، نباید در مصرف آن افراط کنند زیرا زیاده‌ روی برای این افراد مضر است.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا