اخبار علمی حوزه قارچ

استفاده از قارچ در صنایع آرایشی و بهداشتی

یک مطالعه انجام شده در یکی از دانشگاه های پرتغال، دو گونه قارچ وحشی را به عنوان منبع بالقوه جدیدی از ترکیبات طبیعی با کاربرد در صنایع آرایشی و بهداشتی مشخص کرده است.
اکثر قارچ ها به دلیل ارزش غذایی و خواص دارویی شان مورد مطالعه قرار گرفته اند، در حالیکه قارچ ها حاوی ترکیبات فعال زیستی مفید متعددی هستند و تاکنون کاربرد بیوتکنولوژیکی آنها در لوازم آرایشی و بهداشتی به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است.
به عنوان مثال، قارچ وحشی خوراکی Butyriboletus regius سرشار از ترکیبات فنلی، توکوفرول، اسید سیتریک و آنتی اکسیدان است، در حالیکه قارچ گانودرما لوسیدوم دارای خواص آنتی بیوتیکی، ضد HIV، ضد متاستاتیک، ضد تومور و ضد ویروسی است.

فصلی بودن، کشت دشوار برخی از گونه‌های قارچ وحشی به دلیل ارتباط همزیستی آنها با درختان خاص، همچنین دسترسی دشوار به این قارچ‌ها و شناسایی صحیح گونه‌های آن‌ها از دلایل احتمالی عدم مطالعه در مورد کاربرد قارچ‌ها برای مصارف خارج از مصرف خوراکی و غذا است.

ساخت لوازم آرایشی و مراقبت از پوست با قارچ
ساخت لوازم آرایشی و مراقبت از پوست با قارچ

ساخت کرم ضد چروک و پیری پوست از قارچ

به این ترتیب، محققان دانشگاه Trás-os-Montes و Alto Douro مطالعه ای را برای ارزیابی مشخصات فنولیک بودن و پتانسیل آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و آرایشی هشت گونه قارچ وحشی جمع آوری شده از پرتغال انجام دادند؛ این قارچ ها به شرح زیر می باشد:

Butyriboletus regius، گانودرما لوسیدوم، Inonotus hispidus، Lanotus hispidus، fragrans، Pisolithus tinctorius، Suillellus luridus، Suillellus mendax و Xerocomus subtomentosus. (متاسفانه نام فارسی برای این قارچ ها وجود نداشت)

قارچ های نام برده خشک و آسیاب شده با استفاده از اتانول و روش استخراج به کمک اولتراسوند، عصاره آنها استخراج شد و   ترکیب هرکدام از نظر فنولیک، ظرفیت آنتی اکسیدانی، فعالیت ضد میکروبی و پتانسیل آرایشی مشخص شد.

محققان بر اساس این آزمایش اعلام کردند که از بین 8 قارچی که  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، Inonotus hispidus  و Pisolithus tinctorius به دلیل محتوای بالای ترکیبات فنولیک، ظرفیت آنتی اکسیدانی بالا و فعالیت ضد هیالورونید(آنزیم حل کننده فیلر های صورت که پرکننده صورت است و از چین چروک جلوگیری می کند) از بقیه خواص بیشتر داشتند.

از نظر فعالیت ضد میکروبی، هر دو قارچ در مهار رشد باکتری‌ها و کشتن باکتری‌ها مؤثر هستند، به‌ویژه وقتی صحبت از باکتری‌های گرم مثبت می‌شود. با این حال، قارچ Lanmaoa fragrans  دارای قوی ترین خواص ضد میکروبی در بین تمام عصاره های این 8 قارچ بود.

ساخت کروم ضدچروک پوست از قارچ
ساخت کروم ضدچروک پوست از قارچ

از هشت عصاره قارچ، تنها P. tinctorius توانست فعالیت هیالورونیداز (آنزیمی که اسید هیالورونیک در بدن را تجزیه می‌کند) را تا حدود 95 درصد با غلظت بسیار پایین‌تری نسبت به سایر عصاره‌ها مهار کند.

بر این اساساین مشاهدات، محققان برای اولین بار نشان دادند که عصاره‌های هیدرواتانولی قارچ‌های وحشی می‌توانند عوامل ضد پیری طبیعی جذابی باشند، زیرا با مهار آنزیم هیالورونیداز از تخریب اسید هیالورونیک جلوگیری می‌کنند و در نتیجه روند پیری پوست و چروک خوردن آن را به تاخیر می‌اندازند.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که در حال حاضر چندین گونه از قارچ ها در فرمولاسیون های آرایشی مختلف به عنوان منبعی از ترکیبات زیست فعال طبیعی برای ایجاد اثرات آنتی اکسیدانی، ضد پیری، ضد چین و چروک، سفید کننده و مرطوب کننده پوست استفاده می شوند. با توجه به نتایج، I. hispidus و P. tinctorius در تمام پارامترهای ارزیابی شده از سایر قارچ ها بهتر و متمایز بودند و کاندیدهای خوبی برای استفاده در محصولات زیبایی بودند.

به این ترتیب، این مطالعه گزارش داد که فرمولاسیون کرم حاوی قارچ های I. hispidus و P. tinctorius فعالیت آنتی اکسیدانی بهبود یافته ای را نشان می دهد، که نشان می دهد هر دو گونه قارچ می توانند به عنوان یک منبع بالقوه جدید از ترکیبات طبیعی با کاربرد در صنعت آرایشی و بهداشتی پیشنهاد شوند. محققان همچنین خواص مفید I. hispidus و P. tinctorius را به ترکیب فنولیکی آنها (به ویژه رنگدانه های خاص آنها) نسبت دادند.

تحقیقات بر روی قارچ ها برای استفاده آنها در صنایع آرایشی و بهداشتی
تحقیقات بر روی قارچ ها برای استفاده آنها در صنایع آرایشی و بهداشتی

تحقیقات بیشتر
محققان مشاهده کردند که قارچ‌های وحشی گزینه های خوبی به عنوان منابع جدید ترکیبات طبیعی برای کاربرد در صنایع آرایشی و بهداشتی، هستند، و خاطرنشان کردند که در مطالعه اخیر 2 قارچ I. hispidus و P. tinctorius  نمونه خوبی از این پتانسیل را نشان داده اند.

همچنین آنها L. fragrans را برای کاربردهای میکروبیولوژیکی، مناسب دانستند؛ زیرا فعالیت آنتی بیوتیکی آن بهترین نتایج را در بین گونه های مورد مطالعه به دست آورد.
با این حال، آنها اعتقاد دارند که برخی از قارچ‌های ارزیابی شده در این مطالعه، بصورت کامل بررسی نشده است و نیازمند به تحقیقات بیشتر می باشد.

 

ترجمه از تیم تحریریه هاگ (علیرضا صالحی)
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: cosmeticsdesign-europe.com

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا