کتابخانه قارچ

کتاب اصول پرورش قارچ صدفی

تالیف دکتر ابراهیم محمدی گل‌تپه

کتاب اصول پرورش قارچ صدفی به همراه راهنمای علمی تولید کمپوست به تالیف دکتر ابراهیم محمدی گل‌تپه، دکتر ولی اله مهدی زاده و دکتر ناصر محمدی و نشر از انتشارات آموزش و ترویج کشاورزی می باشد.

  • عنوان: اصول پرورش قارچ صدفی به همراه راهنمای علمی تولید کمپوست
  • مؤلفین: دکتر ابراهیم محمدی گل‌تپه و دکتر ولی اله مهدی زاده و دکتر ناصر محمدی
  • ناشر: انتشارات آموزش و ترویج کشاورزی
  • سال و نوبت چاپ: اول ۱۳۹۸
  • شابک: ۰-۳۹-۷۷۴۴-۶۰۰-۹۷۸

مقدمه‌ کتاب اصول پرورش قارچ صدفی

از بارزترین خصوصیات قارچ‌ها عدم وجود کلروفیل در سلول‌ها می‌باشد که خود باعث شده تا این موجودات از گیاهان متمایز گردند و در بخش قارچ‌ها مورد مطالعه و بررسی قرار گیرند. قارچ‌ها به علت عدم وجود کلروفیل در ساختار سلولی خود قادر به فتوسنتز نیستند. پس لذا در سالن‌های پرورش نیاز به نور چندانی نخواهیم داشت، در بخشی از زندگی تولیدی قارچ‌ها (فاز زایشی) به مقدار کمی نور نیازمندیم و این موجودات در تاریکی قادر به فعالیت و ادامه‌ی حیات هستند.

از دیگر خصوصیات قارچ‌ها دارا بودن سلول‌هایی با دیوارهای سلولی است که از این نظر بسیار شبیه گیاهان است. بطور کلی و ظاهری سلول‌های قارچ‌ها بسیار شبیه گیاهان و جانوران عالی می‌باشند اما از لحاظ عملکرد بسیار متفاوت‌اند. قارچ‌های خوراکی فاقد ریشه، ساقه و برگ معمولی در بین گیاهان می‌باشند و درواقع از کنار هم قرار گرفتن تعدادی از سلول، هیفا قارچ به وجود می‌آید که از به هم پیوستن تعدادی هیف، میسیلیوم تشکیل می‌گردد و قارچ مجموعه‌ای به هم تنیده از اجتماع میسلیوم‌ها می‌باشد.

در فرهنگ‌ عامه به‌ اشتباه به قسمت تولید مثلی قارچ «قارچ» اطلاق می‌گردد با وجود این که اندام یا بخشی زایشی قارچ و یا همان بخش خوراکی تنها قسمتی از توده‌ی اصلی قارچ می‌باشد لذا در این کتاب مقصود از کلمه‌ی «قارچ» کل توده‌ای میسیلیومی است. به خاطر اینکه قارچ‌ها قادر به فتوسنتز نیستند ناگزیر برای رشد و نمو به مواد آلی نیاز دارند تا از آن به‌عنوان منبع انرژی استفاده نمایند (هتروتروف) و چون قارچ‌های خوراکی بر روی بقایای بی‌جان و مرده مواد آلی موجودات دیگر رشد می‌نمایند، در گروه ساپروفیت ها قرار می‌گیرند.

قارچ صدفی هم مانند باقی قارچ ها ساپروفیت است اما فقط به بستر کشت خود وابسته نیست. قارچ های صدفی کرم های کوپچک به اسم نماتد را میخورند و از آن برای آزاد کردن هیدروژن مورد نیاز خود استفاده میکنند. همچنین با قرار گرفتن در نور خورشید سرعت رشد آن افزایش مییابد.

چنانچه موجودات هتروتروف از مواد آلی موجودات زنده استفاده کنند به آنها انگل گفته می‌شود مانند قارچ‌های بیماری‌زای انسان، دام، گیاهان، قارچ و اگر یک نوع تبادل غذایی بین مدیاهتروتروف و اتوتروف (دارای کلروفیل) برقرار باشد به آنها همزیست” گفته می‌شود. مانند میکوریزا که با ریشه درختان و گیاهان این مراتع هم زیستی دارند.

برای آشنایی با کتاب های بیشتر، به کتابخانه قارچ هاگ مراجعه نمایید.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا