اخبار علمی حوزه قارچ

تولید شیر و لبنیات از قارچ !!!

تولید شیر بدون گاو ؟؟؟

تولید شیر و لبنیات از قارچ، یک استارتاپ اسرائیلی بنام ImaginDairy، با استفاده از نوعی قارچ، پروتئین شیر را برای استفاده در طیف وسیعی از محصولات لبنی، با استفاده از روش های مهندسی زیستی، تولید کرده است. در واقع شرکت ImaginDairy توانسته بدون گاو، شیر تولید کند و بنا بر ادعای خودشان محصولات آنها سالم تر، سبزتر و ارزان تر است!

 

ایال آفرگان، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران این شرکت می گوید که ImaginDairy مستقر در هیفا از کدهای DNA آزادانه موجود در نوعی قارچ برای بازسازی DNA پروتئین های شیر استفاده می کند. این داده ها حتی در وب سایت مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی دولت ایالات متحده موجود است.

آفرگان توضیح می دهد که دو پروتئین اصلی در شیر وجود دارد (آب پنیر و کازئین) این پروتئین ها در هر غذای حاوی شیر وجود دارد. کازئین حدود 80 درصد پروتئین شیر گاو و آب پنیر حدود 20 درصد را تشکیل می دهد. تولید شیر و لبنیات از قارچ.

ImaginDairy با استفاده از فرآیندی به نام تخمیر دقیق، این پروتئین ها را در آزمایشگاه به منظور تولید هر نوع محصول لبنی بازسازی کرده است و طبق آزمایشات انجام شده طعم و مزه آن با محصولات پروتئین اصل یکسان است.

این فرآیند میکروارگانیسم‌ها را اصلاح می‌کند تا با وارد کردن ژن‌ها در DNA موجود، پروتئین‌ها و سایر ترکیبات خاص موجود در شیر را ایجاد کنند.

تولید شیر از قارچ در آزمایشگاه
تولید شیر و لبنیات از قارچ

آفرگان می گوید که این فرآیند بیش از چهار دهه است که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. وی میگوید: ما از چیزی منحصر به فرد استفاده نمی کنیم. آنچه منحصر به فرد است، روشی است که در آن اعمال می شود.

آفرگان می‌گوید DNA اصلاح‌ شده در یک محل خاص از کروموزوم ها در داخل DNA قارچ وارد می‌شود، سپس باعث می‌شود قارچ پروتئین مشابه شیر تولید کند. ما اساساً عناصر تنظیم‌کننده و تأسیسات داخل DNA قارچ را ربه دلخواه خودمان تغییر دادیم و قارچ شروع به تولید پروتئین هدف ما می‌کند.

رشد قارچ آسان و مقرون به صرفه است و اندازه آن در هر 24 ساعت دو برابر می شود و تنها چهار روز پس از مشاهده در خاک می توان آن ها را چید.

آفرگان توضیح می‌دهد که وقتی قارچ های برداشت‌ شد و پروتئین تولید شده استخراج شد، سپس ما چربی‌های گیاهی، کربوهیدرات‌ها و سایر مواد را به منظور تولید محصولات لبنی خاص مانند شیر یا پنیر یا حتی بستنی به آن اضافه می کنیم.

این چربی‌های گیاهی معمولاً در غذاهایی مانند دانه‌های کتان، نارگیل، دانه‌های شاهدانه، آووکادو، زیتون، آجیل و دانه‌های کنجد یافت می‌شوند.

آفرگان که تحصیلات و سوابق کاری اش در مهندسی بیوشیمی است، می گوید که فرآیند اختصاصی این شرکت طی 20 سال  توسط پروفسور تامیر تولر (مدیرعامل و بنیانگذار ImaginDairy، که سرپرست آزمایشگاه سیستم های محاسباتی و زیست شناسی مصنوعی در دانشگاه تل آویو است)، توسعه یافته است.

تولید شیر بدون گاو
تولید شیر و لبنیات از قارچ

تولید با کیفیت و مقرون به صرفه

به گفته آفرگان، روش تولید ImaginDairy از جهات مختلف نسبت به لبنیات حیوانی برتری دارد.

فرآیند ImaginDairy بسیار تمیزتر و از نظر زیست محیطی بسیار کم هزینه تر از استفاده از دامداری برای تهیه شیر است. او خاطرنشان می کند که دامداری ضررهای زیست محیطی زیادی را بر منابع سیاره زمین وارد می کند؛ از جمله مصرف زیاد آب و تولید گازهای گلخانه ای.

بطور متوسط برای پرورش یک راس دام به مدت 2 سال، علاوه بر مصرف مواد غذایی و حامل های انرژی، بیش از 80000 لیتر آب مصرف می شود و 355 کیلوگرم گاز CO2 و مقدار زیادی گاز متان تولید می شود که آسیب زیادی به محیط زیست وارد می کند. بر اساس گزارش صندوق جهانی حیات وحش، در حال حاضر 270 میلیون گاو در سراسر جهان در پرورش لبنیات استفاده می شود  و تقاضا برای لبنیات در بسیاری از نقاط جهان با افزایش جمعیت رو به افزایش است و کشورهای غیر غربی که به طور سنتی شیر کمتری مصرف می کنند، مقدار بیشتری از آن را در رژیم غذایی خود گنجانده اند.

WWF هشدار می‌دهد که این امر فشاری فزاینده بر منابع طبیعی زمین مانند آب شیرین و خاک، افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و از بین بردن مناطق حیاتی زیست‌محیطی مانند چمنزارها و جنگل‌ها برای ایجاد مراتع برای چرای گاوها است. علاوه بر این، چرای بیش از حد و لگدمال شدن گیاهان زیر سم حیوانات می تواند آسیب شدیدی به محیط زیست مناطق مرتعی وارد کند که بهبود آن صدها سال طول می کشد!

شرکت ImaginDairy می‌گوید: فرآیند ما بسیار سازگارتر با محیط زیست است. از آنجایی که فرآیند تولید مبتنی بر آزمایشگاه است، این شرکت بیش از 90 درصد آب کمتری نسبت به صنایع لبنی سنتی مصرف می کند؛ همچنین 97 درصد کربن و گازهای گلخانه ای کمتری تولید می کند و تنها به یک درصد از زمین مورد نیاز صنایع لبنی سنتی نیاز دارد! از همه مهمتر میزان تولید گاز متان در فرآیند تولید لبنیات ما صفر می باشد!!!
(متان یک گاز گلخانه ای می باشد که از بزرگ‌ترین عوامل گرمایش کره زمین است و در مقادیر زیادی توسط سیستم گوارشی گاو تولید می‌شود)

مقایسه شیر تولید شده از قارچ و شیر گاو
مقایسه شیر تولید شده از قارچ و شیر گاو

آفرگان ادعا می کند که لبنیات تولید شده در آزمایشگاه ImaginDairy برای سلامت مصرف کننده از لبنیات حیوانی مفیدتر است. در شیر حیوانات بطور طبیعی میزانی قند (لاکتوز) یافت میشود که برای افراد دیابتی مضر است و برخی انسان ها نیز توانایی هضم آن را ندارند که باعث مشکلات گوارشی آنها میشود. بر اساس آمار وزارت بهداشت آمریکا، حدود 65 درصد از جمعیت جهان توانایی جذب کامل لاکتوز را ندارند. اما ما در شیری که تولید می کنیم تمام مزایای تغذیه‌ای برتر شیر را حفظ می‌کنیم، ولی لاکتوز را حذف می‌کنیم.

وی می‌گوید که شیر تولید شده توسط ImaginDairy هیچ کلسترول، هورمون یا آنتی‌بیوتی در خود ندارد و بسیار سالم تر است و از آنجایی که هیچ گاوی از نظر فیزیکی در ایجاد این پروتئین نقش نداشته است، حتی برای گیاه‌خواران نیز مناسب است. همچنین چون این شیر بصورت آزمایشگاهی تولید میشود پس عاری از هرگونه آلودگی است و نباید نگران باکتری ها و بیماری های مشترک بین انسان و دام نظیر تب مالت، بود.

به گفته آفرگان شرکت ImaginDairy، تنها شرکتی در جهان نیست که از تخمیر دقیق برای تولید پروتئین‌های شیر استفاده می‌کند، اما می‌گوید که روشی که آنها کار را انجام می دهند منجر به تولید بی‌نظیر محصولات لبنی می‌شود.

 

کسب و کار بزرگ

بازار جهانی محصولات لبنی سالانه ارزش زیادی دارد؛ در سال 2022، حدود 893 میلیارد دلار ارزش داشت و انتظار می‌رود در پنج سال آینده به 1243 میلیارد دلار برسد.

امروزه صحبت‌های پیرامون کشاورزی لبنی در مورد هزینه بالا و حجم کم آن است اما در آینده نزدیک این رابطه بلعکس خواهد شد. ImaginDairy می خواهد معادله را تغییر دهد. ما از پیشرفته‌ترین فناوری استفاده می‌کنیم که به ما امکان می‌دهد بهره‌وری را بسیار بالا ببریم و برای تولید شیر بیشتر، تلاش کنیم.

بودجه اولیه این پروژه در ابتدا از سوی سازمان نوآوری اسرائیل متعلق به دولت تامین شد؛ اما با پیشرفت پروژه شرکت اشتراوس (غول غذایی اسرائیلی) در آن سرمایه گذاری نمود. هماکنون نیز گروه Danone (یکی از بزرگترین شرکت های لبنی جهان و تولید کننده شیرهای جایگزین) بر روی این پروژه سرمایه گذاری کرده است.

این شرکت در حال حاضر طیف وسیعی از محصولات از جمله ماست، شیر، بستنی و پنیر را در مقیاس تجاری توسعه داده است. این محصولات دارای طبقه بندی عمومی ایمن (GRAS) از آژانس غذا و داروی ایالات متحده هستند، به این معنی که می توانند در فروشگاه های آمریکایی نیز فروخته شوند.

در واقع ایالات متحده اولین مکان هدف این شرکت است و بازار اسرائیل در رتبه بعدی قرار دارد.

 

ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: nocamels.com

اخبار علمی حوزه قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا