قارچ های خوراکی

قارچ کاربردی چیست؟

قارچ کاربردی با قارچ‌ مجیک (توهم‌زا) متفاوت است

حتی اگر تا به حال نام قارچ کاربردی را نشنیده باشید، به احتمال زیاد، آن را به عنوان یک ماده تشکیل دهنده در انواع محصول غذایی دیده‌اید. کافی است در راهروی یک فروشگاه مواد غذایی سالم قدم بزنید تا محصولات متنوعی که از این قارچ های خاص تشکیل شده‌اند را تقریبا در همه چیز پیدا کنید: از قهوه گرفته تا پودرهای مکمل بدنسازی!  حتی در بسیاری از داروهای درمانی و و از آنجایی که انتظار می‌رود این بازار در ده سال آینده بیش از دو برابر شود ، احتمالاً به‌طور مکرر آنها را بیشتر و بیشتر مشاهده خواهید کرد.

قارچ‌ کاربردی چیست؟

اشتباه نکنید! قارچ کاربردی با قارچ‌ مجیک (توهم‌زا) متفاوت است. قارچ ‌هایی مانند یال شیر، ریشی، چاگا، کوردیسپس و دم بوقلمون، هزاران سال است که توسط پزشکان سنتی استفاده می‌شود و مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها، پلی‌ساکاریدها و سایر ترکیبات منحصربه‌فردی هستند که فواید فراوانی برای تقویت شناخت، تقویت خلق و خو، تقویت سیستم ایمنی، کاهش استرس و ضد پیری دارند. قارچ‌ کاربردی روان‌گردان نیستند و مصرف آن‌ها بسیار بی‌خطر است که آنها را به یک مکمل قوی برای روتین سلامتی هر کسی تبدیل می‌کند.

به طور کلی قارچ های کاربردی، قارچ هایی هستند که برای سلامتی به عنوان غذا یا دارو مصرف می‌شوند. هر کدام از انواع این قارچ خواص خود را دارند و می توانند از سرماخوردگی گرفته تا خستگی مزمن، التهاب، استرس، اضطراب، تمرکز، تنظیم هورمون، میل جنسی و قند خون بالا را درمان کنند. قارچ‌های کاربردی به‌عنوان آداپتوژن‌های قوی عمل کرده و با بدن شما برای تنظیم هورمون‌ها، مدیریت استرس و در نهایت بازگرداندن بدن به هموستاز عمل می‌کنند.

آیا استفاده از قارچ های کاربردی قانونی است؟

قارچ‌های کاربردی 100% قانونی هستند. آنها حاوی سیلوسایبین نیستند و هیچ خاصیت توهم زایی ندارند و برای سلامتی و رفاه روزمره شما گزینه مطلوبی محسوب می‌شوند.

آیا قارچ های کاربردی برای مصرف بی خطر هستند؟

بله، قارچ های کاربردی برای مصرف بسیار ایمن هستند. البته، مصرف بیش از حد هر چیزی مضرات خود را دارد، اما قارچ‌های کاربردی عوارض جانبی اندکی دارند و یا هیچ عوارض جانبی ندارند، بنابراین مصرف آن‌ها به طور معمول بی‌خطر و توصیه می‌شود. در واقع، هنگامی که صحبت از مصرف بیش از حد می شود، یک مطالعه نشان داد که تنها عوارض جانبی مصرف 10 تا 50 برابر بیشتر از مقدار توصیه شده، سرکوب سیستم ایمنی است که با در نظر گرفتن همه موارد، یک عارضه جانبی نسبتاً جزئی است.

البته در مواردی هم ممکن است استفاده طولانی مدت از آن به عوارض جانبی مانند خشکی دهان، گلو و بینی و همچنین خارش و بثورات و موارد دیگر منجر شود. از آنجا که بیشتر قارچ‌های کاربردی به‌صورت خام مصرف نمی‌شوند، بنابراین بهترین راه برای بهره‌مندی از مزایای این قارچ‌های خارق‌العاده، استفاده از آن‌ها به صورت کپسول، پودر یا تنتور است. همچنین می‌توانید آن‌ها را به قهوه، چای یا اسموتی‌های خود اضافه کنید تا فواید آن‌ها برای سلامتی مفید باشد.

به هر حال قبل از این که هر نوع قارچ کاربردی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا این ماده را به دیگران پیشنهاد نمایید، توجه داشته باشید که استفاده نادرست می تواند منجر به عوارض جانبی نامطلوب مانند حالت تهوع و بی خوابی شود. مانند تمام مکمل ها، قبل از استفاده باید محصولات را با یک متخصص پزشکی در میان بگذارید.

 فواید  قارچ‌ های کاربردی چیست؟

به طور کلی قارچ های کاربردی انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها و پلی ساکاریدها را برای بدن فراهم می‌کنند که از ایمنی سلولی در برابر مهاجمان مضر مانند رادیکال های آزاد ناشی از سموم محیطی یا غذاهای ناسالم حمایت می‌نمایند. این قارچ های کاربردی همچنین می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن در صورت ضعیف شدن کمک کنند. محصولات قارچ های کاربردی به شکل کپسول، پودر و حتی نوشیدنی عرضه می شوند

قارچ های کاربردی سابقه طولانی در استفاده در طب سنتی چینی دارند. آنها در اوایل قرن چهاردهم برای درمان انواع مختلف بیماری‌ها، از افسردگی و خستگی گرفته تا بیماری‌های جدی‌تر مانند سرطان، مورد استفاده قرار گرفته‌اند. همچنین قارچ های کاربردی  با افزایش طول عمر مرتبط هستند، زیرا آنها هوشیاری ذهنی را بهبود می بخشند و در عین حال روند پیری را در سطح سلولی کند می کنند.

انتظار نداشته باشید که یک قارچ کاربردی بخورید و فورا فواید آن را تجربه کنید. آداپتوژن‌ها به کندی کار می‌کنند، بنابراین ممکن است چند هفته طول بکشد تا اثرات قدرتمند آن‌ها شناخته شوند. برای بهترین نتایج، مصرف محصولات با کیفیت بالا در دوزهای موثر شناخته شده مهم است.

قارچ کاربردی

حوزه‌های استفاده قارچ‌ های کاربردی کدام است؟

مهم‌ترین حوزه‌هایی که قارچ ‌های کاربردی استفاده می‌شوند، را می‌توان چنین نام برد:

آنتی‌اکسیدان‌ها:

قارچ ‌های کاربردی حاوی مقدار زیادی از ترکیبات آنتی اکسیدانی از جمله پلی ساکاریدها، پلی فنول ها، توکوفرول ها، کاروتنوئیدها، ارگوسترول و بسیاری دیگر هستند. این مواد شیمیایی خاص به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و مقابله با اثرات استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها ممکن است به جلوگیری از آسیب بافتی که در نتیجه قرار گرفتن در معرض سموم محیطی، استرس و حتی ورزش رخ می دهد، کمک کنند.

پلی ساکاریدها:

زنجیره‌های قندی که در دیواره‌های سلولی قارچ ‌ها یافت می‌شوند به دلیل خواص تحریک‌کننده ایمنی و تعدیل‌کننده ایمنی ارزشمند هستند. از طریق مکانیسم‌های مختلف، پلی‌ساکاریدهای بتا گلوکان موجود در محصولات قارچی کاربردی، از یک سیستم ایمنی سالم پشتیبانی می‌کنند.

فیبر پری بیوتیک:

گونه های قارچ کاربردی  دارای فیبرهای پری بیوتیک هستند که باعث رشد باکتری های مفید در دستگاه گوارش ما می شود. این از فلور روده سالم حمایت می کند و هضم را بهبود می بخشد. محصولات قارچ کاربردی  از طریق توانایی خود در حمایت از سیستم گوارشی به بدن کمک می کنند تا قند و کلسترول اضافی را از بین ببرد و در نتیجه تعادل قند و چربی سالم را ارتقاء دهد. فیبر همچنین از حفظ وزن سالم بدن پشتیبانی می کند.

اگر علاقه مند به استفاده از قارچ های کاربردی در آشپزخانه هستید، با آشنایی با انواع مختلف آن شروع کنید. پس از یادگیری کمی در مورد هر کدام، ممکن است متوجه شوید که علاقه مند به کاوش در مورد اینکه چگونه این قارچ ها در تصویر بزرگتر از تغذیه و سلامتی کل نگر قرار می گیرند، باشید .

چند نمونه معروف از قارچ‌ های کاربردی

ریشی

قارچ reishi که به عنوان قارچ جاودانگی نیز شناخته می شود به توانایی در تقویت سیستم ایمنی و افزایش استقامت معروف است. از آنجایی که این قارچ ها روی درختان در سراسر جهان رشد می کنند، ممکن است با کمک مردمان بومی، به راحتی بتوانید آن را در طبیعت اطراف خود پیدا کنید. البته باید دقت داشت که تشخیص صحیح قارچ های خوراکی به آموزش های زیادی نیاز دارد.

چاگا

اگر به دنبال قارچی پر از آنتی اکسیدان هستید، چاگا گزینه مناسبی است. قارچ چاگا با طعمی خاکی و تلخ که کمی یادآور درختان توس است که زادگاه آنهاست و می توانند به خوبی با قهوه یا چای ترکیب شوند.

کوردیپس

این قارچ ‌های عجیب بر روی کاترپیلارها رشد می‌کنند، و به همین دلیل ممکن است شبیه یک فیلم ترسناک به نظر برسند؛ اما با این وجود برای افزایش سطح تناسب اندام و کاهش خستگی فیزیکی بسیار مفیدند.

یال شیر

قارچ یال شیر که در دنیای آشپزی به خاطر عطر و طعم غذاهای دریایی اش شناخته شده ، یک نسخه عالی برای بهبود عملکرد شناختی است .

شیتاکه

قارچ شیتاکه بومی آسیای شرقی است و به دلیل طعم گوشتی و اومامی آن بسیار ارزشمند است و به بهبود ایمنی و بهبود درمان سرطان معده کمک می‌کند.

دم بوقلمون

این قارچ ها حاوی آنتی اکسیدان های قوی هستند و به فعال کردن سلول های ایمنی کمک می‌کنند .

 

آیا برای استفاده از قارچ های کاربردی نیاز به همکاری با پزشک دارید؟

حتی اگر قارچ‌های کاربردی عموماً برای مصرف کاملاً بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند، توصیه می‌کنیم قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر شرایط پزشکی دارید یا در حال حاضر باردار هستید.

 

اقتصاد آینده قارچ های کاربردی در جهان چگونه است؟

با توجه به اهمیت قارچ‌های کاربردی، گروه تحقیقات بازار دیتا بریج Data Bridge Market Research ، به تازگی گزارش جامعی از بازار جهانی این نوع قارچ‌ها توسط به بازار عرضه کرده که در آن، روند صنعت قارچ کاربردی در بازار جهانی تا سال 2029  ارائه شده است.  مطابق این گزارشات ارزش بازار قارچ در سال 2021 به 8.01 میلیارد دلار رسیده است و انتظار می‌رود تا سال 2029 به ارزش 13.36 میلیارد دلار افزایش یابد.

با قارچ های خوراکی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا