دانستنی‌ها درباره قارچ

سازگارترین ارگانیسم در جهان

قارچ ثبت شده در کتاب رکوردهای گینس!

قارچ ها سازگارترین ارگانیسم در جهان هستی و یکی از کهن ترین موجودات زنده روی سیاره زمین هستند. برخلاف تصور عامه مردم، قارچ ها گیاه نیستند، بلکه خودشان یک گونه از موجودات زنده هستند. شباهت قارچ ها با جانوران بیشتر از شباهتشان به گیاهان است، اما آنها با جانوران نیز متفاوت هستند.

حیوانات و جانوران معمولاً دارای دو جنس بیولوژیکی نر و ماده هستند که با وجود اندام های تولید مثل خاص و تفاوت در گامت‌ها مانند اسپرم و تخمک تعریف می شوند. در جانداران فقط یک نوع طریقه جفت گیری وجود دارد اما در مورد قارچ اینگونه نیست!!!

“سازگاری جنسیتی میکروارگانیسم‌ها” در قارچ‌هایی معادل نوع جنسیت است و فقط قارچ هایی با سازگاری جنسیتی بالا می‌توانند در تولید مثل جنسی شرکت کنند.

برخی از اعضای گونه قارچ ها سازگاری جنسیتی زیادی دارند، مانند قارچ کلاه جوهری (Coprinellus disseminatus) با 143 نوع جنسیت؛ یعنی هر نوع از این قارچ قادر به تولید مثل با هر یک از 142 نوع دیگر این خانواده هستند. شاید فکر کنید 143 نوع جنسیت، تنوع خیلی زیادی است اما در مقایسه با قارچی که سازگارترین ارگانیسم در جهان است، چیزی نیست.

 

قارچی با بیشترین گونه جنسی در جهان

قارچ آبشش شکافته (Schizophyllum commune)، که تخمین زده می‌شود 23328 نوع جنسیت مجزا دارد، سازگارترین ارگانیسم در جهان میباشد. داشتن این تعداد شگفت‌انگیز گونه جنسی، یک سازگاری تکاملی است که خطر جفت گیری خواهر و برادر را به حداقل می رساند و در نتیجه تنوع ژنتیکی را به حداکثر می رساند!

قارچ‌های آبشش شکافته، که معمولاً روی چوب‌های پوسیده یافت می‌شوند، به صورت قفسه‌مانند بدون ساقه رشد می‌کنند و در تمام قاره‌های جهان به جز قطب جنوب وجود دارند.

آبشش‌های منحصر به فرد در قسمت زیرین کلاهک قارچ، آن را قادر می‌سازد در مکان‌های متنوع زنده بماند. آبشش‌های قارچ در آب و هوای خشک بسته می شود و می تواند سال‌ها و حتی دهه‌ها به همین شکل باقی بمانند؛ آنها میتوانند هر زمان با دریافت رطوبت از بارندگی دوباره باز شوند تا هاگ آزاد کنند و بتوانند تولید مثل نمایند.

آبشش های قارچ schizophyllum commune میتوانند سالها و حتی دهه ها بسته بمانند و با جذب رطوبت باز شده و هاگ آزاد کنند
آبشش های قارچ schizophyllum commune میتوانند سالها و حتی دهه ها بسته بمانند و با جذب رطوبت باز شده و هاگ آزاد کنند

قارچ شناس جان راپر و تیمش در دانشگاه هاروارد ثابت کردند که قارچ آبشش شکافته، دارای متنوع‌ترین گونه جنسی در سراسر جهان است. تیم آنها در طول سالهای 1950 تا 1970 قارچ‌های آبشش شکافته را از سراسر جهان جمع‌آوری کرد و میسلیوم‌ (قسمت‌های رویشی قارچ‌ یا ریشه قارچ) را از هاگ‌های نمونه های مختلف رشد دادند. آنها مشاهده کردند که سویه هایی از انواع مختلف جفت گیری از نمونه های جمع‌آوری شده از قاره های مختلف، قادر به جفت‌گیری با یکدیگر هستند و ثابت می کند که آنها از یک گونه هستند.

در بیشتر مواردی که قارچ‌ها شبیه به هم هستند اما در قاره‌های جداگانه وجود دارند، تجزیه و تحلیل DNA نشان می‌دهد که جدایی ژنتیکی آن‌ها به اندازه کافی متفاوت است که بتوان آنها را به عنوان گونه‌های جداگانه طبقه‌بندی کرد.

این تحقیقات تا سال‌ها بعد توسط تیم های دیگر توسعه یافت و گونه های بیشتری از قارچ آبشش شکافته، کشف شد تا این قارچ به عنوان سازگارترین ارگانیسم در جهان با بیشترینتنوع گونه جنسی در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود.

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز است.
منبع: سایت رکوردهای گینس
refrence:
https://www.guinnessworldrecords.com/news/2023/11/mushroom-with-over-23-000-sexes-is-world%E2%80%99s-most-sexually-compatible-organism-760685

 

تمامی دانستنی ها در مورد قارچ ها را در مجله خبری-آموزش هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا