قارچ‌ های دارویی

آشنایی کامل با قارچ ستاره زمینی + آرایه شناسی

قارچ ستاره زمینی با نام علمی Geastrum یک قارچ غیرخوراکی می باشد که در برخی نقاط جهان، از جمله ایران میروید. به دلیل شکل ظاهری و پوسته باز شده آن، شاید در نگاه اول تصور کنید که یک گل بزرگ است ولی در حقیقت قارچ میباشد.

آرایه‌شناسی

  • فرمانرو: Fungi
  • دسته: Basidiomycota
  • رده: Agaricomycetes
  • راسته: Geastrales
  • تیره: Geastraceae
  • سرده: Geastrum
  • گونه: (Geastrum coronatum (about 50 types
  • نام علمی: Geastrum

دلیل نامگذاری قارچ ستاره زمینی، شکل خاص آنها پس از باز شدن پوشش خارجی قارچ است. اندام تولید هاگ (Basidiocarp) در این‌گونه قارچ‌ها مانند سایر خویشاوندان نزدیکش، کروی شکل است و درون یک پوشش قرار دارد.

در واقع، نحوه باز شدن پوشش خارجی قارچ ستاره زمینی، به آن شکلی ستاره‌ای می‌دهد. در این زمان، هاگ‌ های رسیده در اثر برخورد قطرات باران یا تماس حیوانات با اندام هاگزا (تولیدکننده هاگ یا اسپور) و از طریق منفذی که بالای آن قرار دارد، خارج و در هوا پخش می‌شوند. این قارچ، مثال جالبی از سازگاری موجودات زنده با محیط زندگیشان را نشان می‌دهد.

پراکنش قارچ ستاره زمینی در ایران، در پوشش‌های جنگلی استان‌های مازندران، گیلان و گلستان، و زمان رویش آن پاییز است.

اندام بارده قارچ ستاره زمینی

اندام بارده یا گاستروکاپ (Gastrocarp) قبل از تکامل و شکافته شدن دیواره‌ی بیرونی به شکل کروی و به‌اندازه‌ی ۴۵-۱۵ میلی‌متر دیده می‌شود. دیواره‌ی درونی اندام بارده یا اندوپریدیوم (Endloperidium) به شکل یک کیسه‌ی محتوی بازیدیوسپورها، به‌اندازه‌ی ۱۰ تا ۳۰ میلی‌متر و به رنگ خاکستری تیره دیده می‌شود.

اندوپریدیوم در این گونه قارچ، بدون پایه است. پیرامون دهانه‌ی کیسه‌ اسپور یا اصطلاحاً پریستوم که محلی برای آزاد شدن اسپورها میباشد، در این‌ گونه فاقد شیار است.

دیواره‌ بیرونی یا اگزوپریدیوم (Exoperidium) به شکل زوائد ستاره‌ای شکل شکافته می‌شود. تعداد این زوائد در این‌ گونه معمولاً بین ۱۵-۵ است.

اندام بارده این‌گونه هیگروسکوپیک (Hygroscopic) بوده و به‌محض خشک شدن شرایط محیطی با انتقال نمونه به هرباریوم زوائد ستاره شکل به سمت بالا جمع شده و کیسه‌ی اسپور را دربرمی گیرد.

بازیدیوسپورها کروی و به قطر ۵/۱۰ – ۵/۷ میکرومتر بوده و به‌وسیله‌ی یک پوشش ظریف از زوائد زگیلی پوشیده شده‌اند.

خواص دارویی

علی‌رغم مطالعات گسترده بر روی گروه‌های مختلف قارچی به‌ منظور استخراج ترکیبات مؤثر و بررسی اثرات احتمالی دارویی، تحقیقات بر روی گروه قارچ‌هایی که اصطلاحاً تحت عنوان ستاره‌ی زمینی (Earth Stars) شناخته می‌شوند، انجام نگرفته بود.

معدود تحقیقات انجام‌ شده طی سال‌های اخیر، نشانگر وجود گلوکان ها به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین پلی ساکارید های موجود در قارچ‌ها، در قارچ ستاره‌ی زمینی A. hygrometricus است.

ترکیب AE2 استخراج‌شده از قارچ، از طریق عملکرد ماکروفاژها و سلول‌های NK موجب کنترل رشد سلول‌های توموری و کاهش گسترش آن در میزبان‌های موردبررسی می‌گردد (2010,.Mallick et al).

با قارچ های دارویی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا