اخبار اقتصادی صنعت قارچ

کشت سنتی قارچ چالش اصلی تولیدکنندگان قارچ ایران

قارچ کارانی که به روش سنتی عمل می کنند درآمد کمتری خواهند داشت

کشت سنتی قارچ چالش اصلی تولیدکنندگان قارچ ایران است. اکبر مولایی کارشناس کشاورزی گفت سنتی بودن واحدهای تولیدی قارچ و عدم توسعه فرهنگ مصرف قارچ در بین مردم، از مواردی است که تولیدکنندگان قارچ در اصفهان را با چالشهای مختلفی روبرو کرده است.

مولایی اظهار کرد: یکی از مواردی که تولید قارچ در اصفهان را با چالش روبرو کرده است سنتی بودن واحدهای تولیدی و عدم توسعه فرهنگ مصرف قارچ است تا جایی که مصرف سرانه قارچ در کشورهای دیگر 5/5 کیلوگرم است اما در کشور ما این میزان شاید به 2/5 کیلوگرم برسد که خیلی پایین تر از استانداردها محسوب می شود.

کشت سنتی قارچ بازده پایینی دارد و همچنین به دلیل نبود تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، در تمامی طول سال قابل انجام نیست؛ از این رو قارچ کارانی که به روش سنتی عمل می کنند درآمد کمتری خواهند داشت و ممکن است کشت قارچ برایشان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که بعد از گرانی گوشت و مرغ آیا میزان مصرف این محصول افزایش نیافت، افزود: در ابتدا این اتفاق افتاد و مردم بیشتر از قارچ استفاده می کردند اما با گرانی قارچ به دلایل مختلف مصرف این محصول هم کمی کاهش پیدا کرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر به طور میانگین قیمت قارچ در بازار بین کیلویی 120 تا 150 هزار تومان است و بسته به کیفیت و بسته بندی این محصول قیمتش هم بالا و پایین می رود، بیان کرد: گران شدن مواد اولیه نیز عاملی دیگر در راستای برای گرانی قارچ و مصرف کمتر مردم و بالتبع تولیدات کمتر بوده است.

وی با بیان اینکه، رکود در این صنعت هم مثل دیگر بخش‌های اقتصادی و تولیدی به وضوح مشهود است، تاکید کرد: در این میان حضور برخی دلالان نیز بر مشکلات افزوده است، با توجه به اینکه تولید این محصول زودبازده و پردرآمد است می تواند جایگزینی برای محصولات آب بر باشد و اقتصاد کشاورزان را تا حدودی تامین کند.

مولایی تصریح کرد: مسئولان باید این محصول را نیز در لیست حمایتی محصولات مناسب برای کشاورزی در اقلیم اصفهان قرار دهند و از تولیدکنندگان حمایت کنند تا با ترویج کشت این محصولات در استان، شاید بخش کوچکی از مشکلاتی که به واسطه کم آبی برای کشاورزان و افراد شاغل در این حرفه به وجود آمده است رفع شود.

منبع: بازار

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا