اخبار علمی حوزه قارچ

قارچ‌های دارای ژن مقاوم به شوری

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران سه نوع قارچ مقاوم به شوری را شناسایی کردند

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران سه نوع قارچ مقاوم به شوری را شناسایی کردند که این موضوع امکان تولید ارقام ترایخته مقاوم به شوری را فراهم می‌سازد. قارچ‌های دارای ژن مقاوم به شوری شناسایی شدند.

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در توضیحات خود ضمن اشاره به این‌که امکان انتقال ژن‌های مقاومت به شوری به ارقام زراعی وجود دارد، اضافه کرد: شاید در آینده نیازمند انواعی از محصولات کشاورزی [تراریخته] باشیم که با روش‌های بیوتکنولوژی توانایی رشد در شرایط کم‌آبی و شوری را داشته باشند.

این مسئول در ادامه بیانات خود، گفت:  جالب‌توجه است که انواعی از میکروارگانیسم‌ها با روابط متقابلی که با برخی گیاهان دارند سبب ایجاد و یا افزایش توانایی رشد آن گیاهان در شرایط شوری و کم‌آبی می‌شوند، بنابراین می‌توانند با استفاده از ابزارهای مختلف زیست‌فناوری جهت تولید محصولات کشاورزی مقاوم به خشک‌سالی و شوری مورداستفاده قرار گیرند.

این مسئول همچنین با شاره به شرایط تولید قارچ، افزود: گروه بسیار مهمی از این نوع میکروارگانیسم‌ها، قارچ‌های رشته‌ای هستند. بسیاری از قارچ‌های رشته‌ای مقاومت بالایی به کم‌آبی داشته و برخی از آنها نیز شرایط شوری را به خوبی تحمل می‌کنند.

جالب‌توجه است که گروه‌هایی از قارچ‌های رشته‌ای روابط انتخابی با برخی گیاهان شور پسند نیز دارند و شواهد حاکی از آن است که این نوع قارچ‌ها در ایجاد و یا افزایش توانایی تحمل شوری و کم‌آبی گیاهان نقش دارند.

پیش‌بینی روند خشک‌سالی و کم‌آبی

فاضلی همچنین با اشاره به شرایط پیش رو،  این نکته  را خاطرنشان کرد: با توجه به‌پیش بینی‌های بلندمدت اقلیمی، یک روند خشک‌سالی و کم‌آبی در سطح گسترده‌ای از غرب و جنوب آسیا پیش‌بینی‌شده است.

شاهزاده فاضلی با اشاره به شرایط فعالی و روند تغییرات اکولوژیک، تصریح کرد: افزایش شوری منابع آبی و خشک‌سالی از آثار تغییرات اقلیمی در سطح جهانی هستند. این تغییرات اکولوژیک و البته فعالیت انسانی در دهه اخیر سبب افزایش قابل‌توجه میزان نمک و خشکی دریاچه‌های کشور، ازجمله دریاچه‌های ارومیه و مهارلو شده است.

ذخایر ژنتیکی و زیستی

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در همین رابطه ادامه داد: با توجه به این شرایط محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مطالعات گسترده‌ای را در اکوسیستم‌های شور ایران انجام داده‌اند که قسمتی از نتایج این مطالعات معرفی سه گونه جدید قارچ رشته‌ای از جنس Neocamarosporium است که از دریاچه‌های شور ارومیه، مهارلو و اینچه برون جداسازی شده و اخیراً در مجلات علمی معتبر منتشرشده است.

به گفته این مسئول، انواع قارچ‌های دارای ژن مقاوم به شوری معرفی‌شده شامل: Neocamarosporium jorjanensis،Neocamarosporium persepolisi، Neocamarosporium solicola می‌باشند که تمام آنها از دریاچه‌های شور جداسازی شده و مطالعات اکولوژی انجام‌شده در مرکز نشان می‌دهد که این قارچ‌ها ارتباط مشخصی با گیاهان شور پسند نیز دارند.

دکتر فاضلی در سخنان خود ضمن تأکید بر مأموریت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در جمع‌آوری و نگهداری و معرفی نمونه‌ها و ذخایر زیستی کشور، ادامه داد: نتایج مطالعات تنوع زیستی انجام‌شده در دریاچه‌های شور ارومیه، مهارلو و اینچه برون نشان‌دهنده اهمیت انجام این نوع پژوهش‌ها و البته حرکت مرکز در جهت ذخیره‌سازی و معرفی ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور است.

لازم به ذکر است  که این قارچ‌های بومی در بانک میکروارگانیسم‌ها، یکی از کلکسیون‌های زیستی چهارگانه مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با شماره‌های دسترسی IBRC-M ۳۰۱۳۴، IBRC-M ۳۰۲۶۴، IBRC-M ۳۰۲۴۳، IBRC-M ۳۰۲۶۳، IBRC-M ۳۰۱۷۷، و IBRC-M ۳۰۲۵۷ نگهداری شده و قابل‌ارائه به کلیه محققان، دانشجویان و دانشمندان است.

اخبار علمی حوزه قارچ را در هاگ بخوانید.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا