اخبار علمی حوزه قارچ

موج سواری بر روی قارچ

آیا قارچ‌ها، قادرند آینده سبز و بدون پلاستیک برای ورزش موج سواری ایجاد کنند؟ دیویس یک طراح تخته موج سواری 23 ساله از پورثکاول است که می‌خواهد از میسلیوم قارچ، یک تخته قابل بازیافت برای طبیعت و البته با استحکام بالا بسازد. میسلیوم پایه و اساس رشد قارچ‎ها است و امروزه کاربردهای متعددی در صنعت دارد.

او این کار را راهی برای دور شدن از تخته‌های پلی استایرن، پلی اورتان و رزین میداند که صدها سال زمان لازم دارند تا تجزیه شوند. او که این را به عنوان بخشی از پروژه سال آخر خود در دانشگاه متروپولیتن کاردیف تعریف کرده معتقد است طرح ابداعی او برای جایگزینی سالانه بیش از 400000 تخته موج سواری بسیار مناسب و کارآمد است.

موج سواری بر روی قارچ
تخته موج‌سواری قابل بازیافت از قارچ

دیویس از میسلیوم استفاده می‌کند تا به عنوان یک چسب بین یک ساختار اسکلت قالب‌گیری شده و به طور طبیعی در قالب شکل بگیرد. او بین اسکلت ساخته شده، موادی مانند کاه قرار داده تا ریشه‌های میسلیوم رشد کنند و یک ماده پلی استایرن مانند را تشکیل دهند، که برای شکل دادن به تخته موج سواری ایده‌آل است.

البته قارچ به تنهایی کافی نخواهد بود. بدون یک پوشش ضد آب، مواد ارگانیک به سادگی شسته می‌شوند و زمانی که شما در حال دست و پا زدن برای موج‌سواری هستید، خطرناک است. برای یافتن راه حلی که هم به موج سواری کمک کند و هم سازگار با محیط زیست باشد، دیویس تاکنون طیفی از درزگیرهای ارگانیک مانند موم زنبور عسل و روغن بذر کتان را آزمایش کرده است.

موج سواری بر روی قارچ
استفاده از میسیلیوم قارچ در ساخت تخته‌ی موج سواری

ایزی راس، از گروه مبارزان موج سواری به نفع محیط زیست است و پروژه‌هایی مانند پروژه استیو را همان چیزی می‌داند که جامعه می‌خواهد. به گفته او «صنعت اصلا به اندازه کافی کار نمی‌کند. دیدن این پروژه‌های کوچک و ذهن‌های بزرگ پشت سر آنها برای مقابله با این موضوع فوق العاده است و من فکر می‌کنم این کار خارق‌العاده‌ای است، اما مشکل سیستماتیک موجود بیشتر از اینها است.»

هم اکنون صنعت موج سواری اثرات زیست محیطی بسیار مخربی داشته و گروه‌های زیادی برای طرح تخته‌ موج‌های سازگار با محیط زیست اقدام کرده‌اند ولی هیچ یک تجاری سازی نشده‌اند. آنها باید در هنگام رقابت با خطوط تولید مستقر و سریع بتوانند پیروز شوند.

موج سواری بر روی قارچ
موج سواری با قارچ!

دیویس معتقد است که یک تخته میسلیومی میتواند 21 روزه رشد داده شود و این رویا عملی است. او میگوید ما از دریا استفاده می‌کنیم و باید از آن محافظت کنیم. اما این که او بتواند طرح خود را تجاری کند یا نه سئوالی است که در ماه‌های پیش رو باید منتظر جواب آن باشیم.

در سالی که گذشت کاربردهای متعددی از میسلیوم قارچ در صنعت طراحی و به کار گرفته شد، و به نظر می‌رسد این خلاقیتها کماکان در سال جدید ادامه خواهد داشت.

منبع: بی بی سی

 

تازه‌ترین اخبار علمی در حوزه قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ مطالعه نمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا