اخبار علمی حوزه قارچ

تولید مواد نگهدارنده طبیعی و نرم کننده از قارچ

یک استارت‌ آپ کانادایی به نام Chinova Bioworks که نگهدارنده‌های طبیعی و مواد نرم‌کننده را از ساقه‌ های قارچ بازیافت‌ شده تولید می‌کند، امسال ظرفیت خود را 4 برابر افزایش می‌دهد تا به گسترش بین‌المللی این مواد دامن بزند و تقاضا در بازارهای با رشد سریع، مانند آبجو غیر الکلی را برآورده کند.

Chinova که توسط دیوید براون و ناتاشا دایاگود در سال 2016 تأسیس شد، بیشتر به خاطر نگهدارنده طبیعی با نام تجاری Chiber در جهان شناخته شده است، که می تواند جایگزین نگهدارنده های مصنوعی در طیف گسترده ای از غذاها و نوشیدنی ها شود. این شرکت همچنین یک عامل ماده وگان (کاملا گیاهی) را به نام MycoKleer توسعه داده است تا آبمیوه ها، آبجو و سایر نوشیدنی ها را شفاف کند.

طبق اطلاعیه شرکت چینوا، ماده نگهدارنده Chiber حاوی 96٪ کیتوزان و 5٪ بتا-1،3-D-گلوکان است و در برابر طیف گسترده ای از میکروارگانیسم های فساد (باکتری ها، مخمرها و کپک ها) موثر است. این ماده که حاوی فیبر قارچ می باشد، در برابر حرارت پایدار است و در سطوح pH 2-6.5 موثر است.

در حالی که مکانیسم اثر آن هنوز به طور کامل مشخص نشده است، نظریه اغلب کارشناسان این است که کیتوزان (با بار مثبت) با غشای سلولی میکروارگانیسم‌ های فساد (با بار منفی)، برهم‌کنش می‌کند که در نهایت منجر به مرگ سلولی می‌شود.

مواد نگهدارنده ساخته شده از قارچ

در طول سال گذشته، رشد ما مثبت بوده

دیوید براون می گوید شرکت Chinova که در طول شش سال گذشته 12.1 میلیون دلار کانادا (9 میلیون دلار آمریکا) از بودجه VC (انجمن سرمایه گذاری های خطر پذیر) و حدود 2.5 میلیون دلار کانادا (1.9 میلیون دلار آمریکا) کمک های مالی و جوایز جمع آوری کرده است؛ این شرکت در حال حاضر در حال تأمین بودجه توسعه کارخانه خود، واقع در جزیره پرنس ادوارد، از محل درآمد خود شرکت است.

وی اضافه می کند: در طول سال گذشته، ما به درآمدزایی رسیده این و میزان نقدینگی ما مثبت شده‌ است. حالا ما درآمد کافی داریم تا به تنهایی و بدون استفاده از سرمایه‌گذاری بیشتر، مخارج خود را تامین کنیم و پول لازم برای توسعه کارخانه را بطور کامل از درآمد خود شرکت، تأمین کنیم.

سال گذشته سال بسیار خوبی برای ما بود و ما امسال انتظار داریم حجم تولیدمان را نسبت به سال گذشته، 2 برابر کنیم. ما در حال گسترش صادرات خود به استرالیا و نیوزلند با یک شریک توزیع کننده هستیم و سپس وارد آسیا و آمریکای جنوبی می شویم.

وی می گوید: تا اینجا سالی باورنکردنی برای ما بوده است. من امیدوارم 5 سال بعد درآمد سالیانه شرکت ما 100 میلیون دلار در سال باشد و همچنان به نوآوری با مواد طبیعی پایدار ادامه دهیم. در حال حاضر تعداد افراد شرکت 35 نفر می باشد و تا پایان امسال قصد داریم که به 50 نفر برسیم.

ما در حال گسترش تیم فروش خود هستیم تا محصولات خود را به بازارهای بیشتری ببریم، اما همچنین در حال سرمایه‌گذاری زیادی برای تحقیق و کار بر روی مواد طبیعی جدید هیجان‌انگیز هستیم که امیدواریم در چند سال آینده انها را نیز عرضه کنیم.

ما در درجه اول بر روی قارچ تمرکز می کنیم، اما به مواد گیاهی دیگر نیز توجه می کنیم!

 

بنیانگذاران شرکت chinova bioworks
بنیانگذاران شرکت chinova bioworks – دیوید براون و ناتاشا دایاگود

 

ما یک شرکت فناوری سیلیکون ولی نیستیم که بخواهیم 100 میلیون دلار را به راحتی جمع آوری کنیم و صدها نفر را واقعاً سریع استخدام کنیم، ما به نسبت خودمان به سرعت در حال رشد هستیم، و این رشد را همراه با طرح و برنامه و بصورت پایدار خواهیم داشت.

 

بازار آبجو های بدون الکل

براون گفت: مهمترین و کلیدی ترین بازار برای ماده نگدارنده Chiber ، صنعت آبجوی غیر الکلی است. هنگامی که الکل را از آبجو جدا می کنند، این محصولات مستعد فساد هستند، اما کارخانجات آبجوسازی نمی خواهند از نگهدارنده های مصنوعی استفاده کنند؛ به همین دلیل برخی از تولیدکنندگان، آبجو را پاستوریزه می‌کنند که باعث میشود طعم آن تغییر کند و دیگر طعم تازه را ندارد. همچنین پاستوریزه کردن سبب پایین آمدن سطح کربنات شده و باعث می شود کف آبجو از بین برود!

ما مطالعات زیاد و رایزنی هایی با تولیدکنندگان آبجو غیر الکلی انجام داده ایم و به آنها نشان دادیم که نگهداره طبیعی Chiber می تواند همان عمر مفیدی را که با پاستوریزه کردن آبجو خواد داشت را به آنها بدهد؛ البته بدون هیچ یک از جنبه های منفی پاستوریزه کردن. بنابراین آبجو طعم‌ خوبی خواهد داشت و همچنین کف مناسب که مردم به آن علاقه مند هستند را حفظ می‌کنیم.

ما در حال کمذاکره با مشتریان اولیه هستیم و امیدواریم که ظرف دو ماه آینده به نتیجه نهایی برسیم. این یک فرصت بزرگ است زیرا هر تولید کننده بزرگ آبجو، یک نسخه غیر الکلی از آبجو خود را تولید می کند.

وی افزود: مشکل اصلی این محصولات مخمری است که الکل ایجاد می کند و نمی توان مقدار الکل را از 0.5 درصد پایینتر آورد؛ زیرا با حذف الکل، کپک ها و باکتری ها نیز به راحتی در آبجو رشد می کنند. بنابراین تولیدکنندگان آبجو واقعاً نسبت به رشد مخمر ها، نگران هستند.

همچنین یکی از فرصت‌های عالی برای ماده نگهدارنده Chinova ، همکاری با سازندگان کومبوچا (کامبوجا) می باشد. اکنون شرکت‌ها در حال آزمایش دوز کمتری از Chiber برای کنترل مخمر و باکتری‌ها بدون از بین بردن کامل آن در نوشیدنی های کامبوچا هستند.

سطح کربونات در آبجو باعث کف آن می شود
سطح کربونات در آبجو باعث کف آن می شود

 

افزایش ماندگاری محصولات لبنی گیاهی

براون گفت: یکی دیگر از بازارهای محصولات ما، پنیرها و ماست های گیاهی است؛ جایی که شرکت هایی که در طول تاریخ از هیچ گونه مواد نگهدارنده ای برای حفظ اعتبار ارگانیک بودن محصولات خود، استفاده نکرده اند، از Chiber برای افزایش ماندگاری استفاده می کنند.

پنیرهای گیاهی که معمولا از سویا تهیه می‌شوند می‌توانند دارای بار میکروبی بسیار بالایی از مخمر و کپک‌ها باشند که این میکروب ها در برابر حرارت بسیار مقاوم می باشند، بنابراین ما با چالش بزرگی در ماندگاری این محصولات مواجه خواهیم بود. اکثر مشتریانی که با آنها کار می کنیم از نگهدارنده های ضد میکروبی استفاده نکرده اند، زیرا می خواهند برچسب اورگانیک بودن خود را حفظ کنند، بنابراین حالا با ماده نگهدارنده ما، می توانند ماندگاری زیادی داشته باشند.

یکی از بزرگترین مشتریان ما پنیر خامه ای بر پایه بادام تولید می کند و ما توانستیم ماندگاری آن را از 6 هفته به 14 هفته بدون رشد کپک افزایش دهیم.

 

عامل وگان

مواد شفاف کننده نوشیدنی هایی مانند آبجو و آبمیوه، معمولاً شیمیایی هستند یا عامل حیوانی در آنها بکار رفته است. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های تولید کننده محصولات ارگانیک یا وگان، تحت فشار هستند تا از مواد مصنوعی یا حیوانی در هیچ مرحله از از فرآیند تولید محصولات خود، استفاده نکنند؛ زیرا دیگر نمی توانند برچسب ارگانیک بودن یا گیاهی بودن را روی محصولات خود بزنند.

مولکول های MycoKleer (ماده شفاف کننده مایکوکلیر) با مخمرها، تانن‌ها، پروتئین‌ها و سایر ذرات ناخواسته موجود در نوشیدنی‌ها (از چای و آب میوه گرفته تا آبجو) ترکیب می‌شود و آنها را از بین می برد. این ماده می‌تواند جایگزین مواد شفاف کننده مصنوعی و حیوانی از جمله سیلیس، PVPP، بنتونیت، ایزینگ گلاس و ژلاتین شود.

 

شفاف کننده آب میوه و آبجو، ساخته شده از قارچ
شفاف کننده طبیعی آب میوه و آبجو، ساخته شده از قارچ

 

مردم وقتی متوجه می‌شوند آبجویشان با ماده بدست آمده از مثانه ماهی شفاف شده است، احساس خوشایندی ندارند!

 

MycoKleer حتی از برخی عوامل شیمیایی نظیر PVPP، Kieselsol (سیلیکا) و بنتونیت بهتر عمل می‌کند! همچنین این ماده می‌تواند تعداد مراحل فیلتراسیون مکانیکی مورد نیاز برای رسیدن به یک نوشیدنی شفاف را کاهش دهد. بسته به نوشیدنی، MycoKleer می تواند به جای استفاده از سه یا چهار فیلتر قبل از استفاده از فیلتر پولیش نهایی، می‌تواند کاری کند تا مستقیماً به فیلتر پولیش بروید و فرآیند را واقعا کوتاه و ساده کند.

 

ترجمه از تیم تحریریه هاگ (علیرضا صالحی)
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: agfundernews.com (منشر شده در ۶ ژوئن ۲۰۲۳)

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا