مقالات کاربردی در حوزه قارچ

کسب درآمد به یورو با صادرات قارچ خشک

صادارت قارچ خشک چشم انداز متفاوت و آسان برای تولیدکنندگان

اروپا بزرگترین مقصد صادرات قارچ خشک و تازه در جهان است که حدود 30 درصد از کل واردات جهانی قارچ را به خود اختصاص می دهد. بازارهای بزرگ وارداتی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و … فرصت هایی عالی را برای صادرکنندگان کشورهای در حال توسعه فراهم می نماید. همچنین این کشورهای مقاصد صادراتی خوبی برای قارچ‌های وحشی با قیمت‌های باورنکردنی مانند پورسینی وحشی، لوستر و ترافل، یا در قارچ‌های اگزوتیک با فواید سلامتی مانند قارچ شیتاکه، میتاکه، کوردیسپس یا قارچ ریشی، هستند.

قارچ خشک چیست؟

قارچ خشک یکی از محصولات صنایع تبدیلی قارچ است که از قارچ تازه خوراکی و تمیز شده بدست می آید که به طور کامل خشک شده یا به شکل دلخواه خرد شده و خشک شده است. قارچ های تازه ای که در بازار اروپا برای خشک کردن استفاده میشوند قابل کشت هستند، اما سهم عمده ای از بازار را قارچ های خشک وحشی تشکیل می دهند که قبل از خشک شدن از محیط طبیعی خود جمع آوری شده اند.

قارچ خشک برای مصرف فوری در نظر گرفته نمی شود، بلکه به عنوان یک عنصر پس از آبرسانی مجدد در نظر گرفته می شود. آنها عمدتاً در آشپزی خانگی (مثلاً در سوپ ها، ریزوتو)، به عنوان مواد تشکیل دهنده در وعده های غذایی و ادویه جات کم آب، و به عنوان موادی در مواد غذایی سالم و محصولات داروسازی استفاده می شوند.

انواع قارچ خشک برای صادر کردن کدامند؟

هیچ طبقه‌بندی تجاری رسمی برای قارچ‌های خشک وجود ندارد، زیرا آنها بسیار متنوع هستند و گاه تنها به صورت محلی تولید میشوند. با این حال، آنها را می‌توان به سه گروه طبقه‌بندی کرد که بر اساس بخش‌های اصلی بازار اروپا تقسیم شده‌اند:

قارچهای خشک رایج

بیشتر شامل انواعی است که در غذاهای اروپایی استفاده می‌شود. نمونه‌های معمولی آن عبارتند از: پورسینی (Boletus)، چانترلا  (Cantharellus)، مورل (Morchella)، ترومپت (Craterellus)، قارچ صدفی (Pleurotus)  و  ترافل (بسیاری از گونه‌ها).

قارچهای خشک آسیایی

انواعی از قارچها که در آشپزی آسیایی استفاده می شود. نمونه های معمولی عبارتند از  شیتاکه (Lentinula)، ارینجی eringi (Pleurotus eryngii)، مور، قارچ سیاه یا گوش چوب (Auricularia)، میتاکه (Grifola)، قارچ سفید، قارچ ژله ای (Tremella) و قارچ نی (Tremella)

قارچهای طبی

انواع قارچ هایی که بیشتر به عنوان مکمل های غذایی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان به چاگا (Inonotus obliquus)، ریشی  (Ganoderma lingzhi)، کوردیپس (Cordyceps militaris)، یال شیر (Hericium erinaceus) و هیماتسوتاکه (Agaricus blazei) اشاره کرد.

 

استانداردهای کلی صادر کردن قارچ خشک به اتحادیه اروپا

هیچ استانداردی در اتحادیه اروپا برای تعریف معیارهای خاص قارچهای خشک وجود ندارد، بنابراین استاندارد قابل اجرا در عمل همان استاندارد Codex Alimentarius برای قارچ های خوراکی است. الزامات کیفی اولیه برای قارچ های خشک را می‌توان چنین فهرست کرد:

  • عدم آسیب حشرات
  • عدم وجود اجسام خارجی در کالا
  • میزان حداقل رطوبت (حداکثر 12% برای قارچ خشک، 13% برای قارچ شیتاکه خشک و 6% برای قارچ خشک منجمد)
  • اندازه (برای هر نوع قارچ خشک متفاوت است)
  • سبک ها (کلاهک کامل بدون ساقه یا برش به اشکال مختلف)
  • کلاس کیفیت (تعریف شده توسط یکنواختی و تحمل)

به طور کلی برای اطلاع دقیق از اقدامات بهداشتی، باید به آیین نامه اقدامات بهداشتی Codex Alimentarius برای میوه ها و سبزیجات کم آب از جمله قارچ های خوراکی مراجعه کرد. در حالت عمومی تمام مواد غذایی، از جمله قارچ های خشک، که در اتحادیه اروپا فروخته می شوند، باید ایمن باشند. افزودنی های قارچ باید تایید شوند. آلاینده های مضر، مانند باقی مانده آفت کش ها یا سطوح بیش از حد مایکوتوکسین ها یا مواد نگهدارنده، ممنوع هستند.

برای صادرات قارچ خشک ، لازم است که نوع آنها کاملا واضح و مشخص باشد، زیرا ممکن است با انواع قارچ های سمی مخلوط شوند. بنابراین هر محموله باید با آزمایشات آزمایشگاهی چک شود و تاییدیه بگیرد. یکی از نگرانی‌های اصلی در مورد قارچ‌های خشک، باقی‌مانده حشرات و لاروها در داخل بسته‌بندی‌های وارداتی در اروپا است که به دقت بررسی میشود.

مشکل بالقوه دیگر افزایش سطح رادیواکتیویته است. تمام قارچ های خشک صادر شده به بازار اتحادیه اروپا باید مطابق با قوانین اروپایی باشد که حداکثر سطوح مجاز آلودگی رادیواکتیو مواد غذایی را پس از یک حادثه هسته ای یا هر مورد دیگر اضطراری رادیولوژیکی تعیین می کند.

در زمینه کاربرد سموم در پرورش قارچ نیز کشورهای اروپایی بسیار حساس هستند و در صورت تایید آزمایشگاهی استفاده غیرمجاز از کودهای شیمیایی بلافاصله قارچها را عودت خواهند داد.

استاندارد بسته‌ بندی قارچ های خشک برای ارسال به اروپا

هیچ قانون کلی برای بسته بندی صادراتی وجود ندارد، اما قارچ های خشک را معمولا در کیسه های پلاستیکی داخل کارتن قرار می دهند. بسته بندی فله استاندارد در اروپا بسته به نوع قارچ متفاوت است. برای انواع معمولی مانند آگاریکوس، بسته بندی فله می تواند تا 20 کیلوگرم باشد، اما سایر انواع گران تر مانند ترافل را می توان در بسته بندی های بسیار کوچکتر مانند کیسه های پلاستیکی 500 گرمی وکیوم یا حتی کوچکتر، مانند شیشه های شیشه ای 100 گرمی، بسته بندی کرد.

اندازه بسته بندی انتخاب شده باید به گونه ای باشد که ابعاد با اندازه های پالت معمولی (800×1200 میلی متر و 1000×1200 میلی متر) مطابقت داشته باشد. بسته بندی خرده فروشی شامل کیسه های پلاستیکی، ظروف پلاستیکی، کیسه های کاغذی، کیسه های فویل و شیشه های شیشه ای است.

قارچ خشک
استاندارد بسته‌ بندی قارچهای خشک برای صادرات

استاندارد برچسب زدن بسته های قارچ خشک

در تجارت قارچهای خشک، نام محصول باید به گونه ای روی برچسب درج گردد که نام رایج و علمی قارچ به کار گرفته شود. روی برچسب محصول باید درج شود:

نوع محصول: “قارچ خشک” یا “قارچ خشک شده منجمد”

اطلاعات مربوط به آن باید جزئیات  داخل بسته را مشخص کند، مثلا نوشته شود: « شامل کلاهک» یا «برشهایی از همه اجزا» . معمول است که علاوه بر درجه بندی کیفی، مشخصات شامل سال تولید/گردآوری و نوع آن نیز ذکر گردد. همچنین باید از روی برچسب به راحتی مشخص شود که آیا یک غذا حاوی مواد حساسیت زا است یا خیر.

اطلاعات بسته بندی فله باید روی بسته بندی یا در اسناد همراه آن ذکر شود. برچسب بسته بندی فله هم باید حاوی اطلاعات زیر باشد: نام محصول؛ مشخصات محصول؛ نام و آدرس تولیدکننده و توزیع کننده، نوع بسته بندی، دستورالعمل های ذخیره سازی. البته نام و آدرس تولیدکننده و توزیع کننده، ممکن است با  ادرس سایت یا یک علامت شناسایی رسمی جایگزین شود.

در مورد بسته بندی های خرده فروشی، برچسب گذاری محصول باید مطابق با مقررات اتحادیه اروپا در مورد اطلاعات مواد غذایی به مصرف کنندگان باشد. این مقررات شامل برچسب‌گذاری مواد غذایی، برچسب‌گذاری منشاء، برچسب‌گذاری خوانایی (حداقل اندازه فونت برای اطلاعات اجباری) می‌شود که از  13 دسامبر 2014 لازم الاجرا شده و تعهد به ارائه اطلاعات تغذیه از 13 دسامبر 2016 نیز اعمال می شود.

کنترل مرزی محصولات صادر شده به اروپا چگونه است؟

در هنگام ورود کالا به مرز اروپا تمامی استانداردها چک خواهد شد و در صورت عدم انطباق مکرر در مورد محصولات خاص از کشورهای خاص، ممکن است شرایط سخت گیرانه تری اعمال شود. شرایط سخت‌گیرانه‌تر در عمل به معنای بررسی‌های آزمایشگاهی اجباری برای تعداد معینی از کانتینرها یا کامیون‌های وارداتی است. محصولات کشورهایی که مکرراً عدم انطباق را نشان داده‌اند در فهرست ضمیمه مقررات (EC) 669/2009 قرار می‌گیرند.

در مورد بازرسی های مرزی، قارچهای خشک در لیست افزایش چک ها نیست. با این حال، به دلیل حادثه در نیروگاه اتمی فوکوشیما در سال 2011، برای همه قارچ‌های خشک شده از ژاپن بررسی‌های مرزی درخواست می‌شود. درخواست می‌شود قارچ‌های خشک قبل از ارسال به اتحادیه اروپا، با توجه به شرایط ویژه حاکم بر واردات، با نمونه‌های آزمایش آزمایشگاهی همراه شوند.

قارچ خشک
صادرات قارچ خشک

چطور برای قارچ خشک در بازارهای اروپایی بازاریابی کنیم؟

آلمان، فرانسه، هلند و ایتالیا بهترین فرصت ها را برای صادرات ارائه می دهند. علاوه بر این، فرصت های بازار را می توان در بازارهای رو به رشد لتونی، لیتوانی، اروپای مرکزی و اروپای شرقی نیز یافت. برای عرضه محصولات بهتر است نمایشگاه های بین المللی تجارت قارچ را رصد کنید و در آنها شرکت کنید. مثلا : نمایشگاه سالانه قارچ هلند و یه دوسالانه پاریس (SIAL)، یا نمایشگاه کلن (ANUGA) و یا نمایشگاه تجاری پیشرو اروپا برای مواد غذایی ارگانیک (BIOFACH)

منابع استاندارد صادرات: CBI.EU

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقالات کاربردی در حوزه قارچ دانشنامه هاگ را مطالعه نمایید.
1.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا