حرف ما در صنعت قارچ

بقای صنایع تبدیلی قارچ وابسته به خرید تضمینی محصول است

سیاست‌های پیشین صنایع تبدیلی قارچ در ماه‌های گذشته، خود آنها را به دام انداخت

سیاست‌های پیشین صنایع تبدیلی در ماه‌های گذشته، خود آنها را به دام انداخت و راهی که بسیاری از تولیدکنندگان را به ورشکستگی و اجبار به ترک بازار کرده بود، سبب حذف صنایع تبدیلی در ماه‌های گذشته شد. و اکنون برای بقای صنایع تبدیلی قارچ در این عرصه باید به دنبال راه چاره بنیادی بود.

صنایع تبدیلی صنعت قارچ

صنایع تبدیلی صنعت قارچ، به صنایعی گفته می‌شود که پس از تولید قارچ برای عرضه آن‌ها به کار گرفته می‌شود. در واقع، هر صنعتی که درگیر این عرضه باشد جزو صنایع تبدیلی به شمار می‌رود. سه حوزه فرآوری و تولید، درجه‌بندی و بسته‌بندی، ذخیره‌سازی و خدمات در این بستر قرار می‌گیرند.
صنایع تبدیلی قارچ
بقای صنایع تبدیلی قارچ

چرا صنایع تبدیلی اهمیت دارند؟ 

قارچ ماندگاری بسیار کمی دارد، به همین دلیل حتی بهترین قارچها را با بالاترین کیفیت مدت زیادی نمی‌توان نگاه داشت، به همین دلیل صنایع تبدیلی با تبدیل قارچ به محصولات با ماندگاری بالاتر نقش مهمی در حیات صنعت قارچ ایفا می‌کنند.

جایگاه کنونی صنایع تبدیلی کجاست؟

متاسفانه صنایع تبدیلی نتوانستند در عرصه قارچ به خوبی عمل کنند، به طوری که در سال گذشته کمبود حضور آنها به شدت حس می‌شد. آنها در چند ماه گذشته نتوانستند هیچ بلنچی را به بازار ارائه کنند.

این صنایع به طور مرسوم، همیشه خریدار مازاد بار قارچ در بازار بودند و همیشه سعی می‌کردند که آن را با پایین‌ترین قیمت ممکن خریداری کنند. این سیاست نادرست سبب حذف بسیاری از تازه‌کاران تولید، از صنعت قارچ شد و بسیاری از مزارع با این ترتیب از چرخه تولید خارج شدند. هرچند لازم به یادآوری است که در هر صورت شرایط بازار به گونه‌ای بود که این مزارع به واسطه فروش با قیمت پایین‌تر توسط رقبا، در هر صورت مجبور به ترک بازار می‌شدند.

اما ادامه این روند منجر به تعطیلی این صنایع نیز شد! زیرا در حال حاضر تولیدکنندگان خرد در ماه‌های اسفند و سه ماهه بهار از بازار تولید کنار می‌کشند و  فقط 7 ماه سال فقط تولید دارند تا از تب و تاب بازار در امان بمانند. به این ترتیب با محدود شدن تولید، به تدریج در ماه‌های اخیر مازاد قارچی در بازار وجود نداشت تا آنها بتوانند با حداقل قیمت تهیه کنند و کارخانه‌های حذف شده دیگر برای را برای ارائه نداشتند. به این ترتیب عملا در دراز مدت این صنایع تیشه به ریشه خود زدند!

بقای صنایع تبدیلی قارچ
صنایع تبدیلی قارچ

برای ارتقای جایگاه صنایع تبدیلی چه باید کرد؟

خرید تضمینی، یک راه موثر و کارآمد برای بازگشت صنایع تبدیلی به عرصه ثروت‌آفرینی در کشور است. آنها به روال جهانی باید با قارچ را به قیمت منصفانه پیش خرید کنند و در حقیقت میزان محصول مورد نیاز خود را از پیش به مزرعه سفارش دهند. با این سیاست علاوه بر این که مطمئن خواهند بود در زمانهای لازم، محصول باکیفیت به دستشان می‌رسد، مزارع نیز می‌توانند سیاستهای لازم را جهت پیش خرید مواد اولیه و طراحی فضا و امکانات لازم برای تولید محصول باکیفیت تدبیر کنند.

با خرید تضمینی، مزارع برای تولید در کل سال ترغیب خواهند شد و مشکل کمبود کنونی ایجاد نخواهد گردید. به علاوه با خرید مستقیم از در مزرعه بسیاری از هزینه‌های حمل و نقل به بورس و انتقال به کارخانه نیز کاهش خواهد یافت.

اتفاق فرخنده دیگر با خرید تضمینی، امکان ایجاد استاندارد برای تولید قارچ خواهد بود. در حال حاضر نظارتی بر قارچهای تولیدی نیست، ولی با سفارش پیش از تولید، می‌توان استانداردهایی را طراحی کرد تا قارچهای دریافتی با همان کیفیت مطلوب تولید و ارائه شود که این سبب ارتقای کلی محصولات مزرعه خواهد شد. چنین فعالیتی را می‌توان با تاسیس یک انجمن ایجاد نمود و افراد را از حالت رقابت به رفاقت و همسنگری فراخواند.

صنایع تبدیلی قارچ
بقای صنایع تبدیلی قارچ

پیش بینی ادامه وضعیت فعلی 

اگر صنایع تبدیلی فکری برای تغییر سیاست کنونی خود نکنند، ممکن است ما شرایط بدتری را در این حوزه تجربه کنیم. در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی با ورود هر گونه قارچ و محصولات جنبی آن به کشور مخالف است، اما در صورتی که کمبود در جامعه حس شود، شاید دیگر این حاشیه امن وجود نداشته باشد و قارچهای خارجی و چینی ایران را قبضه کنند. در آن روز صنعت قارچ کشور مثل بسیاری از صنایع دیگر، نابود خواهد شد.

حرف ما در صنعت قارچ نقد و بررسی مشکلات درون صنفی است با ما در هاگ همراه باشید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا