غذای ایرانی با قارچ

طرز تهیه انواع قارچ پلو

دستور پخت انواع پلو قارچ + فیلم آموزشی

در این مقاله قصد داریم تا طرز تهیه انواع قارچ پلو را به عنوان یک غذای گیاهی لذیذ آموزش دهیم. پلو قارچ یک غذای ایرانی خوشمزه است که از ترکیب برنج به عنوان پایه اصلی غذاهای ایرانی و قارچ به عنوان تامین کننده پروتئین، تهیه میشود و همچنین میتوان بسیاری از مواد غذایی دیگر را نیز به آن اضافه وطعم های جدیدی خلق کرد.

پس با ما همراه باشید با آموزش دستور پخت انواع پلو قارچ با سبک های متفاوت


پلو قارچ

در ابتدا طرز تهیه قارچ پلوی ساده را به شما آموزش خواهیم داد. در این غذا از گوشت استفاده نشده و پروتئین آن از طریق قارچ تامین میشود، از این رو می توان آن را یک غذای گیاهی یا اصطلاحا وگان محسوب کرد که برای افراد گیاهخوار یا وجترین نیز مناسب است.

مواد لازم

  • قارچ دکمه‌ای : نیم کیلوگرم
  • برنج : ۲ و نیم لیوان (برای ۴ نفر)
  • رب گوجه‌ فرنگی : ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز داغ : ۳ قاشق غذاخوری
  • زرشک : ۱/۲ پیمانه
  • کره : ۵۰ گرم
  • نمک و فلفل : به مقدار لازم
  • آبلیموی تازه : ۱ قاشق مرباخوری
  • سیب‌ زمینی : ۱ عدد متوسط (برای ته‌دیگ)

طرز تهیه

دستور پخت قارچ پلوی ساده و بدون گوشت به شرح زیر میباشد.

مرحله اول: ابتدا برنج را برای چند ساعت خیس کنید تا راحت‌تر بپزد. در حین خیس‌خوردن برنج، می‌توانید مایه قارچ را آماده کنید. برای تهیه این ترکیب، قارچ‌ها را به هر شکلی که دوست دارید (ترجیحا قطعات کوچک) خرد کنید و روی قارچ‌ها، کمی آبلیمو بریزید تا سیاه نشوند. تابه را با مقدار کمی روغن چرب کنید و قارچ‌ها را داخل آن سرخ کنید. پس از اینکه آب قارچ‌ها خشک شد، پیاز داغ را به آن اضافه کنید. پس از کمی تفت خوردن مواد، رب، نمک، فلفل و زرشک را اضافه کنید. در مرحله آخر تفت دادن مواد، می‌توانید برای طعم بهتر آن، کره را اضافه کنید.

 

مرحله دوم: بعد از اینکه برنج چند ساعت خیس خورد، قابلمه را با کمی روغن سرخ‌کردنی چرب کنید و سیب‌زمینی‌ها را کف آن بچینید. در ابتدا باید حرارت زیر قابلمه زیاد باشد تا سیب‌زمینی‌ها در آخر طلایی و ترد شوند.

در این مرحله برنج و مخلوط قارچ و زرشک طعم دار شده را به شکل لایه لایه در قابلمه بریزید. در انتها، حرارت را کم کنید تا برنج به‌خوبی دم بکشد. پلو قارچ بدون گوشت شما آماده است.

 

فیلم آموزشی:

طرز تهیه پلو قارچ ساده و بدون گوشت در این فیلم آموزش داده شده است.

 


پلو قارچ هندی

پلو قارچ هندی یک غذای لذیذ است که به سبک دیگر غذاهای هندی تند و آتشین می باشد. برخی از غذاهای هندی که با برنج درست میشود به سبک غذاهای ایرانی شباهت بسیار دارد و با ذائقه ما ایرانیها سازگار خواهد بود.

دستور پخت قارچ پلوی هندی

مواد لازم

قارچ: ۲۰ عدد
برنج باسماتی: ۲ فنجان
روغن: ۱ قاشق سوپ‌خوری
دانه رازیانه: ۱/۲ قاشق چایخوری
چوب دارچین: ۲٫۵ سانتیمتر
میخک: ۵ عدد
هل: ۵ عدد
برگ بو: ۱ عدد
پیاز (ریز خورد شده): ۱ عدد
فلفل سبز: ۲-۳ عدد
خمیر دارچین و سیر: ۱ قاشق سوپ‌ خوری
زردچوبه: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
نمک: به مقدار لازم
گشنیز جهت تزئین: به مقدار لازم

دستور پخت

ابتدا قارچ‌ها را شسته و کنار بگذارید. برنج باسماتی را نیز شسته، آبکش کرده و کنار بگذارید. سپس روغن را داخل یک زودپز داغ کنید. دانه‌های رازیانه، دارچین، میخک، هل و برگ بو را اضافه کنید و به مدت ۱ دقیقه تفت دهید سپس پیاز و فلفل تند سبز را اضافه کنید و تفت دهید تا پیاز‌ها نیمه شفاف شوند.
بعد خمیر سس و زنجبیل را اضافه کنید و بعد زردچوبه را و خوب مخلوط کنید. قارچ‌ها را اضافه کنید و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در روغن سرخ کنید حالا برنج و مقدار آب لازم و نمک را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید سپس در زودپز را ببندید و تا زمانی که آماده شود بپزید. تا زمانی که سوت زودپز به صدا در آمد برنج را پخته و بعد شعله را کم کرده و ۵ دقیقه دیگر به پختن ادامه داده و سپس شعله را خاموش کنید.
صبر کنید تا در زودپز آزاد شود. سپس آن را باز کنید و به آرامی برنج را کشیده و روی آن را با گشنیز تزئین کنید. غذا را گرم به همراه با ماست و خیار سرو کنید.

 

ویدیوی آموزشی

پس اگر به غذاهای تند علاقمند هستید در ادامه با ویدیوی آموزشی طرز تهیه این قارچ پلوی هندی خوشمزه با ما همراه باشید.

 


قارچ پلو با مرغ

قارچ پلو با مرغ یک غذای ایرانی طبخ شده با قارچ میباشد. غذاهای برنجی جزو مشهورترین و پرطرفدارترین غذاهای ایرانی هستن از همین رو انواع مختلفی دارند و تقریبا با تمامی مواد غذایی طبخ می شوند. در ادامه با ما همرا باشید با دستور پخت قارچ پلو با مرغ خوشمزه:

طرز تهیه پلو قارچ با مرغ
پلو قارچ با مرغ

مواد لازم

  1. قارچ دکمه‌ای: 500 گرم
  2. سینه مرغ: 500 گرم
  3. پیاز: 56 قاشق غذاخوری
  4. برنج: 34 پیمانه
  5. نخود فرنگی یا ذرت: 1 لیوان
  6. زعفران دم‌ کرده: 4 قاشق غذاخوری
  7.  کره یا روغن: 100 گرم
  8. آب‌ لیمو ترش: 2 قاشق غذاخوری
  9. نمک، فلفل: به میزان لازم
  10. جعفری خورد شده: به اندازه دلخواه

 

دستور پخت روش 1

برای این غذا ابتدا سینه مرغ را به شکل باریك و به طول 4 تا 5 سانتیمتر خرد كنید. قارچ‌ها را به شکل ورقه یا نگینی خرد كنید. حالا قارچ‌ها را همراه با آب لیموترش در دو مرحله در ماهیتابه با حرارت زیاد داخل روغن تفت دهید.

قارچ‌های سرخ‌ شده را داخل قابلمه‌ای بریزید. مرغ ها را نیز در دو مرحله همراه نمک و فلفل سیاه سرخ كنید سعی كنید حرارت زیاد باشد تا مرغ آب نیندازد چون گوشت مرغ خشک و سفت می‌شود.

سپس مرغ‌ های سرخ شده را نیز روی قارچ‌ها بریزید. چهار قاشق از پیاز سرخ كرده، زعفران آب كرده و نخودفرنگی را به قابلمه اضافه كنید و روی حرارت بسیار ملایم بگذارید تا مواد حدود پنج دقیقه آهسته بجوشند. برنج سفید را آبكش كرده و دم كنید و هنگام سرو، مواد آماده را همراه با بقیه پیاز داغ در دیس لابه لای پلو بریزید.

البته شما میتوانید مواد را قبل از دم کردن برنج لابلای آن ریخته و برنج را دم کنید اما اگر مواد سرد نشده باشد، امکان داد که برنج شفته شود.

 

دستور پخت روش 2

برای تهیه قارچ پلو با مرغ، ابتدا در کاسه‌ای برنج را ریخته و روی آن آب بریزید و اجازه دهید تا حدوداً 11 ساعت خیس بخورد. سپس در قابلمه‌ای دیگر مرغ را بگذارید و روی آن 2 الی 3 لیوان آب بریزید و یک عدد پیاز کوچک را پوست بگیرید و خرد کنید و داخل قابلمه بریزید و حرارت را متوسط کنید تا سریع‌تر مرغ پخته شود.

سپس مرغ پخته شده را در صافی یا آبکشی قرار دهید تا کمی خنک شود و با دست آن را ریش‌ریش کنید و در بشقابی بریزید و کناری بگذارید. آب اضافه برنج خیس خورده را خالی کنید و پیاز متوسط را پوست بگیرید و بشورید و روی تخته آشپزخانه با چاقو نگینی خرد کنید.

در قابلمه‌ای روغن مایع بریزید و صبر کنید تا داغ شود سپس پیاز را بریزید و کمی تفت دهید و اجازه دهید تا پیازها نرم شوند. سپس نمک و قند پودر شده را اضافه کنید و در همان زمان مرغ‌های ریش شده را نیز بی افزایید و با هم مخلوط کنید و در قابلمه را بگذارید تا کته شما دم بکشد.

در زمانی که داریم قارچ‌ها را پوست بگیرید و بشورید و در صافی قرار دهید تا آب اضافه آنها در بیاید سپس روی تخته آشپزخانه قارچ‌ها را با چاقو خرد کنید در تابه‌ای کوچک کره را قرار دهید تا با حرارت کم آب شود سپس قارچ‌ها خرد شده را در کره بریزید و تفت دهید و آب‌لیمو را نیز بی افزایید و مجدداً تفت دهید و ذرت را نیز اضافه کنید. در آخر زمانی که پلو دم کشید مواد داخل تابه را آرام به آن اضافه کنید و همچنین جعفری را نیز بیفزایید و قارچ پلو در دیسی بکشید و نوش جان کنید.


چلو قارچ قهوه ای

چلو قارچ همان پلو قارچ است که با قارچ قهوه‌ای و به سبک آسیایی ها درست میشود. این غذا مانند دیگر غذاهای آسیایی حاوی سبزیجات و مواد گیاهی مختلف و ادویه فراوان است. در اینغذا بجای قارچ دکمه‌ای معمولی از قارچ کرمینی (قهوه‌ای) استفاده شده که طعم و بوی غلیظ تری دارد. همچنین در این غذا از گوشت و مرغ استفاده نشده و یک غذای گیاهی می باشد که برای افراد گیاهخوار یا به اصطلاح وجترین نیز مناسب می باشد. در ادامه با ویدئوی طرز تهیه پولو قارچ قهوه‌ای خوشمزه با ما همراه باشید.

 


پلو قارچ با گوشت

قارچ پلو با گوشت قلقلی یک غذای جذاب و خوشمزه ایرانی است که میتواند در میهمانی ها نیز سرو شود و زینت بخش سفره شما باشد. در ادامه دستور پخت پلو قارچ با گوشت چرخ کرده را به شما آموزش میدهیم.

قارچ پلو با گوشت چرخ کرده
قارچ پلو با گوشت چرخ کرده / کوفته ریزه

مواد لازم

  • گوشت چرخ‌کرده : ۲۰۰ گرم
  • قارچ : ۲۵۰ گرم
  • پیاز : ۱ عدد متوسط
  • برنج : ۴ لیوان
  • کره : ۵۰ گرم
  • خلال پسته : ۵۰ گرم
  • زرشک : ۵۰ گرم
  • کنجد: 2 قاشق غذاخوری
  • سس سویا: 2 قاشق غذاخوری
  • دارچین: 1 قاشق چایخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه : به مقدار لازم
  • روغن سرخ‌کردنی :‌ به مقدار لازم

 

طرز تهیه

طبخ  این غذا از چند مرحله تشکیل شده که به شرح زیر میباشد.

مرحله اول آماده کردن قلقلی گوشت چرخ کرده

ابتدا پیاز را رنده کنید و فلفل، نمک، دارچین، زردچوبه و سس سویا را به آن اضافه کنید. سپس گوشت‌ چرخ‌کرده را در این مواد بخوابانید تا مزه دار شود و سپس مانند یک توپ کوچک، قلقلی کنید. در یک قابلمه، نصف لیوان آب بریزید و روی حرارت قرار دهید و گوشت‌های قلقلی شده را در آن قرار دهید تا خوب مغز پخت شود.

 

مرحله دوم آماده کردن برنج و مایه قارچ

تا زمانی که گوشت پخته شود، برنجی را که از قبل خیس کرده‌اید، بپزید و آبکش کنید. قارچ‌ها را نیز در تابه‌ای دیگر، تفت دهید و سرخ کنید. زرشک و خلال پسته را به قارچ‌ اضافه کنید و اجازه دهید کمی تفت بخورد. در این مرحله برای خوش‌طعم کردن غذا، کمی زعفران دم‌کرده به قارچ‌ها اضافه کنید. وقتی مایه آماده شد آن را کنار بگذارید تا خنک شود (مایه قارچ باید خنک شود تا در زمان پخت برنج را خمیر نکند).

 

مرحله سوم مخلوط کردن مواد

داخل قابلمه کمی روغن بریزید و ته‌دیگ دلخواه را بچینید (نان نازک یا سیب‌ زمینی)، کمی برنج آبکش شده بریزید و روی آن مایه قارچی را که خنک شده است اضافه کنید و به همین صورت قابلمه را لایه به لایه پرکنید. سپس دم‌کنی بگذارید تا دم بکشد. پس از آماده شدن پلو قارچ، روی آن را با چند گوشت قلقلی تزئین کنید و سپس روی آن زرشک و کنجد را بریزید.


قارچ پولوی آسیایی

برای تهیه این پلو قارچ گیاهی که به سبک غذاهای آسیایی درست میشود میتوانید ویدیوی کوتاه زیر را مشاهده نمایید.

 

 


پلوقارچ با سبزیجات

این نوع پلوقارچ یک غذای ساده و کم هزینه و پرخاصیت است که چون گوشت و مرغ در آن نیست یک غذای گیاهی هم محسوب شده و برای گیاهخواران نیز مناسب خواهد بود.

پلو قارچ با سبزیجات
پلو قارچ با سبزیجات

مواد اولیه

برنج: ۲ پیمانه
نخود فرنگی: ۱ پیمانه
ذرت: 1 پیمانه (کنسرو)
هویج: 2 عدد متوسط
گوجه فرنگی: ۲ عدد
پیاز: ۱ عدد
پودر سیر: نصف قاشق مربا خوری
جعفری خورد شده: 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل: به میزان دل خواه
قارچ: ۲۰ عدد

دستور پخت:

ابتدا قارچ‌ها را شسته و خشک کرده و بعد از خرد کردن به همراه نمک و ادویه سرخ کنید. و بعد نخود فرنگی‌ها را به همراه هویج خورد شده و ذرت، با کمی آب بپزید. (اگر از کنسرو ذرت استفاده میکنید وقتی مواد در نزدیک پختن بود آن را اضافه کنید)
پیاز را به همراه نمک، فلفل و پودر سیر تفت داده و گوجه فرنگی‌های پوره شده را به آن اضافه کنید و بازهم تفت دهید سپس یک لیوان آب در ظرف مواد پلو بریزید تا بجوشد و در آخر سبزیجات پخته شده (نخود – هویج – ذرت) و جعفری را به همراه قارچ اضافه کنید. مواد را حرارت دهید و وقتی سس غلیظ شد اجاق را خاموش کنید.
برنج را از قبل یک ساعت خیس کرده و بعد از اضافه کردن نمک و روغن به همراه آب روی اجاق روشن قرار دهید و بعد از آب کش کردن، مواد را لابه لای برنج بریزید و در نهایت اجازه دهید قارچ پلو با حرارت ملایم دم بکشد.

 

نوش جان!
امیدواریم که از طبخ و میل کردن این غذای ایرانی با قارچ در کنار خانواده و عزیزان لذت برده باشد. لطفا نظرات ارزشمند خود در رابطه با مقالات آموزش آشپزی با قارچ ، را با ما در میان بگذارید.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا