آموزش تولید و پرورش قارچ

آموزش برداشت قارچ دکمه ای

جدیدترین روش برداشت قارچ از سطح بستر

برداشت قارچ در مزارع کشت قارچ دنیا به 2 روش صورت می‌گیرد: ماشینی و دستی. روش ماشینی در مزارع بسیار مدرن  و مکانیزه و بروز، توسط دستگاه انجام می‌شود، و روش دستی با آموزش کارگران خبره در سالن‌های نیمه صنعتی و سنتی انجام می‌گردد.

پین‌های اطراف قارچ‌های آماده‌ برداشت یک تا چند روز بعد آماده برداشت خواهند شد و درصورتی ‌که در حین برداشت به آن‌ها آسیبی وارد شود به همان نسبت، آمار تولید کاهش خواهد یافت. از طرفی پین‌های آسیب‌دیده میزبان خوبی برای آفات و بیماری‌ها احتمالی موجود در سالن هستند به همین دلیل در زمان چیدن قارچ‌ها باید با حداکثر دقت را بکار گرفت.

از آنجا که روش برداشت قارچ‌ اثرات مهمی  بر روی عملکرد در برداشت‌ و فلاش‌های بعدی  و کیفیت محصول تولیدی دارد، در این مقاله به بیان نکات مهم در برداشت سنتی قارچ می‌پردازیم.

محتوا پنهان

زمان برداشت قارچ

مهمترین نکته در برداشت قارچ تشخیص زمان مناسب برای چیدن قارچ است. قارچ‌ها باید در حداکثر اندازه و قبل از این‌که کلاهکشان باز شود و اصطلاحا پشت پنبه ای یا پشت باز شوند، از بستر جدا شوند.

از آنجا که در هر فلاش قارچ‌ها در مراحل مختلفی از رشد و  اندازه های مختلف بر روی بستر تشکیل می شوند، بنابراین انتخاب قارچ‌هایی که باید در لحظه چیده شوند از اهمیت زیادی خواهد داشت.

همانقدر که برداشت زودهنگام قارچ ها یعنی برداشت قبل از رسیدن به حداکثر اندازه و تکمیل رشد با کاهش عملکرد در واحد سطح، تبعات اقتصادی را به همراه خواهد داشت ، تاخیر در برداشت نیز علیرغم اجازه رشد حداکثری به قارچ، سبب افت کیفیت محصول برداشتی با پشت باز شدن، از دست رفتن وزن قارچ و در ادامه فروش این محصول با نام  قارچ درجه 3 به قیمتی بسیار نازل نیز خساراتی را برای تولید کننده به همراه خواهد داشت.

زمان برداشت قارچ
آموزش برداشت قارچ

بنابراین انتخاب صحیح و مناسب زمان برداشت از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و به همین دلیل دائما و لحظه به لحظه باید بر روی فعالیت تیم برداشت نظارت شود.
<

 نحوه چیدن و جدا کردن قارچ از بستر

باید پذیرفت که چیدن یا برداشت قارچ می تواند همچون شمشیر دو لبه هم باعث سود و درآمد شود و هم باعث خسارت و زیان. از سوی دیگر خصوصیات ظاهری قارچ بر روی بستر برای یک قارچ چین مسلط تعیین کننده استراتژی چیدن است.

اصولا برای برداشت نیاز به کارگران ماهر و مسلط بر برداشت قارچ است.برای پرورش یک قارچ چین حرفه ای نیاز به ماه ها زمان و پذیرش خطاهای کوچک و بزرگ ایشان از سوی کارفرماست. با تعلیم و آموزش مناسب یک قارچ چین حرفه ای قادر به برداشت 25-35 کیلو قارچ با کیفیت در ساعت خواهد بود.

در زمان برداشت، نحوه ایستادن در جوار طبقات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اصولا در هنگام استقرار در کنار طبقه، قارچ چین بصورت پهلو به پهلوی بستر به شکلی که افراد راست دست، دست چپ نزدیک به طبقه و افراد چپ دست ، دست راست نزدیک به طبقه خواهند داشت.

در این حالت چاقو در دست دور از طبقه و با دست نزدیک به طبقه، قارچ ها از بستر جدا خواهند شد.این در حالی است که قارچ چین  باید در ارتفاعی از بستر مستقر شود که ضمن تسلط کامل بر طبقه ،از اسیب زدن به کناره های طبقات با ارنج و یا آستین پرهیز شود.

پس از تعیین چشمی قارچی که باید چیده شود توسط قارچ چین، قارچ چین  تنها با دو بند انگشت قارچ را گرفته و با چرخش کوچک (30 درجه ای) در جهت عقربه های ساعت و یا برعکس آن، قارچ را از بستر جدا خواهد کرد.

یک قارچ چین مسلط با دراز کردن هر بار دست به سمت بستر مجاز خواهد بود حداکثر 4 قارچ را از بستر جدا کند. نحوه جدا کردن با رعایت چرخش عنوان شده باعث خواهد شد تا قارچ ها بدون آسیبی به خاک پوششی بستر و قارچ ها و پین های اطراف آن براحتی از بستر جدا شوند.

پس از جدا کردن قارچ ها از بستر، توسط چاقوی دست مخالف اقدام به برش پایه قارچ کرده و قارچ ها را آهسته در داخل ظروف و یا سبد مخصوص جمع آوری قارچ قرار خواهیم داد.

نکته مهم در این بخش کیفیت برش پایه قارچ است. برش باید کاملا صاف باشد و پایه باقیمانده بر روی قارچ طولی حداکثر 1/2 قطر کلاهک قارچ و کمتر از یک سانتیمتر نباشد.

در هنگام برداشت باید سعی کرد از تماس مستقیم با دست و ابزار به کلاهک قارچ خودداری کرد زیرا که باعث ایجاد لک و کاهش ماندگاری قارچ می‌شود. و در آخر بقایای قارچ در بستر باقی نماند زیرا این بقایا میزبان آفات و بیماری‌ها هستند.

 نحوه چیدن و جدا کردن قارچ از بستر
آموزش برداشت قارچ

طول دوره‌ برداشت قارچ یک سالن بسته به برنامه‌ کشت مزرعه و واریته و گونه مصرفی از 2 تا 4 هفته متغیر خواهد بود. به هفته اول برداشت فلاش یک و به برداشت دوم فلاش دو گفته می‌شود.
<

نکات مهم در برداشت دستی

ازآنجایی که گفته شد در ایران عموماً از روش دستی استفاده می‌شود. نکاتی را در باب این روش هنگام برداشت ذکر می‌کنیم:

  1. برداشت با دستکش یک بار مصرف انجام شود و هرچند یک بار در صورت آلوده شدن دستکش تعویض شود.
  2. کمترین زمان را جهت برداشت و بسته‌بندی قارچ باید صرف نمود.
  3. از قرار دادن بسته‌ها روی‌هم  و بر روی بسترخودداری گردد.
  4. در هر بار چیدن قارچ با دست، قارچ زیادی نباید چیده شود، بطوریکه کل دست‌ها پر شود، (حداکثر 4 قارچ)
  5. دست‌ها را باید مرتب از خاکی  که در هنگام چیدن به آن می‌چسبد با تعویض دستکش پاک کرد و چاقویی را که جهت چیدن استفاده می‌شود نیز باید مرتب تمیز کرد.
  6. هرگز چیدن قارچ را روی بستر از مرکز شروع نکنید بلکه از کناره‌ها و لبه‌ها شروع کنید و سپس به سمت مرکز حرکت کنید زیرا هنگام برداشتن قارچ از مرکز، خاک قارچ‌های وسط به کناره مالیده می‌شوند.
  7. استقرار مناسب قارچ چین نسبت به طبقه در هنگام برداشت جهت چیدن تمامی قارچ‌های بستر و در دسترس بودن نیز برای چیدن بسیار  مهم است.
  8. پرهیز از بجا ماندن بقایای قارچ و پایه قارچ بر روی بستر در حین برداشت.

برداشت و بسته بندی قارچ قهوه ای ايران

 

برداشت و بسته‌بندی قارچ قهوه‌ای

نکات مهم در برداشت قارچ دکمه ای

نکات مهم در برداشت قارچ دکمه ای
آموزش برداشت قارچ

اصول و مبانی برداشت دستی قارچ دارای جزئیات و قواعد اجرایی بیشماری است که در بخش به برخی از آنها پرداخته خواهد شد.

فلاش های برداشت

بر روی بستر تشکیل اندام‌های اولیه باردهی( پریموردیا) و بعداز آن تشکیل  کلاهک قارچ (اسپوروفورهای قارچ) در دوره‌ و فواصل زمانی چند روزه و نزدیک بهم اتفاق می افتد.لازم به ذکر است  در بین این دو مرحله هیچ قارچ به صورت انبوه و محسوس تولید نمی‌شود.

فلاش ها بر اساس برنامه های مزرعه،واریته یا گونه مورد استفاده از 2 تا 4 فلاش متغیر است. در ایران 3 فلاش برداشت رعایت می شود که بعضا به دلیل شیوع بیماری و یا مشکلات برنامه ای مزرعه در مقطعی به 2 فلاش بسنده می شود.

در  فلاش ها عموما روز اول و دوم محصول قابل توجه ای برداشت نمی شود ولی از روز 3 تا 5 بخش عمده محصول برداشت خواهد شد.

در فلاش اول  عمدتا حدود 13تا 17 درصد، در فلش دو 8 تا 10 درصد و در فلاش 3 2تا4درصد وزن کمپوست مصرفی در سالن محصول خواهند داد.

بطور معمول در روز 5 و ندرتا روز 6 فلاش تمامیت قارچ بستر برداشت و بستر  وارد یک دوره 2تا4 روزه استراحت (Break) وارد می شود. در این دوره استراحت سالن نیاز به تیمارهای خاص اقلیمی ، آبیاری و سم پاشی دارد تا خود را برای فلاش بعدی آماده کند.

نحوه برداشت قارچ‌ ها و میزان و نوع آسیب وارده به بستر تعیین کننده میزان راندمان تولید در فلاش های بعدی خواهد بود. در طی عملیات برداشت باید دقت کافی به‌ کار گرفته شود تا آسیب وارده به سایر پین ها و خاک‌پوششی به حداقل ممکن برسد.

اگر در حین چیدن به هر یک از این پین‌ها صدمه‌ای وارد شود به همان اندازه در راندمان تولید سالن خسارت وارد خواهد شد.

فراموش نشود که در صورت آسیب پین ها بر روی بستر و عدم رعایت نکات بهداشتی و نظافت بستر  فرصت مناسبی برای ظهور عوامل بیماری‌زای بر روی بستر محسوب می شوند.

 

هنگامی که قارچ‌های رسیده برداشت می‌شوند، در واقع یک مانع از مسیر رشد بقیه قارچ‌ های درون بستر برداشـته می‌شود و دیگر قارچ ها به سمت رشد و بلوغ حرکت می‌کنند.
زمان بندی دوره برداشت از طریق کنترل آبیـاری، دی اکسید کربن و دمای محیط مدیریت می‌شود.

زمان‌بندی

زمان برداشت مهم‌ ترین عامل در برداشت قارچ مناسب از حیث کیفیت و کمیت  است. قارچ دکمه‌ای را باید قبل از پاره شدن پرده‌ی غشائی و طویل شدن ساقه  و در حداکثر سایز و اندازه ممکن چید.

با پاره شدن غشا و پرده پشت قارچ ضمن افت شدید کیفی و کمی محصول، رهاسازی مقدار زیادی هاگ توسط قارچ بالغ صورت خواهد گرفت.

این هاگ‌ها از حیث بهداشتی برای مزرعه خطرناک است زیرا یکی از مهمترین بیماری های قارچ خوراکی ( بیماری های ویروسی) از طریق اسپور قارچ در سطح مزرعه و بستر پراکنده و منتشر خواهد شد.در موارد نادری هم دیده شده که این هاگ ها باعث بروز حساسیت در بین کارگران شاغل در مزرعه شده است.

 

 

شیوه‌ی چیدن

برای برداشت قارچ ابتدا باید آن را با انگشت شصت و سبابه گرفته و ضمن فشار به پایین حدود ۳۰ تا ۴۰ درجه به یک سمت چرخاند تا ارتباط قارچ با حیف‌ها قطع شود. سپس قسمت‌های انتهایی هر قارچ که از خاک بیرون آمده باشد باید توسط چاقوی تیزی قطع شود.

در صورت امکان قارچ‌هایی که به‌صورت خوشه‌ای یا کپه‌ای رشد کرده‌اند را دانه‌دانه برداشت کنید و در هنگام برداشت این قارچ‌های مجتمع و کپه‌ای حاوی قارچ‌های رسیده و نارس نیز هستند. پس با دقت خاصی این کار را کرده و اجازه دهید تا قارچ‌های نارس کاملاً برسد.

بعد از برداشت هر قارچ باید در محل خالی آن، خاک‌پوششی اضافه شود و در طول دوره‌ی برداشت، یک روز در میان به‌وسیله مه پاش آب یاری سبک انجام شود.

 

رعایت بهداشت در برداشت قارچ

رعایت بهداشت در برداشت قارچ
آموزش برداشت قارچ

مقوله بهداشت در مرحله برداشت همواره متوجه قارچ چین‌ها است اما باید توسط اعضای تیم حذف بیماری و هرکسی که در تماس با محصول است نیز رعایت شود.

هاگ- استراتژی‌های بهداشتی برای قارچ چین ها ها مبتنی بر این فرض است که برخی از بیماری‌ ها ممکن است وجود داشته و توسط تیم حذف بیماری تیمار نشده باشند. بیماری حباب خشک بسیار سریع پخش می‌ شود زیرا دارای اسپورهای چسبنده است.

با این‌ وجود، بیماری تارعنکبوتی نه تنها از طریق دست‌کاری قسمت‌های آلوده دارای اسپور، همچنین به‌وسیله انتقال قطعات کوچک میسلیومی نیز پخش می‌شود.

جهت جلوگیری از گسترش ناخواسته بیماری‌ ها، تجهیزات و وسایل مورد استفاده در بازه‌ های زمانی مشخصی باید ضدعفونی شوند. این کار اغلب در زمان جابجایی از یک سالن به سالن دیگر انجام می‌شود.

تانکر‌های حاوی مواد ضدعفونی‌ کننده باید دارای عمق مناسب باشند و در مکان مناسب قرار داده شده باشند تا به سهولت قارچ چین‌ها ابزارهای چیدن را در آن فرو ببرند.

فروبردن در محلول ضدعفونی‌ کننده، ممکن است خیلی کوتاه باشد این تیمار میزان آلودگی را به حداقل می‌رساند اما ممکن است آن را ریشه‌ کن نکند؛ هدف کاهش آلودگی است.

برداشت قارچ به صورت اتوماتیک

 

ضدعفونی ایمن

انتخاب یک ضدعفونی ایمن برای رسیدن به این هدف، بسیار مهم است و در این خصوص، ضدعفونی‌کننده حاوی ترکیبات چهارگانه آمونیومی ترجیح داده می‌شوند. سطل‌ها، چاقوها، چهارپایه و غیره نیز باید قبل از ورود به سالن‌های دیگر در محلول ضدعفونی‌کننده قرار بگیرند.

در زمان برداشت معمولاً از جعبه‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. این جعبه‌ها از پلاستیک بادوام ساخته‌شده‌اند و ازمزرعه به محل فروش و بالعکس در حال گردش هستند. این جعبه‌ها توسط سوپرمارکت‌ها برای قارچ‌ها و محصولات دیگر استفاده می‌شوند.

این  جعبه‌ها به مکان‌های مختلف و حتی مزارع مختلف منتقل می‌شوند و به همین دلیل ابزاری مناسب برای
انتقال بیماری‌ ها و اسپورهای قارچ از مزرعه‌ای به مزرعه دیگر است.

جعبه‌هایی که به سالن کشت برده شوند و قارچ‌های برداشت‌شده مستقیماً در داخل آنها ریخته می‌شوند. بزرگ‌ترین خطر این، اتفاق این است که این جعبه‌ها در فروشگاه‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و ممکن است از فارم های مختلف باشند و خطر انتقال آلودگی در آنها افزایش می‌یابد.

برخی از فروشندگان دارای خط شستشوی این جعبه‌ها هستند. این خط شستشو سرعت عمل بالایی دارد و ممکن است در هر ۳۰ ثانیه یک جعبه را بشوید. این خط دارای سه تانک مجزا است.

تانک شستشوی اولیه معمولاً حاوی محلول هیپوکلریت با دمای محیط است و بقایا و ذرات بزرگ را از جعبه‌ها حذف می‌کند و به دنبال آن، شستشو با سود سوزآور در دمای ۶۰ درجه سلسیوس یا بالاتر انجام می‌شود و درنهایت آبکشی با ترکیبات چهارگانه آمونیومی در دمای نزدیک ۸۷ درجه سلسیوس صورت می‌گیرد.

این روش برای حذف باکتری‌های پاتوژن انسان طراحی‌ شده است و می‌تواند خطر انتقال بیمارگرهای قارچی و اسپورهای قارچ خوراکی را از سایر فارم ها به داخل فارم کاهش دهد.

نکات کلیدی بهداشت برداشت عبارت‌اند از:

  1.  اعضای تیم مقابله با بیماری‌ها کار خود را از سالن‌های کشت تمیز، شروع و به سالن‌های آلوده (از سالن‌های تازه تا کهنه) خاتمه دهند.
  2. قبل از ورورد به سالن برداشتی جدید، دستکش‌های یک‌بار مصرف استفاده‌شده  تعویض شوند.
  3. لباس کارها باید هرروز شسته شوند.
  4. هر چیز قابل‌انتقال در سالن کشت که توسط قارچ چین‌ها لمس می‌شود مانند چاقوها، چهارپایه‌ها، رک‌های چیدن، پله‌ها و جعبه‌ها نباید از سالنی به سالن کشت دیگر منتقل شوند مگر اینکه به‌طور کامل تمیز و ضدعفونی شده باشند.
  5. همه سطوح لمس شده توسط قارچ چین‌ها از قبیل رادیوها یا دستگیره درب‌ها، اتاق‌های استراحت و دستشویی‌ها می‌تواندآلوده شود؛ همه این سطوح باید ضدعفونی شوند.
  6. ظروف پلاستیکی تا زمانی که به خوبی تمیزنشده‌اند نباید وارد سالن‌های کشت شوند.

برداشت و سورتینگ قارچ بصورت مکانیزه در مزرعه

این ویدئو یک نوآوری در بخش صنایع غذایی کشاورزی را توسط دو محقق نشان می‌دهد. این نوع برداشت با برداشت توسط دست مقایسه می‌شود و سهولت کار  توسط این سیستم برداشت نمایش داده می‌شود.

 

اهمیت تنظیم زمان و مقدار برداشت قارچ

اهمیت تنظیم زمان و مقدار برداشت قارچ
آموزش برداشت قارچ

با جدی‌ تر شدن موضوع مدیریت کارگری و همچنین ارسال به‌ موقع محصولات به بازار مصرف، اهمیت تنظیم زمان و مقدار برداشت در مزارع پرورش قارچ پررنگ‌ تر می‌گردد.

اگر پین و متعاقب آن قارچ‌ ها به‌موقع روی بستر ظاهر نشوند احتمال از دست رفتن بخشی از یک فلاش وجود دارد.

یادمان باشد کمپوست بعدی حاضر است، بازار محصولات قارچ را به‌موقع در یخچال روی طبقات مخصوص خود می‌خواهد و واحد برداشت نیز مدیریت دقیق و نظام‌مند خود را برای کنترل زمان پرسنل نیاز دارد حتی اگر این تنها به معنی کاهش ساعات کاری در تعطیلات آخر هفته باشد.

همه این موارد واحد پرورش را به‌سوی تنظیم و کنترل دقیق پدیدار شدن قارچ روی بسترها سوق می‌دهد.

عوامل یاری کننده پرورش‌دهنده

فعالیت کمپوست از موارد بسیار مهم است چراکه غیرفعال بودن آن می‌تواند تا چند روز ظهور فلاش اول را به تأخیر بیندازد. البته استفاده از ساپلیمنت بیشتر در کمپوست فاز سه که هنوز در ایران همه‌گیر نشده است تا حدودی می‌تواند موضوع فعالیت کمپوست را اصلاح کند.

واضح است در این مسیر نیازی به ذکر ضرورت کار با کمپوست و خاک‌پوششی باکیفیت مناسب نیست. آبیاری نیز از عوامل تعیین‌کننده است.

همان‌طور که میدانیم آبیاری می‌تواند رشد ریسه را محدود کند و پرورش‌دهنده در بعضی‌اوقات از این حربه برای تنظیم زمان ظهور فلاش استفاده می‌کند.

و اما از ابزار مهم و کارآمد در این راه استفاده از روش رافل Ruffle می‌باشد. این امر به‌وسیله دستگاه رافلر یا Ruffler صورت می‌گیرد و بین سه تا پنج روز پس از خاک‌دهی به وقوع می‌پیوندد.

این شیوه به‌ویژه توسط مزارعی که از طرف بازار مصرف جهت تأمین محصول تحت زمانبندی قطعی و جدی هستند به‌کار گرفته می‌شود. البته باید متذکر شد رافل کردن خاک‌پوششی عملیات تولید پین در سایز غیریکنواخت یا Staggering را مشکل می‌سازد که معمولاً پرورش‌دهنده با اعمال تغییراتی در اقلیم سالن تا حدودی این نقیصه را مرتفع می‌سازد.

تهیه و تنظیم: مهندس محمدرضا میرزاده

 

برداشت قارچ همچنان به دستان نيروی انسانی وابسته است

از دهه ۱۹۵۰ میلادی که پروش قارچ خوراکی، شکل کاملاً تجاری در هلند گرفت، تولیدکنندگان همواره خواهان استفاده از ماشین (ربات) در امر قارچ چینی بوده‌اند.

اما تا به امروز هیچ ماشین مستقلی وجود ندارد که بتواند در لمس کردن، گرفتن و برداشت قارچ بر نیروی انسانی غلبه کند! البته خلاقیت‌ها و نوآوری‌های متعددی جهت آسان‌تر و سریع‌تر کردن امر برداشت در صنعت پروش قارچ به وجود آمده است که در این سری از مطالب به‌مرور آنها خواهیم پرداخت.

 

به خاطر میاورم که در دهه ۸۰ میلادی در نمایشگاه روز قارچ هلند در شهر Grubbenvorst، زمانی که من کارم را درزمینه پرورش قارچ در فارم خانوادگی آغاز کرده بودم، ماشین‌ها، تجهیزات و اختراعات بسیاری در خصوص برداشت قارچ ارائه گردیده بود.️

پرورش‌دهندگان بسیار امیدوار بودن که طی چند سال آینده برداشت توسط ربات‌ها با استاندارد قابل‌قبول برای تازه فروشی در بازار محقق خواهد شد.

تکامل

اکنون بعد از گذشت حدود ۴۰ سال همچنان این تجهیزات در حال تکمیل هستند. ولی هنوز هیچ دستگاه خودکار و قابلاتکایی که بتواند با حساسیت و نرمی اما با فشار تماس لازم قارچ را بگیرید و بدون صدمه زدن به قارچ وکاهش کیفیت، عملیات برداشت را اجرا کند، برای ارائه در شرایط صنعتی وجود ندارد.

هرچند ماشین‌های برداشتی هم‌اکنون وجود دارند، اما با توجه به صدمات ایجاد شده در هنگام برداشت، قارچ‌های برداشتی مناسب استفاده در صنایع تبدیلی هستند و قابلیت ارائه به‌صورت تازه فروشی در بازار را نخواهند داشت!

چالش‌ها

در فارم های مدرن که برداشت با دست صورت می‌گیرد، دستمزد کارگری از بیشترین هزینه‌ها در تولید است! قبل از فروپاشی دیوار برلین، زمانی که عملاً کارگران کشورهای دیگر در مزارع غرب اروپا وجود نداشتند، هیچ گزینه دیگری به‌عنوان نیروهای کارگری موجود نبود.

کارگران مهاجر از کشورهای دیگر مانند ترکیه به‌عنوان اکثریت نیروی قارچ چینی که بیشتر زنان بودند، امر برداشت را انجام می‌ دادند.

آنها در مناطق اطراف مزارع قارچ ساکن بودند و حتی به‌صورت پاره وقت به قارچ چینی می‌پرداختند. با یک آهنگی که از رادیو پخش می‌شد آنها اوقات خوشی در سالن‌های پروش داشتند، قیمت فروش خوب بود و صاحبان مزارع سود مناسبی نصیبشان می‌گردید، بدون آنکه نگرانی خاصی از بابت عملکرد قارچ چین‌ها و عملکرد تولید وجود داشته باشد. سالیان زیادی همان نیروها برای همان مزارع مشغول به‌کار بودند.

چالش‌ها در برداشت قارچ
آموزش برداشت قارچ

۱. قیمت قارچ

به‌طور ناگهانی قیمت قارچ شروع کرد به تأثیر گرفتن شدید از طرف بلوک شرق اروپا! کشورهای کمونیستی قدم‌های بزرگی در جهت رونق اقتصادی برداشتند و دو اتفاق مهم رخ داد.

اول، فارم های زیادی که پیش‌ازاین در حوزه کمونیست فعالیت داشتند، برنامه‌های توسعه‌ای در خصوص فارم های بزرگ و مدرن برداشتند و شروع به صادرات قارچ به کشورهای غرب اروپا نمودند که اغلب باسیاست‌ های اتحادیه اروپا حمایت نیز می‌ شدند. که این روند تأثیرات بسیاری بر روی قیمت قارچ ایجاد می‌نمود.

۲. دستمزد

دوم اینکه، دستمزد در کشورهای شرق اروپا مانند لهستان، پایین از کشورهای غرب اروپا بود. بنابراین کشورهای غربی مجبور بودند تا قارچ را باقیمت پایین‌تری تولید کنند و توجه ویژه‌ای به میزان دستمزد قارچ چین‌ها و هزینه‌های برداشت کنند.

نیروهای محلی قارچ چینی به آهستگی با نیروی مهاجر بلوک شرق اروپا تعویض گشتند. اما این وابستگی وجود داشت که با افزایش عملکرد درست قارچ چین‌ها به همان نسبت عملکرد در تولید نیز افزایش می‌یافت، همان‌طور که تا امروز ادامه دارد!

۳. کیفیت برداشت

با کاسته شدن سودآوری فارم ها، پول لازم جهت سرمایه‌گذاری در دسترس نبود. بنابراین مهم‌ترین موضوع که در اثر جهانی‌شدن به وجود آمده و بیشترین تأثیر را درروند تولید ایجاد می‌نمود، حفظ و جذب نیروهای ماهر و نگه‌داشتن آنها بود.

که به‌عنوان یک چالش جدی تلقی می‌گردید. بخش حیاتی ادامه فعالیت فارم ها، بستگی به برداشت قارچ باکیفیت بالا به‌عنوان خروجی فعالیت تولیدی و از طرف دیگر پرداخت کمترین دستمزد ممکن به‌ عنوان ورودی هزینه‌ها داشت.

چگونه می‌توان کیفیت عملیات برداشت را ارتقاء داد!؟

اگر کیفیت عملیات برداشت را مورد بازرسی قرار دهید، متوجه خواهید شد که با برداشتن برخی از موانع می‌توان بهبودی بسیار بزرگی درزمینه عملیات برداشت ایجاد نمود.

حرکت قارچ چین‌ها در اطراف ظروف یا سبدهای خالی یا پرشده که به‌طور منطقی در جریان کار صورت می‌گیرد، درمجموع موجب کاهش سرعت برداشت می‌گردد.

اگر حرکت‌های وقت‌گیر جابجایی ظروف و سبدهای خالی را که بیشتر در روش‌های قدیمی و درزمانی که از سکوهای متحرک بر روی زمین (منبری‌ها) بالاجبار رخ می‌دهد، مدیریت شود و به سمت تغییر روش دسترسی آسان‌تر به طبقات و استفاده از تیرولی سوق داده شود، می‌توان راندمان برداشت را ۲ برابر نمود.

و حتی اگر هر دودست قارچ چین در زمان برداشت آزاد باشد این افزایش راندمان ۳ برابر خواهد شد.

آموزش

موضوع بسیار مهم این است که همزمان با بهبود شرایط دسترسی به طبقات و استفاده از تجهیزات بهتر می‌بایستی آموزش قارچ چین‌ها در خصوص برداشت انتخابی صورت پذیرد و با داشتن برنامه‌ای درست برای برداشت، هر طبقه در طول روز در چندین نوبت مورد برداشت قرار گیرد!

آشکار است که مزیت برداشت انتخابی دررسیدن هر قارچ به حداکثر توان رشد خود است، بدان معنی که قارچ در زمان مناسب برداشت شود و این مهم فقط با آموزش صحیح و مستمر کارکنان و مدیریت آنها میسر است. توجه داشته باشید؛ قارچ در شرایط مناسب در هر ساعت ۴٪؜ رشد و در ۲۴ ساعت ۲ برابر خواهد شد.

آموزش تولید قارچ
آموزش برداشت قارچ

نکته تعیین‌کننده در راندمان تولید و ارتقاء عملکرد در قارچ چینی، برداشت قارچ دقیقاً در زمان مناسب است.

اگر یک قارچ با قطر کلاهک ٤٤ میلی‌متر برداشته شود در حدود ٢٢ گرم وزن خواهد داشت! اما اگر همین قارچ در قطر ٥٥ میلی‌متری برداشت شود، وزن آن حدوداً ٢ برابر و در حدود ٤٠ گرم می‌شود.

این در صورتی است که این دو اندازه را می‌توان در دسته‌بندی قارچ متوسط به فروش رساند. این موضوع بدان معنا است که اگر تمام قارچ چین‌ها در زمان مناسب هر قارچ را برداشته باشند، مانند مثال فوق که در ٥٥ میلی‌متری برداشت‌شده است. بنابراین به‌طور خودکار کیفیت عملکرد قارچ چینی به ٢ برابر ارتقا یافته است.

افزایش عملکرد قارچ چین‌ها وابستگی مستقیمی به‌اندازه قارچ چیده شده دارد!

بدان معنا که اگر سیاست فروش شما قارچ‌های بسیار بزرگ و مسطح باشد و طبیعتاً بازار مناسب این نوع قارچ را داشته باشید، عملکرد قارچ چین‌ها تا ٣ برابر نسبت به‌اندازه کوچک‌تر ارتقا خواهد یافت. این افزایش عملکرد تأثیر چشمگیری در کاهش هزینه‌های دستمزد قارچ چینی خواهد داشت.

به‌طور مثال اگر ١٦ یورو برای یک ساعت قارچ چینی پرداخت می‌گردد قارچ چینی شما در اندازه‌ های کوچک است، عملکرد قارچ چین حدود ٢٠ کیلوگرم در ساعت خواهد بود و بنابراین هزینه دستمزد قارچ چینی ٨٠ سنت برای هر کیلو قارچ است.

اما اگر سیاست برداشت و فروش شما قارچ‌های بسیار بزرگ و مسطح باشد، عملکرد قارچ چینی به ٦٠کیلوگرم در ساعت افزایش خواهد یافت و بنابراین هزینه دستمزد برداشت برای هر کیلو ٢٧ سنت خواهد شد.

برداشت درشت تر ها

این موضوع مشخص می‌کند که چرا در کشورهایی که دستمزد بالاتری دارند، مانند هلند، عمدتاً تمرکز در برداشت قارچ در اندازه‌های درشت‌تر است. درحالی‌که در کشورهایی با دستمزد پایین‌تر گرایش به سمت برداشت قارچ در اندازه‌های کوچک‌تر است.

جدا از اینکه سیاست کلی‌فروش به سمت قارچ‌های بزرگ‌تر یا کوچک‌تر است، موضوع مهم و بسیار تأثیر گذار درفروش مناسب و مطلوب، یکدست بودن محصول است. رسیدن به یکدستی مطلوب در محصول از طریق برداشت انتخابی که بدان خواهیم پرداخت حاصل می‌شود.

در برداشت انتخابی، یک بستر در طول روز در چندین نوبت مورد برداشت قرار می‌گیرد.

در این حالت قارچ‌های موردنظر ازلحاظ اندازه در هر نوبت، در بخش‌هایی که تراکم وجود دارد چیده می‌شوند، و بنابراین فضای کافی برای قارچ‌های باقیمانده ایجاد می‌شود که بتوانند به رشد خود ادامه داده و به‌اندازه دلخواه جهت برداشت برسند!

بنابراین فقط برداشتن قارچ‌های درشت راه‌حل قطعی در برداشت انتخابی نیست. اما برای اینکه بتوان برداشت انتخابی را میسر نمود احتیاج به ایجاد شرایط مناسب برای قارچ چین‌ها است. در ادامه مطالب به معرفی روش‌های طراحی و اجراشده برای این هدف، خواهیم پرداخت.

تولید قارچ2
آموزش برداشت قارچ

Single – layer

در این روش طبقات بعد از رسیدن سالن به مرحله فلاش از سالن اصلی به سالن برداشت منتقل می‌شوند و به‌صورت یک طبقه (یک لایه) قرار می‌گیرند. در این روش قارچ چین‌ها بر روی زمین با آزادی و تحرک زیاد حرکتمی‌کنند و به‌راحتی قارچ‌های موردنظر را برداشت می‌کنند.

سبدها و وسایل قارچ چینی در این روش به‌راحتی جابه‌جا می‌شوند و بنابراین عملکرد برداشت به‌طور چشمگیری تا ٥٠٪؜ افزایش می‌یابد. در تکمیل این روش هر دو دست قارچ چین آزاد است و قارچ‌های برداشت شده بر روی تسمه کوچکی همزمان با بریدن ساقه به بیرون از سالن منتقل می‌گردد.

Tray system

در این روش کمپوست در سینی‌های بزرگی کشت می‌گردد و سپس خاک‌دهی هم در همان سینی‌ها صورت پذیرفته و تا زمان ظهور و رشد پین‌ها در سالن‌های مربوطه نگهداری می‌شوند.

بعد از رسیدن به مرحله فلاش، سینی‌ها از سالن‌های رشد به سالن برداشت منتقل می‌شوند و از محلی که قارچ چین‌ها در آنجا منتظر برداشت ایستاده‌اند عبور می‌کنند، و به ترتیب با عبور سینی‌ها عملیات برداشت صورت می‌پذیرد، و مجدداً بعد از برداشت در همان روزبه سالن رشد برمی‌گردند.

راندمان برداشت در این روش با توجه به اینکه قارچ چین‌ها در محل خود ثابت هستند مطلوب است. اما ایراد این روش در این است که با توجه به اینکه سینی‌ها فقط در هرروز یک نوبت از مقابل قارچ چین‌ها عبور می‌کنند بنابراین اجرای برداشت انتخابی میسر نخواهد بود.

Platform above the beds

در این روش، طبقات به‌صورت تک طبقه بوده و در عرض سالن سکویی قرار دارد که شامل یک تسمه‌نقاله سرسری است. قارچ چین‌ها به‌صورت همزمان با حرکت سکو به سمت جلو حرکت می‌کنند و بسته‌های برداشت‌شده را بر روی تسمه‌نقاله می‌گذارند.

در این روش سرعت برداشت قارچ چین‌ها مطابق با حرکت سکو و همزمان با یکدیگر بوده که موجب ارتقا چشمگیری در راندمان برداشت می‌شود. در فارم Esselben تا ١٢ قارچ چین به‌صورت همزمان با سرعت یکسان عملیات برداشت را انجام می‌دهند.

 Christiaens’s  Drawer system

شركت كريستينز  با توجه به دانش فني و مهندسي بالا به خوبي مزاياي روش‌هاي سنتي را با روش برداشت بصورت تك لايه، ادغام كرده است. اين روش در كشور انگلستان اجرا گرديده است.

سالن‌ها با سطح زيركشت ٦١١ مترمربع بصورت ٢ رديف كاملا نزديک به يكديگر،  با فضاي كمي در بالاي طبقات كه موجب پخش هوا بصورت عالي در سالن مي‌گردد، ساخته شده‌اند. … سالن‌های رشد از يك سمت پر گرديده و بعد از حدود ١٣ روز كه قارچ‌ها نزديك برداشت مي شوند توسط نت و سيستم كِشنده، بستر ها به سالن برداشت منتقل ميگردند.

ابعاد طبقات هر دو سالن كاملا برابر بوده و در زمان پر كردن سالن برداشت هيچ  شيبي ايجاد نمي‌شود و بنابراين هيچ‌گونه خسارتي به بستر كشت و پين‌ها وارد نمي‌گردد!

نكته: مهم اين است  كه در واقع طبقات سالن برداشت بصورت يك ريل مي‌باشد كه به چپ و راست حركت ميكند.

 

تولید قارچ3
آموزش برداشت قارچ

 

Limbarco

در این روش، در سالن‌هایی که کم‌وبیش شبیه سیستم‌های مرسوم است، شرایط رشد سپری‌شده و پس از رشد پین‌ها و نزدیک فلاش، بسترها از سالن‌های رشد توسط یک سیستم کشنده و تسمه‌های مربوطه خارج‌شده و به سالن برداشت منتقل می‌گردد و به‌صورت دو طبقه با فضایی کاملاً آزاد برای برداشت قرار می‌گیرند.

سکوهای برداشت بر روی طبقات معلق بوده و قارچ چین‌ها به‌راحتی بر روی آنها برداشت می‌کنند.

خروج مکانیزه

بسته‌های پرشده به‌صورت مکانیزه از سالن خارج می‌گردند و به‌طرف سردخانه و بسته‌بندی می‌روند، بنابراین هیچ‌گونه نیروی انسانی برای این امر موردنیاز نیست!

مزیت این روش در این است که شرایط رشد شبیه روش‌ های مرسوم بوده اما شرایط برداشت به‌گونه‌ای است که امکان اجرای کامل در برداشت انتخابی میسر است. قطعاً اجرای چنین روشی ارزان نیست، ولی با افزایش عملکرد قارچ چین‌ها در برداشت انتخابی، نتایج بسیار رضایت بخشی حاصل می‌گردد.

Self-propelled

یکی از کارآمدترین امکانات که در دسترس است، سکوهای برداشت با تنظیم حرکت به‌صورت خودکار می‌باشند. یکی از بهترین سازنده این نوع سکوهای برداشت شرکت بزرگ کریستینز Christiaens بوده و در فارم Limbarco.

در این روش، در سالن‌هایی که کم‌وبیش شبیه سیستم‌های مرسوم است، شرایط رشد سپری‌شده و پس از رشد پین‌ها و نزدیک فلاش، بسترها از سالنهای رشد توسط یک سیستم کشنده و تسمه‌های مربوطه خارج‌شده و به سالن برداشت منتقل می‌گردد و به‌صورت دو طبقه با فضایی کاملاً آزاد برای برداشت قرار می‌گیرند.

سکوهای برداشت بر روی طبقات معلق بوده و قارچ‌چین‌ها به‌راحتی بر روی آنها برداشت می‌کنند. بسته‌های پرشده به‌صورت مکانیزه از سالن خارج می‌گردند و به‌طرف سردخانه و بسته‌بندی می‌روند، بنابراین هیچ‌گونه نیروی انسانی برای این امر موردنیاز نیست!

مزیت این روش در این است که شرایط رشد شبیه روش‌ های مرسوم بوده اما شرایط برداشت به‌گونه‌ای است که امکان اجرای کامل در برداشت انتخابی میسر است.

قطعاً اجرای چنین روشی ارزان نیست، ولی با افزایش عملکرد قارچ چین‌هادر برداشت انتخابی، نتایج بسیار رضایت بخشی حاصل می‌گردد.

Self-propelled

يكي از كارآمدترين امكانات كه در دسترس مي‌باشد، سكوهاي برداشت با تنظيم حركت به صورت خودكار میباشند. یكي از بهترين سازنده اين نوع سكوهاي برداشت شركت بزرگ كريستينزChristiaens بوده و در فارمهاي مرسوم كه با طراحي درست و اصولي ساخته شده باشند به راحتي قابل استفاده مي باشد.

اين سكوها قابليت تنظيم سرعت حركت را داشته و همچنين به آساني با پنل كنترل ارتفاع دسترسي به طبقات تغيير مي‌يابد. استفاده از امكانات اين نوع سكوها امكان برداشت انتخابي را بطور كامل ميسر مي‌سازد و بدين ترتيب عملكرد قارچ‌چين‌ها بطور چشمگيري افزايش مي‌بايد.

تنظیم سرعت

در نتيجه؛ با توجه به امكان اجراي برداشت انتخابي، عملكرد در واحد سطح و راندمان توليد، بطور ويژه‌ای افزايش مي‌يابد. از ديگر مزاياي اين روش سرمايه‌گذاري كمتر نسبت به روش‌هاي ديگر مي‌باشد.

فارم های مرسوم که با طراحی درست و اصولی ساخته‌ شده باشند به‌راحتی قابل‌استفاده است. این سکوها قابلیت تنظیم سرعت حرکت را داشته و همچنین به‌آسانی با پنل کنترل ارتفاع دسترسی به طبقات تغییر می‌یابد.

استفاده از امکانات این نوع سکوها امکان برداشت انتخابی را به‌طور کامل میسر می‌سازد و بدین ترتیب عملکرد قارچ‌چین‌ها به‌طور چشمگیری افزایش می‌باید.

درنتیجه؛ با توجه به امکان اجرای برداشت انتخابی، عملکرد در واحد سطح و راندمان تولید، به‌طور ویژه‌ای افزایش می‌یابد. از دیگر مزایای این روش سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به روش‌های دیگر است.

تولید قارچ4
آموزش برداشت قارچ

سرعت حرکت

بسترها درون طبقات برداشت در ابتدا از سمت چپ به راست و سپس از راست به چپ حرکت می‌کنند و بدین ترتیب درطول یک روز در چندمین نوبت توسط قارچ چین‌ها بسترها مورد بازدید و برداشت قرار می‌گیرند.

با توجه به اینکه بعداز برداشت، چندین بستر بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند، بنابراین فقط حدود ٥٪؜ بیشتر از شرایط مزارع مرسوم زمین موردنیاز است!

سرعت حرکت بسترها با توجه به میزان قارچ موردنظر جهت برداشت بین صفر تا ۶ متر بر دقیقه قابل تنظیم است که البته وجود یک سیستم دوربین و تخمین میزان حجم قارچ بر روی بستر امکان تنظیم خودکار سرعت حرکت را می‌تواند فراهم نماید.

برداشت همزمان

امکان برداشت هم‌زمان دو ردیف بستر با توجه به وجود دو سکوی برداشت مقدور است. یک سکو در سمت راست و سکوی دیگر در سمت چپ، که برای هر سکو فقط ۲ نفر به‌عنوان قارچ چین در طرفین سکو موردنیاز است!

بنابراین قارچ چین‌ها بجای ۸ نفر در حالت برداشت در مزارع مرسوم به نصف نفرات یعنی ۴ نفر کاهش می‌یابند، و در زمان برداشت مانع عملکرد یکدیگر نمی‌گردند.

با توجه به شرایط ایده آل این طرح، امکان برداشت انتخابی کاملاً امکان‌پذیر بوده و هر قارچ چین قادر به مدیریت کردن عملکرد برداشت در ردیف مربوط به خود است.

برداشت در دو نوبت

همچنین با توجه به وجود چنین روشی که موجب کاهش تعداد قارچ چین می‌گردد، بنابراین امکان فعالیت دو گروه قارچ چین در دو نوبت است که خود این موضوع باعث افزایش چشمگیری در راندمان برداشت می‌شود.

تمام هدف این طرح به وجود آوردن بهترین شرایط برای بهینه‌ترین عملکرد در برداشت است، که همچنان در حال ارتقاء است. که در تکمیل این طرح، رساندن ظروف بسته‌بندی به قارچ چین‌ها و در ادامه جمع‌آوری بسته‌های پرشده به‌صورت خودکار خواهد بود.

Rotating Disk

در این روش، سکوی برداشت، مجهز به یک صفحه بزرگ دوار گردیده، که دارای شیارهایی به‌صورت V است و قارچ‌های چیده شده توسط قارچ چین‌ها (بدون بریدن ساقه) داخل شیارهای این صفحه دوار قرار داده می‌ شوند.

با گردش صفحه، یک تیغ که برای بریدن ساقه‌ها تعبیه‌شده است، عمل برش ساقه را به‌صورت یکسان برای قارچ‌های برداشت‌شده انجام می‌دهد. یکی از محاسن این روش کار کردن نفرات برداشت کننده با هر دو دست در زمان قارچ چینی است.

زمین بیشتر

دو نفر قارچ چین در کنار طبقات عملیات برداشت را انجام می‌دهند و نفر سوم بعد از صفحه گردشی قرارگرفته و ظروف قارچ را پر می‌کند. این روش احتیاج به ٣٠٪؜ زمین بیشتر دارد. سالن‌های پرورش از یک سمت پر گردیده و سپس به سمت سالن برداشت کشیده می‌شوند. شرایط کنترل اقلیم سالن در این روش مانند شرایط مرسوم در مزارع است.

این روش در همه زمینه‌ها مانند پر کردن، آبیاری و توزیع هوا همچنان در حال پیشرفت است. همچنین استفاده از ربات برای برداشت به معنای واقعی، پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای کرده است و در حال تکمیل و گسترش است.

در آینده و با تغییر مزارع قارچ از شرایط مرسوم امروزی، استفاده از ربات در برداشت به مرحله اجرا خواهد رسید. اما همچنان و در شرایط موجود، برداشت به نیروهای انسانی وابسته است، ولی همیشه باید در نظر گرفت که ارتقاء در عملکرد برداشت به‌طور چشمگیری موجب افزایش کمیت و از طرفی کیفیت درفروش خواهد شد.

نویسنده: John Peeters
مجله:  Mushroom Business ، شماره ٨٧ ، February 2018

ترجمه وتنظیم: مهندس خوشخبر

 

انتخاب در برداشت قارچ

بدیهی است که نحوه برداشت و قارچ چینی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در راندمان تولید است. وزن قارچ در هر۲۴ ساعت دو برابر می‌شود، به این معنی که در هر ساعت به میزان ۴٪‌ وزن خود رشد می‌کند.

بنابراین فراهم آوردن فضای لازم بر روی بستر و از طرفی ایجاد زمان مناسب جهت رسیدن به وزن و اندازه حداکثری از مهم‌ترین موضوعات مدیریتی در یک فارم بوده که حداقل تا ۴٪ در راندمان برداشت مؤثر می‌باشد. با مقایسه‌ای در تصاویر پایین می‌توان به‌راحتی متوجه موضوع برداشت انتخابی گردید.

آموزش برداشت قارچ
آموزش برداشت قارچ

همان‌طور که در تصویر A مشخص می‌باشد، وجود اختلاف اندازه در قارچ‌ها (نسل‌های مختلف) امکان برداشت به‌صورت انتخابی در ۵ روز و در هرروز ۴ نوبت را میسر می‌سازد که با این کار فضای مناسب رشد برای قارچ‌های کوچک‌تر در روزهای بعدی فراهم می‌گردد، که در تصویر B به‌ هیچ‌وجه قابل‌اجرا نخواهد بود.

 

آموزش برداشت قارچ
آموزش برداشت قارچ

در خصوص دستیابی به شرایط راندمان حداکثری در عملیات برداشت و ایجاد شرایط انتخابی، موضوع بسیار بااهمیت نحوه کاهش دما (cool down) و ایجاد فاز زایشی می‌باشد.

کاهش دما

شرایط کاهش دما به‌صورت تدریجی موضوع جدیدی در این خصوص نیست. ولی باید به (microclimate) فضای بین توده‌ای خاک و دمای آن که درواقع مکان تشکیل قارچ می‌باشد توجه ویژه نبود.

دمای بالای کمپوست در شروع هوادهی منجر به ایجاد اختلاف زیاد با محیط می‌گردد که این موضوع موجب ایجاد همزمانی در تشکیل قارچ‌ها خواهد شد و طبیعتاً شرایط ایجاد پراکندگی مناسب (spread) و به وجود آمدن چندین نسل در زمان فلاش و شرایط انتخابی در برداشت وجود نخواهد داشت.

شروع هوادهی

بنابراین توجه به دمای کمپوست و کاهش آن در روزهای قبل از شروع هوادهی بسیار بااهمیت است. با شروع هوادهی مهم‌ترین عامل دمای هوا است که تعیین‌کننده میزان قارچ و پراکندگیان بر روی بستر خواهد بود.

با حفظ دما در محدود ۲۱ الی ۱۹ درجه سانتی‌گراد در ۳ روز اول هوا دهی در برخی نقاط شرایط رشد زایشی به وجود میاید و از طرفی در نقاط دیگر شرایط رشد به‌صورت رویشی ادامه خواهد یافت، در روز های بعدی می‌توان طی بازدید از بستر و توجه به تعداد پین‌های تشکیل‌شده به کاهش دمای هوا تا رسیدن به شرایط دلخواه ادامه داد.

این شرایط تعیین‌کننده پراکنش مناسب قارچ (ازنظر چندین نسل) بر روی بستر در زمان فلاش خواهد بود.

این موضوع در ابتدا سخت و غیر قابل‌اجرا به نظر می‌رسد ولی وقتی تا ۵٪‌ راندمان برداشت درگرو همین موضوع باشد ارزش برنامه‌ریزی و اجرا را خواهد داشت.

کشورهای پیشرفته هم‌اکنون از چرخ‌های قارچ چینی اتوماتیک و قابل‌برنامه‌ریزی در سالن‌های خود جهت رسیدن به این هدف بهره می‌گیرند. که قطعاً برای آنها ارزش و توجیه سرمایه‌گذاری را داشته است.

اختلاف در اندازه

وجود اختلاف اندازه در قارچ‌ها (نسل‌های مختلف) امکان برداشت به‌صورت انتخابی در ٥ روز و در هرروز ۴ نوبت را میسر می‌سازد که با این کار فضای مناسب رشد برای قارچ‌های کوچک‌تر در روزهای بعدی فراهم می‌گردد، که در تصویر B به‌هیچ‌وجه قابل‌اجرا نخواهد بود.

با ایجاد چنین شرایطی در هوادهی شاهد چنین فلاشی خواهیم بود که می‌توان با مدیریت و برداشت انتخابی به بیشترین راندمان ممکن رسید.

همان‌طور که در تصویر مشخص است، قارچ‌هایی آماده برداشت در روز اول فلاش و به ترتیب قارچ‌هایی آماده برداشت تا ۵ روز آینده خواهند بود. به این شکل و با برداشت انتخابی در هرروز فضای لازم جهت رشد قارچ‌های نسل بعدی در روزهای آینده میسر خواهد بود.

رسیدن به شرایط برداشت انتخابی و دستیابی به راندمان حداکثری

این شرایط را می‌توان با یک رستوران مقایسه کرد، اگر پیشخدمت معطل گردد که به تمام مشتریان در یک زمان سرویس دهد قطعاً موفق به انجام این کار نخواهد بود و از یک میز رستوران نهایتاً دومرتبه در یک شب استفاده خواهد شد، اما در رستوران‌های حتی شلوغ با سرویس‌دهی سریع، یک میز تا ۵ مرتبه در یک شب قابل سرویس‌دهی خواهد بود.

بنابراین با شرایط انتخاب در برداشت و درشت چینی و مجدداً برداشت همان طبقه تا ۵ نوبت در یک روز و برداشت کل فلاش تا ۵ روز به شرایط راندمان حداکثری در برداشت می‌توان رسید.

️این موضوع در ابتدا سخت و غیر قابل‌اجرا به نظر می‌رسد ولی وقتی تا ۵٪‌ راندمان برداشت درگرو همین موضوع باشد ارزش برنامه‌ریزی و اجرا را خواهد داشت. کشورهای پیشرفته هم‌اکنون از چرخ‌های قارچ چینی اتوماتیک و قابل‌برنامه‌ریزی در سالن‌های خود جهت رسیدن به این هدف بهره می گیرند. که قطعاً برای آن‌ها ارزش و توجیه سرمایه‌گذاری را داشته است.

بهترین زمان برداشت

دایره ️نارنجی (مشخص‌شده بر روی نمودار):

روز صفر = شروع هوادهی

دایره قرمز (مشخص‌شده بر روی نمودار):

اگر فضای لازم برای رشد قارچ‌ها فراهم باشد در هر ۲۴ ساعت وزنشان دو برابر خواهد شد.

دایره زرد (مشخص‌شده بر روی نمودار) :

بهره‌برداری از سرعت رشد. یک روز تأخیر به معنی دو برابر شدن برداشت است.

دایره سبز (مشخص‌شده بر روی نمودار) :

بهترین زمان برداشت دقیقاً قبل از بالغ شدن قارچ می‌باشد.

دایره آبی (مشخص‌شده بر روی نمودار) :

بلوغ: کلاهک قارچ خیلی سریع باز می‌شود و پره‌ها (gill) زیر آن نمایان می‌گردد. با باز شدن کلاهک کیفیت و ماندگاری قارچ کاهش می‌یابد. این روند بستگی به‌اندازه قارچ دارد، به تأخیر انداختن روند بلوغ قارچ مشکل می‌باشد. بهترین روش برای کاهش سرعت به بلوغ رسیدن فراهم کردن بهترین شرایط برای رشد قارچ می‌باشد.

دایره بنفش (مشخص‌شده بر روی نمودار):

طی مرحله بلوغ وزن قارچ افزایش نخواهد یافت و زیر کلاهک شل می‌گردد.

بر گرفته از كتاب Signals نوشته Mark  den ouden

تهیه و تنظیم : مهندس نصیر خوش خبر

برای مطالعه آموزش تولید و پرورش قارچ می توانید همین بخش را در هاگ دنبال کنید.
4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا