اخبار اقتصادی صنعت قارچ

قیمت قارچ گرانتر از مرغ !

با افزایش قیمت اقلام پروتئینی مثل انواع گوشت قرمز و سفید، شاهد کاهش میزان سرانه مصرف آن‌ها در خانوارهای ایرانی هستیم، در چنین شرایطی مردم به سمت جایگزینهای مناسب برای تامین پروتئین مورد نیاز خود هستند تا به جای گوشت از آن استفاده کنند.

اما قیمت قارچ نیز این روزها بسیار بالا است و هر کیلو از آن وقتی به دست مصرف کننده میرسد قیمتی بیش از 70 هزار تومان باید بابت آن بپردازد و البته قیمت قارچهای بسته بندی شده حداقل 15 درصد گرانتر است. این در حالی است که قیمت هر کیلو مرغ در میادین و بازار‌های میوه و تره بار ۵۳۲۰۰ تومان است و در بازار  قیمت مصوب مرغ گرم ۶۳ هزار تومان می‌باشد؛ یعنی آشکارا قیمت قارچ گرانتر از مرغ است

به گفته مسئول قارچ جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی، این افزایش قیمت قارچ به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها (مواد اولیه)، افزایش حقوق کارگران، و شرایط تورمی حاکم بر کشور است. وی معتقد است اگر این قیمت با وجود گذر از فصل گرما پایین نیامده، هم به دلیل کناره گیری از چرخه تولید بسیاری از تولیدکنندگان خرد است و هم به دلیل گرانی‌های اخیر در کشور که این قیمت برای قارچ به نظر طبیعی و منصفانه است.

وی توضیح داد که: «اگر کاهش قیمت نسبت به تابستان، مدنظرمان باشد، کاهش قیمت 10 هزار تومانی داشته‌ایم و نمی‌شود توقع داشت قیمت قارچ نصف شود چون به علت هزینه‌های تولید و هزینه‌هایی که واسطه است، افزایش قیمت طبیعی است. »

آفاق با تاکید بر این که سود تولیدکنندگان زیاد نشده و حتی بسیاری از آنان ضرر کرده‌اند، تاکید کرد که در شرایط کنونی قیمت عمده فروشی کیلویی 52 هزار تومان است که در بازار 80 تا 85 هزار تومان فروخته می‌شود و این تفاوت قیمت به دلیل شبکه توزیع و بازاریابی است که حتی آنها هم بهره چندانی از این حاشیه سود اندک نمیبرند.

وی افزود در فصل گرما همیشه بسیاری از تولیدکنندگان خرد از چرخه تولید خارج می‌شوند و دوباره با خنک شدن هوا به پرورش قارچ خوراکی می‌پردازند. به همین دلیل امیدواریم که قیمت قارچ در این فصل تعدیل شود.

دلیل کناره گیری تولید کنندگان خرد از چرخه تولید، عدم امکان مالی برای تهویه مطلوب و خنک سازی سالن در فصلهای گرم است. به دلیل افزایش قیمت ناگهانی همه مواد اولیه و تجهیزات لازم برای پرورش قارچ، عملا تولیدکنندگان بسیاری نمیتوانند شرایط لازم را برای تولید تامین کنند و رو به تولید علوفه به جای قارچ کرده‌اند. این واحدها عموما خانگی هستند و نقدینگی زیادی هم ندارند. سایر تولیدکنندگان در واحدهای بزرگ مجبورند مواد اولیه و تجهیزات را حتی قسطی تهیه کنند تا سرمایه گذاری آنها دچار اختلال نشود.

ثمینی، مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی نیز  افزایش قیمت مواد اولیه را علت اصلی کاهش نیافتن قیمت قارچ ‌دانست و تاکید کرد با این شرایط بعید است بتوان انتظار کاهش قیمت قارچ را در کشور داشت و حتی حفظ آن در همین حد هم کار دشواری به نظر می‌رسد.

در این شرایط با توجه به این که قیمت قارچ گرانتر از مرغ است نمیتوان بازاریابی مناسبی برای آن داشت و به نظر میرسد مردم برای تامین پروتئین مورد نیاز خود با چالش جدی روبرو هستند.

برای دریافت قیمت روزانه قارچ به وب اپلیکیشن هاگ و برای هم اندیشی و گفتگو درباره این مطلب به تالار گفتگوی هاگ مراجعه نمایید.

 

تازه ترین اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال نمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا