اخبار علمی حوزه قارچ

پیشگیری از سرطان ریه با قارچ در آینده نزدیک

در یک مطالعه پیش بالینی که در مجله Frontiers in Pharmacology منتشر شد ، محققان آمریکایی اثرات شیمیایی پیشگیرانه بالقوه یک مکمل دارویی مشتق شده از قارچ گانودرما لوسیدوم به نام GLSF را در شرایط آزمایشگاهی و بر روی موش‌های مبتلا به سرطان ریه ناشی از دو ماده سرطان‌زای دود تنباکو (تنباکو همان برگ خشک شده گیاه توتون است) بررسی کردند.

سرطان ریه یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است و بیشتر مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه ناشی از استعمال دخانیات و مخصوصا استعمال دود تنباکو است. NNK و B[a]P مواد سرطان‌زای شناخته شده در دود تنباکو هستند که توسط آنزیم‌های فاز 1 و فاز 2 به متابولیت‌های فعال تبدیل می‌شوند و می‌توانند منجر به جهش‌های DNA و در نهایت سرطان ریه شوند.

در سال 2022، حدود 127360 نفر بر اثر سرطان ریه در ایالات متحده جان خود را از دست دادند؛ یعنی روزانه تقریباً 350 نفر به دلیل سرطان ریه جان خود را از دست می دهند. در سال 2023 نیز، حدود 103000 مرگ ناشی از سرطان ریه ناشی از استعمال دخانیات خواهد بود که حدود 81 درصد از کل مرگ و میر ناشی از سرطان ریه است، و 3560 مرگ ناشی از تنفس دود سیگار برای افراد غیرسیگاری خواهد بود.

درمان های مرسوم برای این بیماری به دلیل اثرات نامطلوب و ایجاد مقاومت در برابر آنها محدود است. بنابراین نیاز فوری به شناسایی و توسعه محصولات طبیعی با خواص شیمیایی پیشگیرانه وجود دارد که بتواند از درمان حمایت کرده و از پیشرفت سرطان در بیماران جلوگیری کند.

دود تنباکو عامل اصلی سرطان ریه
دود تنباکو عامل اصلی سرطان ریه

 

گانودرما لوسیدوم یا قارچ ریشی که در شرق آسیا بنام Lingzhi شناخته می شود، یک قارچ دارویی است که حاوی آنتی اکسیدان و خواص ضد سرطانی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و به عنوان یک داروی گیاهی در درمان بیماری های مزمن مختلف از جمله سرطان استفاده می شود. پلی ساکاریدها و تری ترپنوئیدهایی که از بدنه میوهقارچ، میسلیوم یا هاگ گانودرما استخراج می شوند، علاوه بر خواص ضدسرطانی می‌توانند مسیرهای سیگنالینگ انکوژن را تعدیل کنند. با این حال، اثرات قارچ گانودرما یا محصولات مشتق شده از آن، برای پیشگیری از سرطان ریه ناشی از مصرف دخانیات مورد مطالعه قرار نگرفته بود.

در این مطالعه جدید، محققان به جمع‌آوری شواهد بالینی در مورد اثرات بالقوه مکمل قارچ گانودرما (GLSF)، که حاوی اسپور و بدن میوه‌دهی قارچ ریشی به نسبت 30:8 است، بر کنترل و درمان سرطان‌ ریه ناشی از NNK و B[a]P ، در موش های آزمایشگاهی پرداختند.

در این مطالعه ابتدا اثرات مکمل دارویی مشتق از قارچ گانودرما (GLSF) را بر روی تبدیل بدخیم سلول‌های اپیتلیال برونش انسانی غیر توموری در شرایط آزمایشگاهی بررسی کردیم. در مرحله بعد، فعالیت محافظتی GLSF را در برابر بیومارکرهای کوتاه مدت مسمومیت ریه ناشی از دوز واحد B[a]P در موش بررسی کردیم. در نهایت، ما اثر شیمیایی پیشگیری کننده از GLSF را در مدل موش های مبتلا به سرطان ریه ناشی از NNK نشان دادیم.

این داده‌ها ممکن است شواهد پیش‌بالینی ارائه دهد که نشان می‌دهد GLSF می‌تواند به عنوان درمان پیشگیرانه برای افرادی که خطر ابتلا به سرطان ریه در آنها افزایش می‌یابد، مانند سیگاری‌های شدید استفاده شود. از آنجایی که GLSF یک مکمل غذایی بدون عوارض جانبی عمده است، نتیجه این کار باید به راحتی به یک رژیم بالینی پیشگیری از سرطان ریه تبدیل شود.

این مکمل قارچ گانودرما توسط شرکت Beijing Tong Ren Tang China Medicine Co تهیه و به بازار عرضه شده است. برای تهیه این مکمل دارویی خوراکی از قارچ گانودرما، از 5 گرم اسپور و بدنن بارده قارچ ریشی به همراه پودر لیوفیلیزه به وزن 2.772 گرم استفاده می شود.

مکمل دارویی قارچ گانودرما
مکمل دارویی خوراکی قارچ گانودرما

حال برای استفاده این مکمل در رژیم غذایی موش ها و شبیه سازی سازوکار آن در بدن، این پودر GLSF با 50 میلیلیتر شیره معده مصنوعی مخلوط شد و به مدت یک ساعت در دمای 37 درجه سانتیگراد هم زده می شود. سپس 50 میلی لیتر آب روده مصنوعی اضافه شد و مخلوط به مدت 5 ساعت دیگر با تکان دادن در دمای 37 درجه سانتی گراد انکوبه شد(در ظروف آزمایشگاهی هم زده شد). عصاره حاصل شده تا pH 7.0 با 0.2 مولار NaOH خنثی شد، با استفاده از کاغذ صافی Whatman فیلتر شد، لیوفیلیز شد و در دمای 20- درجه سانتیگراد نگهداری شد.

اجزای فعال اصلی با استفاده از روش HPLC-DAD معتبر تعیین شدند که شامل 13 جزء اصلی: گانودرنیک اسید C، گانودریک اسید C2، گانودریک اسید G، گانودریک اسید B، گانودرنیک اسید B، گانودریک اسید A، گانودریک اسید H، گانودرنیک اسید D، گانودریک اسید D، کمیت کند. اسید F، گانودریک اسید DM، گانودرول A و ارگوسترول، بود.

 

برای آزمایش موش هایی با عمر چهار هفته، به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند. گروه های 1 و 2 با رژیم غذایی استاندارد تغذیه شدند، در حالی که گروه های 3 و 4 با رژیم غذایی حاویGLSF تا پایان مطالعه تغذیه شدند. مدت این مطالعه 33 هفته بطول انجامید و میانگین مصرف روزانه 4 گرم در هر موش، با دوز 2 گرم بر کیلوگرم بود.

سرطان ریه
سرطان ریه

نتیجه کوتاه مدت:
در مطالعه مواجهه کوتاه‌ مدت موش‌ها با عوامل سرطانزای موجود در دود تنباکو(2 روز تحت میزان زیاد مواد سمی)، مشخص شد که B[a]P ساختار ریه و آلوئول‌ها را مختل می‌کند در حالی که باعث افزایش نفوذ سلول‌های التهابی می‌شود. پیش‌درمان موش‌ها با مکمل گانودرما (GLSF)، مسمومیت ریه ناشی از B[a]P و سطوح و نفوذ سلول های التهابی در آنها را کاهش می‌دهد. همچنین فعالیت کمتر LDH، مالون دی آلدئید را در بافت ریه ها نشان می دهد.

 

نتیجه طولانی مدت:
در مطالعه اثرات طولانی مدت سرطان‌زایی، موش‌های تحت درمان با NNK افزایش 58.24 درصدی در وزن ریه و افزایش نشانگرهای التهابی و رگ‌زایی را نسبت به گروه کنترل نشان دادند. همانطور که پیش بینی شد، درمان موش با GLSF کاهش قابل توجهی در وزن ریه و ناحیه تومور نشان داد. علاوه بر این، تعداد کمتری از تومورها در ریه‌های موش‌های تحت درمان با GLSF مشاهده شد. در حالی که نشانگرهای التهابی و رگ‌زایی در گروه GLSF کاهش می‌یابد (با کارایی قابل مقایسه با متفورمین)، نشانگرهای آپوپتوز افزایش می‌یابند که نشان‌دهنده پتانسیل پیشگیرانه GLSF در برابر سرطان ریه است.

 

مکمل دارویی خوراکی قارچ گانودرما

نتیجه کلی:
به عنوان یک ماده غذایی، GLSF با هیچ عارضه جانبی شدید مرتبط نیست، و آن را به یک کاندیدای ایده آل برای مطالعات بالینی آینده با هدف پیشگیری از سرطان ریه تبدیل می کند. بنابراین بررسی های انجام شده روی این عصاره میانگین بازدهی 55.44% را در پیشگیری سرطان ریه نشان داد. اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید نتایج این مطالعه مورد نیاز است، اما این شواهد اولیه راه را برای آزمایش های بالینی در آینده هموار می کند.

 

ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: مجله frontiersin.org

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا