حرف ما در صنعت قارچ

نقش بسته بندی مناسب در ارتقای سطح فروش

بسته بندی قارچ دکمه‌ای تازه

یکی از مهم‌ترین کارهایی که به بالا بردن فروش کمک کرده و باعث ارتقاء سطح فروش می‌شود، علاوه بر کیفیت بالای محصول و بازاریابی مناسب بسته بندی مناسب و شکیل است. برای به فروش رساندن همه‌ی محصولات تولید شده، بسته بندی مخصوصی وجود دارد که شیوه‌ی آن را نوع و جنس کالا مشخص می‌کند. در این میان بسته‌بندی قارچ تازه دکمه ای به دلیل ماندگاری کم آن از حساسیت و استاندارد خاصی برخوردار است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

نقش بسته بندی در تجارت

بسته بندی جزء لاینفک و ضروری تجارت مدرن است. هر چه یک کشور، کمپانی یا کارخانه‌ی تولیدی بزرگ‌تر، صنعتی‌تر و مدرن‌تر باشد. به همان میزان اهمیت و گستردگی اجناس تولیدی آن‌ها بیشتر است به همین دلیل این تولیدی‌های بزرگ برای تلاش می‌کنند.

بسته بندی‌های بهتر و با کیفیت‌تری را ارائه دهند تا هم ارزش کالای خود را حفظ نموده و هم در بهداشت و نگه‌داری کالا تا زمان رسیدن به دست خریدار به نحو احسن عمل کنند. مطالعه مقاله نقش بسته بندی مناسب  می‌تواند به شما در داشتن دید مناسبی به این علم کمک کند. 

بسته بندی قارچ خوراکی تازه

قارچ خوراکی یکی از محصولات پرطرفدار در جهان است که هر سال بر ارزش و طرفداران آن افزوده می‌شود. اما مشکل قارچهای تازه این است که به دلیل دارا بودن حساسیت بالا، کوتاهی عمر و نرمی بافتشان به راحتی در معرض انواع آسیب مانند لهیدگی، ترک خوردگی، تغییر رنگ و حتی شکنندگی و فاسد شدن قرار دارند.

به همین دلیل در بسته بندی قارچ علاوه بر استانداردهای کلی بسته‌بندی محصولات، باید به نکات ویژه‌ای توجه کرد تا حداکثر کیفیت قارچ تازه حفظ شود.

انواع ظروف نگهدارنده قارچ

شاید اکثر ما قارچ را در بسته‌های پلاستیکی آبی رنگ دیده باشیم، درست است که این نوع ظرف هنوز هم در ایران رایجتر از سایر انواع بسته‌بندی‌هاست، اما انواع متنوعی از آنها در سطح جهان استفاده می‌شود.

1- ظروف پلاستیکی رنگی 

ظروفی که به طور سنتی در بسته بندی قارچهای تازه استفاده می‌شود از جنس پلاستیک است که در رنگهای آبی، مشکی بیشتر برای قارچ در بازار عرضه می‌شود. این ظروف سالهاست که به کار گرفته می‌شود و به دلیل نازسازگاری با محیط زیست در بسیاری از کشورها از آن کمتر استفاده شده و جایگزینهای دیگری برای آن وجود دارد.

بسته بندی قارچ با ظروف پلاستیکی سنتی

این ظروف عموما بعد از این که با قارچ پر شدند، با یک رویه پلاستیکی پوشانده می‌شوند و به سرعت روانه بازار می‌گردند. زیرا این ظروف به ماندگاری قارچها کمکی نمی‌کنند و بهتر است بلافاصله قارچها بعد از بسته‌بندی در داخل آنها به دست مصرف کننده برسند.

بسته بندی قارچ با ظروف پلاستیکی سنتی

این ظروف عموما به شکل کاسه‌ای و سینی تولید می‌شود که فرم سینی آن را برای بسته‌بندی قارچ اسلایس به کار می‌برند.

بسته بندی قارچ با ظروف پلاستیکی سنتی در دو مدل کاسه ای و سینی

2- ظروف پلی پروپیلن شفاف 

این ظروف از کیفیت مواد اولیه مرغوبی برخوردارند و به دلیل شفافیت قارچها در داخل آنها به خوبی دیده می‌شوند، به همین دلیل بین مشتریان محبوبیت بیشتری دارند.

بسته بندی قارچ باظروف پلی پروپیلن شفاف

استفاده از این ظروف به دلیل قیمت بالاتر آنها در صنعت قارچ چندان مرسوم نیست، به علاوه این نوع بسته‌بندی هم با محیط زیست سازگار نبوده و اثری هم در ماندگاری بالاتر قارچ ندارد.

بسته بندی قارچ باظروف پلی پروپیلن شفاف

3- ظروف پلاستیک قابل بازیافت 

با توجه به اهمیت بازیافت پلاستیک، و دغدغه محیط زیستی اکثر جوامع، تولید بسته‌های سازگار با محیط زیست چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته و محصولات متنوعی در این راستا تولید شده است. طبیعی است که اگر به بازار بین‌المللی فکر می‌کنیم باید به این نوع ظروف توجه بیشتری داشته باشیم. 

بسته بندی قارچ با ظروق پلاستیکی سازگار با محیط زیست

4- ظروف مقوایی 

استفاده از ظروف مقوایی هم چند سالی است به دلیل سازگاری با محیط زیست باب شده، و مورد توجه قرار گرفته است. در این روش به دلیل جذب آب توسط ظروف ماندگاری قارچ نیز افزایش می‌یابد.

بسته بندی قارچ فله با ظروف مقوایی هر چند هنوز در ایران در بسیاری از مناطق از کیسه‌های پلاستیکی بزرگ برای این کار استفاده می‌کنند، ولی رویکرد جهانی به کارگیری این جعبه‌های مقوایی است که هم با محیط زیست سازگارترند و هم قارچها را از له شدگی و آسیب نجات می‌دهند:

بسته بندی قارچ فله با ظروف مقوایی

البته از این ظروف مقوایی به صورت محدودتر هم برای بسته‌بندی قارچ استفاده می‌شود و کمابیش طرفداران محیط زیست آن را ترویج می‌کنند.

بسته بندی قارچ با ظروف مقوایی

به نظر می‌رسد در آینده این ظروف بتوانند طرفداران بیشتری را به خود جلب کنند.

بسته بندی قارچ با ظروف مقوایی

5- ظروف چوبی و حصیری

کشورهایی که دسترسی به منابع چوب در آنها زیادتر است برای حل مشکل ناسازگاری با محیط زیست، از ظروف چوبی استفاده می‌کنند. این ظروف از آنجا که جاذب آب هم هستند ماندگاری قارچها را افزایش میدهند.

بسته بندی قارچ با ظروف چوبی این روش در ژاپن و چین طرفداران بیشتری دارد.

بسته بندی قارچ با ظروف چوبی

6- ظروف قارچ میسلیومی

یکی از جدیدترین روشهای بسته‌بندی استفاده از میسلیوم قارچ برای بسته بندی است. این روش به عنوان خلاقانه‌ترین و سازگارترین روش سازگار با محیط زیست شناخته شده است.

بسته بندی قارچ با ظروف قارچی

انواع روکش ظروف بسته‌بندی  قارچ

در حال حاضر اکثر ظروف بسته بندی قارچ در ایران با یک روکش سلفونی پوشانده می‌شوند. مشکل این پوشش جمع کردن رطوبت در ظرف و کاهش ماندگاری قارچ است.

روکش سلفونی برای بسته بندی قارچ

از جدیدترین روکشهای این ظروف می‌توان به پلاستیک میکروسوراخ‌اشاره کرد که این روزها در بازار جهانی طرفداران زیادی برای روکش ظروف نگهداری قارچ پیدا کرده‌اند

پلاستیک میکروسوراخ‌
پلاستیک میکروسوراخ‌

 

حرف آخر

در خاتمه باید اذعان داشت بیشترین اهمیت بسته بندی را می‌توان برندسازی و ایجاد هویت برای محصول دانست زیرا مصرف کننده همان اندازه که محصول را خریداری می‌کند، برند آن محصول را نیز می‌خرد. انتخاب محصول تحت‌الشعاع مطرح بودن برند محصول خواهد بود. به همین دلیل بسته بندی علاوه بر محافظت از این محصول حساس و فاسد شدنی یکی از بهترین شیوه‌های شناساندن آن به مردم است، که حتی برای افزایش صادرات نیز می‌توان با طراحی منحصر به فرد در عرصه‌ی بسته بندی، سطح فروش را ارتقا داد.

باید به خاطر داشته باشیم اگر به صادرات قارچ می‌اندیشیم در بسته بندی نیز باید همگام به استاندارد جهانی قدم برداریم. هر چه دیرتر به این قافله بپیوندیم، جبران آن به مراتب برای ما سختتر خواهد بود.

برای آشنایی با چالش های درون صنفی و راهکارهای پیشنهادی حرف ما در صنعت قارچ هاگ را دنبال کنید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا