برگزیدهدانستنی‌ها درباره قارچ

بابانوئل ساقی مجیک ماشروم !!!

تاریخچه کریسمس و منشأ پیدایش بابانوئل (!!! Santa clause is drug dealer 🍄)

روزهای کریسمس از راه رسیده و همه جای شهرها پرشده از درخت کریسمس و بابانوئل و آدم برفی، تزئینات سال نو میلادی و …

در مورد تاریخچه بابانوئل و جشن کریسمس و سنت‌های آن مانند: درخت کریسمس و تزئینات آن، کادو های کریسمس، جوراب های آویزان شده بالای شومینه، بابانوئل با گونی پر از هدایا و ورودش از دودکش خانه و آوردن هدیه کریسمس، پرواز سورتمه بابانوئل با گوزن های شمالی و … چه میدانید؟

آیا می دانید برخی از سنت های تعطیلات و جشن ها از کجا می آیند؟ به عنوان مثال، هالووین از جشن مذهبی بت پرستی سلتیک Samhain در آمریکای جنوبی برگرفته شده است. عید پاک نیز از جشن بت پرستی اولیه اعتدال بهاری نشأت گرفته.

 

پشت سر هرکدام از نمادهای کریسمس، داستان هایی نهفته است که شاید خیلی از ما آنها را نشنیده باشیم و یا حتی از آنها خبر نداشته باشیم. ما در این مقاله میخواهیم داستان پیدایش بابانوئل (Santa clause) و تاریخچه کریسمس و سنت‌های آن را تعریف کنیم و ببینیم که این پیرمرد پرحاشیه از کجا آمده؟!؟

 

بابانوئل از کجا آمده ؟

اکثر مورخان موافقند که بابانوئل بر اساس شخصیت “سنت نیکلاس میرا“، اسقف یونانی معروف که بین سالهای 270 تا 343 میلادی می زیسته و داستانهای زیادی در مورد مهربانی و معجزاتش برای فقرا وجود دارد، ساخته شده است. در واقع اسم بابانوئل یا همان “سانتا کلاس (Santa clause)” تغییر یافته اسم همان “سنت نیکلاس” است که در زبان و و محاورات عامیانه به وجود آمده است. البته در زبان انگلیسی محاوره‌ای امروزی بصورت مختصر به آن “سانتا (santa)” میگویند.

اما ظاهر بابانوئل، درخت کریسمس و مراسمی که در کریسمس برپا میشود، اصلا ربطی به سنت نیکلاس قدیس ندارد و در واقع برگرفته از یک قارچ توهم زا است!!!

قارچ جادویی آمانیتا موسکاریا که به آن فلای آگاریک نیز میگویند، در واقع سرچشمه مراسم کریسمس و بابانوئل و هر آنچه مرتبط با آن است می باشد. یعنی کریسمس ها، یک ساقی مجیک ماشروم (مواد فروش) برای کودکان معصوم هدیه می آورد؟!؟

 

ظاهر بابانوئل

ظاهر بابانوئل (snata) که امروزه ما میبینیم، بر اساس اغلب تحقیقات تاریخی و نظریه ها، از “شمن های سامی” الهام گرفته شده است. مردمان سامی، در واقع ساکنان مناطق شمالی قاره اروپا (اسکاندیناوی و سیبری) بوده اند؛ شمن ها، کشیشان منطقه سیبری در قرن 15 میلادی بودند که معمولا لباسی قرمز و سفید رنگ بر تن میکردند، ریش بلند داشتند و برای ارتباط با جهان روحانی از قارچ توهم زای چتر قرمز (قارچ آمانیتا موسکاریا) استفاده می‌کردند.

شمن های منطقه سیبری که ظاهر بابانوئل از آنها الهام گرفته شده است
شمن های منطقه سیبری که ظاهر بابانوئل از آنها الهام گرفته شده است

در واقع اسم و ظاهر امروزی بابانوئل و رفتارهایش، که ما در ذهن داریم برای اولین بار در یک شعر کودک متعلق به قرن 19 تصویر شده است. این شعر با عنوان “دیدار سنت نیکلاس (A Visit from St. Nicholas)” برای اولین بار در 23 دسامبر سال 1823 در روزنامه Troy Sentinel در نیویورک بصورت ناشناس به چاپ رسید. در کنار این شعر نیز یک نقاشی وجود داشت که ظاهر امروزی بابانوئل را تصویر میکرد که توسط توماس نست (کاریکاتوریست سیاسی مشهور) کشیده شده بود.

این شعر مورد استقبال مردم قرار گرفت و امروزه شاید معروفترین و شناخته‌شده‌ترین ابیات انگلیسی زبان در بین مردم جهان باشد. این شعر آن زمان بارها در روزنامه ها و کتاب ها بصورت ناشناس چاپ شد و شاعر آن مشخص نبود. بعدها در سال 1837 این شعر به کلمنت کلارک مور نسبت داده شد (کسی که اصلا نویسنده یا شاعر نبود).

 

ارتباط بابانوئل با مجیک ماشروم

رسم و رسوم جشن کریسمس و نمادهای آن نظیر درخت کریسمس، هدایا و تمامی نمادهای آن پیوند ناگسستنی با قارچ جادویی آمانیتا موسکاریا دارد. قارچ آمانیتا موسکاریا که به قارچ مگس نیز معروف است، یک قارچ جادویی دارای خاصیت توهم زایی است که همزیستی با درختان برگ سوزنی همانند کاج، دارد و بیشتر در مناطق سردسیر نیمکره شمالی و جنگل های کاج میروید. در واقع بابانوئل مهربان قصه‌ها، ساقی مجیک ماشروم بوده!

در ادامه پیوند قارچ جادویی با کریسمس را بصورت کامل تشریح میکنیم.

 

هدیه کریسمس

شمن ها یا کشیشان سامی، این قارچ های جادویی را در فصل زمستان به عنوان هدیه، بین مردم پخش میکردند که منشأ داستان هدیه کریسمس از همینجا می باشد. یعنی بابانوئل ساقی مجیک ماشروم بوده!
آنها این قارچ ها را از پای درختان همیشه سبز جنگل های شمالی (درخت کاج) میچیدند و جمع‌ آوری میکردند؛ هدایایی که در زیر درخت کریسمس به رنگ قرمز و سفید بسته بندی میشود، در واقع شبیه قارچ‌هایی هستند که در پای درختان کاج رشد میکرده و منشأ گذاشتن هدایا در پای درخت کریسمس نیز از اینجا آمده است. 🎄

منشأ گذاشتن هدایای کریسمس پای درخت کاج با بسته بندی های سفید و قرمز، از روییدن قارچ توهم زای آمانیتا موسکاریا پای درختان کاج در جنگل ها بوده است
منشأ گذاشتن هدایای کریسمس پای درخت کاج با بسته بندی های سفید و قرمز، از روییدن قارچ توهم زای آمانیتا موسکاریا پای درختان کاج در جنگل ها بوده است

تزئینات درخت کریسمس

آنها سپس قارچ ها را برای مصرف خشک می‌کردند. (خشک کردن باعث کم تر شدن حالت تهوع بعد از مصرف می شود!)
برای خشک کردن، آنها این قارچ های قرمز رنگ را از درختان منطقه (که عمداُ درخت کاج بودند)، با نخ آویزان میکردند؛ سرچشمه درخت کریسمس و تزئیناتی که به آن آویزان میکنند نیز از اینجا آمده است.

سپس قارچ‌ها را در یک گونی بزرگ جمع‌آوری می‌کردند و آن‌ها را خانه به خانه پخش میکردند و به مردم روستایشان می‌دادند. بر گونی روی دوش بابانوئل که حاوی هدایای کریسمس است نیز از اینجا سرچشمه گرفته است.

منشا درخت کریسمس و تزئینات آن خشک کردن قارچ های آمانیتا با آویزان کردن آنها از درخت بوده است
منشا درخت کریسمس و تزئینات آن خشک کردن قارچ های آمانیتا با آویزان کردن آنها از درخت بوده است – سپس شمن ها قارچ های خشک شده را در گونی ریخته و خانه به خانه پخش میکردند

 

ورود بابانوئل از دودکش به خانه

زمستان ها در منطقه سیبری برف زیادی می بارید که معمولا تا سقف خانه ها می رسید و خانه ها در برف مدفون می شدند به همین علت در آن منطقه دری بر روی پشت بام خانه ها قرار داشت که زمستان ها از آن رفت و آمد می کردند؛ شمن ها که لباس های قرمز و سفیدی می پوشیدند و ریش بلندی داشتند در زمستان ها به روی پشت بام ها می رفتند و این قارچ ها را به‌ عنوان هدیه به مردم می‌دادند.

داستان های کودکانه که بابانوئل از دودکش وارد خانه میشود و هدیه های کریسمس را به همراه خود می آورد نیز برگرفته از همین درب های روی پشت بام خانه ها بوده است.

در داستان ها معمولا بابانوئل از دودکش وارد خانه میشود
در داستان ها معمولا بابانوئل از دودکش وارد خانه میشود

 

آویزان کردن جوراب بالای شومینه

مردمی که قارچ های فلای آگاریک را به عنوان هدیه دریافت میکردند، برای خشک کردن بیشتر، آنها را در جوراب گذاشته و بالای شومینه آویزان میکردند. سنت آویزان کردن جوراب بالای شومینه ها در کریسمس و قرار دادن هدیه در آنها نیز از اینجا سرچشمه گرفته است. 🧦

مردم قارچ ها را در جوراب گذاشته و بالای شومینه آویزان میکردند تا بیشتر خشک شود.
مردم قارچ ها را در جوراب گذاشته و بالای شومینه آویزان میکردند تا بیشتر خشک شود.

پرواز سورتمه بابانوئل

سامی ها گله داران گوزن شمالی هستند و از گوزن ها برای کشیدن گاری یا سورتمه های خود استفاده میکردند، بنابراین زمانی که شمن ها قارچ ها را می خوردند، بر اثر توهمات ناشی از آن گوزن های شمالی خود را در حال پرواز تصور می کردند!
همچنین خود گوزن ها نیز خوردن این قارچ ها را دوست دارند و در زمستان برف ها را کنار زده تا قارچ فلای آگاریک را پیدا کنند و بخورند؛ زیرا مواد توهم زای موجود در آنها باعث میشود تا گوزن سر حال تر شود و راحت تر بتواند سرما را تحمل کند؛ در برخی مواقع هم خود شمن ها این قارچ ها را به گوزن ها میخوراندند.

گوزن ها قارچ های آمانیتا موسکاریا را دوست دارند و بعد از خوردن آنها احساس سرزندگی میکنند و گویی پرواز میکنند
گوزن ها قارچ های آمانیتا موسکاریا را دوست دارند و بعد از خوردن آنها احساس سرزندگی میکنند و گویی پرواز میکنند

گوزن ها نیز بعد از خوردن قارچ های قرمز رنگ، انرژی مضاعفی میگرفتند و به نوعی دوپینگ میکردند و آنقدر سرزنده می شدند و با سرعت بیشتری حرکت میکردند، که به نظر می رسید در حال پرواز هستند!

مجموع این حرکت سریع گوزن ها و توهمات ناشی از مصرف قارچ آمانیتا موسکاریا توسط شمن ها، ممکن است به افسانه پرواز کردن گوزن شمالی که سورتمه بابانوئل را میکشند و الهام بخش جادوی کریسمس باشد.

پرواز بابانوئل و سورتمه ای که با گوزن های شمالی کشیده میشود تحت تاثیر مواد روانگردان قارچ آمانیتا موسکاریا، تلقین شده است
پرواز بابانوئل و سورتمه ای که با گوزن های شمالی کشیده میشود تحت تاثیر مواد روانگردان قارچ آمانیتا موسکاریا، تلقین شده است

 

با خواندن این مقاله که درباره تاریخچه کریسمس و سنت‌های آن و همچنین منشأ پیدایش بابانوئل بود، متوجه میشویم که در واقع بابانوئل ساقی مجیک ماشروم بوده!

 

🎄🎅 کریسمس و سال نوی میلادی مبارک 🎅🎄

نوشته شده توسط تیم تحریره هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
نویسنده: علیرضا صالحی

 

4.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا