اخبار اقتصادی صنعت قارچ

حمایت ویژه وزارت کار از مشاغل کم‌ سرمایه

می‌توانیم مشاغل زیادی را بدون احتیاج به سرمایه‌ زیاد ایجاد کنیم

حمایت ویژه وزارت کار از مشاغل کم‌ سرمایه، در شرایط امروز اقتصادی هزینه ایجاد شغل به شدت بالا است و با صرف هزینه های سنگین هم نمی توان بیش از چند شغل ایجاد کرد، اما برخی رشته شغل‌ها وجود دارد که نه تنها با سرمایه اندک قابل راه اندازی هستند بلکه درآمدزایی و اشتغالزایی بالایی هم دارند.

به گزارش هاگ به نقل از ایسنا، کارشناسان می گویند هزینه ایجاد شغل در ایران بالا است و بعضا با صرف هزینه های سنگین نیز نمی توان بیش از چند شغل ایجاد کرد.

به زعم آنها، اشتغالزایی دشوارتر و پیچیده‌تر شده و انتظارات و خواسته‌های افراد برای یافتن شغل مطلوب و دلخواه نیز به همان میزان بالا رفته است تا جایی که دیگر اشتغالزایی با ارقام سه میلیون تومان و ۵ میلیون تومان ممکن نیست، البته برخی مشاغل خاص مثل مشاغل خرد و خانگی و یا خود اشتغالی‌ وجود دارد که افراد می توانند با سرمایه های بسیار اندک آنها را ایجاد و وارد بازار کار شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید با سرمایه کم می توان کسب و کاری را آغاز کرد و با وجود گرانی مواد اولیه، این موضوع همچنان امکان پذیر است. وی می گوید: اگر مهارت آموزی را توسعه و ترویج دهیم، می‌توانیم مشاغل زیادی را بدون احتیاج به سرمایه‌ زیاد ایجاد کنیم.

به گفته عبدالملکی، در گذشته تاکید روی مشاغل صنعتی با سرمایه بالا بوده و در دور جدید وزارت کار می خواهد از ظرفیت مشاغل مهارت محور و کم سرمایه استفاده کند که امیدواریم با این کار بخش قابل توجهی از بار اشتغال برداشته شود.

حمایت ویژه وزارت کار از مشاغل کم‌ سرمایه

به گزارش ایسنا، در حال حاضر بیشتر جوانان و فارغ التحصیلان به دنبال شغلی با پرستیژ و درآمد مناسب هستند تا بتوانند در آن به پیشرفت برسند؛ هرچند که هنوز هم پشت میزنشینی و داشتن شغل کارمندی یک آرزوی دیرینه برای فارغ التحصیلان و جویندگان کار به شمار می رود ولی با توجه به شرایط امروز اقتصاد و فضای کسب و کار، توصیه کارشناسان این است که بهتر است راههای دیگری را برای ورود به بازار کار و کسب درآمد جست وجو کرد.

رحمت الله پورموسی کارشناس حوزه کار ـ در گفت وگو با ایسنا، می گوید: با سرمایه اندک می توان کارهای بزرگی انجام داد منتها این کار در کشور ما سخت است و شرایط ایجاد با هزینه و سرمایه کم را دولتی ها و کسانی باید به وجود بیاورند که متولی امر هستند.

او می گوید: در حال حاضر اگر کسی بخواهد یک بنگاه های اقتصادی و تولیدی ایجاد کند، هزینه های سنگین و سرسام آوری دارد ولی اگه بخواهد کارگاه کوچک راه اندازی کند، می تواند در شغلهای با هزینه کم وارد شود و عده زیادی را مشغول کار کند.

به گفته این فعال حوزه کار، ایده های زیادی وجود دارد که می توان عملیاتی کرد و تولید محصولات گلخانه ای، ایجاد کارگاههای قالی بافی، پرورش کرم ابریشم، زنبور عسل و تولید قارچ را به فارغ التحصیلان و کارجویان پیشنهاد می کند.

با این حال عبدالله مختاری ـ‌ دیگر کارشناس حوزه کار ـ بر این باور است که با ارقامی مثل ۵ میلیون تومان نمی توان ابزار کار تهیه کرد چه برسد به اینکه یک شغل به وجود آورد.

به گفته وی، اگر فرد سرمایه اولیه هم داشته باشد باید ابزارآلات، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز خود را تهیه کند که با توجه به افزایش قیمت‌ها و هزینه ها امروز ممکن نیست.

اما هادی ابوی ـ دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ـ در این باره نظر دیگری ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه کشورهایی که حجم گسترده ای از تجارت جهانی را در اختیار گرفته اند، از ورود به مشاغل خرد و کوچک و خانگی شروع کرده‌اند، می گوید: هم اکنون مشاغل خرد و خانگی جزو مشاغل کم سرمایه بر هستند که علاوه بر اینکه می‌توانند به یک شغل برای اعضای خانواده تبدیل شوند، کمک هزینه و ممر درآمد آن خانواده هم به شمار آیند.

پینشهاد ابوی به جویندگان کار و فارغ التحصیلان، تولید انواع دست سازها و صنایع دستی، شیرینی پزی، پخت نان و پرورش ماهیان زینتی است.

هم اکنون بیکاری یکی از چالش های بزرگ اقتصادی به شمار می رود که بسیاری از معضلات کشور از مشکلات معیشتی تا نابهنجاری های اجتماعی را در بر می گیرد.

به گزارش ایسنا، اگر چه در بیشتر برنامه‌های ایجاد اشتغال به کسب‌وکارهایی توجه شده که کمتر مورد پذیرش و اقبال قرار گرفته اند اما بررسی فضای کسب و کار نشان می دهد که در حال حاضر، مشاغل و کسب و کارهای خرد و کوچک، غیر رسمی وخانگی ظرفیت بیشتری برای ایجاد اشتغال دارند و بسیاری از افراد با کمترین هزینه به این کسب و کارها روی آورده و کسب درآمد می کنند.

منبع : ایسنا

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا