اخبار اقتصادی صنعت قارچ

راه‌اندازی صندوق خرید تضمینی قارچ

ما توانستیم در وضع موجود قیمت قارچ را به حدی برسانیم که تولیدکننده زیان نکند

راه‌اندازی صندوق خرید تضمینی قارچ برای تثبیت قیمت در بازار. محمدحسن افشار رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ با توجه به شرایط حال حاضر در کشور، در خصوص تحولات بازار قارچ عنوان کرد:مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی قارچ، نوسان قیمت محصول در بازار است که نوسان در تهیه مواد اولیه هم بر آن اثر می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری هاگ- افشار با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان تصریح کرد: قارچ‌های تولیدشده برای عرضه به بازار، نوسانات قیمتی بالایی دارد و درنتیجه تولیدکننده درآمدی را که باید از فروش به‌دست بیاورد، نمی‌تواند داشته باشد.

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ در رابطه با صندوق خرید تضمینی قارچ و نوسانات بازار قارچ و عاملان آنها خاطرنشان کرد: نوسانات بازار عوامل مختلفی دارد که یکی از آنها نوسان در تولید است. دوره تولید قارچ دو ماه است درصورتی‌که کشاورزان دیگر دوران تولیدشان یک سال است. تعداد بسیاری از تولیدکنندگان محصول خود را به‌صورت همزمان راهی بازار می‌کنند و میزان عرضه از تقاضا بیشتر می‌شود و قیمت افت می‌کند.

پیگیری‌های انجام‌شده

این مقام مسئول در خصوص رفع مشکلات این‌چنین گفت: انجمن قارچ با تولیدکنندگان کمپوست مذاکره کرده تا با ایجاد صندوق خرید تضمینی قارچ، محصول مازاد تولیدکنندگان را از آنها خریداری کند و قیمت آن را تثبیت کند. مدت ۳ ماه است که این صندوق راه‌اندازی شده است و نتیجه خوبی داشته است. ما توانستیم در وضع موجود قیمت قارچ را به حدی برسانیم که تولیدکننده زیان نکند.

افشار در ادامه سخنان خود در خصوص قیمت منطقی قارچ عنوان کرد: طبق محاسبات ما با کمپوست کیلویی ۶۸۰ تومان، قیمت یک کیلو قارچ برای تولیدکننده واحدهای مجهز ۸۹۰۰ تومان می‌شود که با ۲۰ درصد سود قیمت فروش تولیدکننده باید ۱۱۵۰۰ تومان باشد.

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ با اشاره شرایط پیش‌آمده در تابستان امسال و کاهش زیاد قیمت، تشریح کرد: در تابستان امسال متأسفانه قارچ تا کیلویی ۵۰۰۰ تومان هم فروخته شد اما با اقداماتی که انجام‌شده قیمت آن به حدود ۱۰٬۰۰۰ تومان رسیده است و تولیدکننده متضرر نخواهد شد اما سودی هم دربر ندارد.

وی در ادامه سخنان خود ضمن ابراز امیدواری افزود: با توجه به اقداماتی که در حال پیگیری آنها هستیم، امیدواریم بتوانیم قیمت را کمی افزایش دهیم  و به ۱۱۵۰۰ تومان برسانیم.

کمبود تقاضا در بازار

افشار پیرامون شرایط حال حاضر بازار و کمبود تقاضا در آن، اذعان داشت: کمبود تقاضا در بازار مربوط به مقاطع خاصی از سال است اما در حال حاضر اقبال تولیدکنندگان این است که قارچ به کلیه کشورهای همسایه به‌جز ترکیه صادر می‌شود.

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ در رابطه با صادرات همچنین تصریح کرد: ما روزانه ۱۵ تا ۲۰ تن قارچ به عراق صادر می‌کنیم و بیشتر از
این رقم را به کشورهای حوزه خلیج‌فارس ارسال می‌کنیم. آذربایجان، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و ارمنستان هم از ایران قارچ خریداری
می‌کنند.

در پایان این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که قیمت ارز واقعی شده است، قیمت محصول ما در بازار کشورهای همسایه رقابتی
شده و می‌توانیم قارچ را صادر کنیم. امیدواریم بانک مرکزی نرخ ارز را واقعی کند.

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا