اخبار علمی حوزه قارچ

کاهش جمعیت پشه مالاریا توسط نوعی قارچ سمی

این قارچ‌ها در کشتن پشه‌های هدف مؤثر هستند

برای نخستین بار قارچ اصلاح‌شده ژنتیکی که برای کاهش جمعیت پشه مالاریا طراحی‌شده بود، با موفقیت در یک محیط خارجی آزمایش شد.

به گزارش خبرگزاری هاگ- بر اساس گزارش «نیواطلس» این آزمایش در یک محیط شبیه‌سازی‌شده در روستایی واقع در بورکینافاسو در غرب آفریقا انجام شد که در آن جمعیت پشه‌ها پس از ۴۵ روز کاهش یافت. گفتنی است، برای انجام این آزمایش، محققان از نوعی قارچ سمی به نام «متاریزیوم» استفاده کردند که به‌طور طبیعی از بین برنده بیماری‌هایی است که از طریق پشه مالاریا منتقل می‌شوند.

طی انجام آزمایش‌های قبلی مشخص شد که این قارچ‌ها در کشتن پشه‌های هدف مؤثر هستند و به گونه‌های دیگری از حشرات مانند زنبور عسل آسیبی وارد نمی‌کنند؛ از همین رو دانشمندان اصلاحات ژنتیکی را بر روی این قارچ اعمال کردند.

به عقیده «ریموند سنت لیر» یکی دیگر از نویسندگان این تحقیق: هاگ این قارچ‌ها سیگنال‌های شیمیایی پشه‌ها را دریافت می‌کنند و پس از شناسایی وارد پوست آنها شده و منجر به مرگ پشه‌ها می‌شود.

شرایط محیط آزمایشی

در این آزمایش محققان سعی کردند قارچ‌ها را در یک محیط کنترل‌شده در فضای باز روستایی که محل زندگی پشه مالاریا است، قرار بدهند. آنها سه اتاق را شبیه‌سازی کردند؛ به‌گونه‌ای که دریکی از این اتاق‌ها، قارچی وجود نداشت، در اتاق دیگر قارچ‌های اصلاح‌نشده و در اتاق سوم قارچ‌‌های اصلاح ژنتیکی شده قرار داشتند.

بر اساس داده و آنالیزهای این گزارش، در داخل هر کلبه ۱۰۰۰ پشه نر و ۵۰۰ پشه ماده آزادشده بود و به مدت ۴۵ روز محققان روزانه تعداد این پشه‌ها را بررسی می‌کردند. پس از ۴۵ روز آنها دریافتند که در اتاق قارچ‌های اصلاح ژنتیکی شده تنها ۱۳ پشه بالغ زنده ماندند.

اخبار علمی حوزه قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا