اخبار اقتصادی صنعت قارچ

تولید قارچ گانودرما، بازار خالی و پر از متقاضی

به گزارش خبرگزاری هاگ به نقل از ایسنا زنجان، یک تولید کننده قارچ گانودرما گفت: در حال حاضر تولید قارچ گانودرما به دلیل کم بودن تعداد تولیدکنندگان، توجیه اقتصادی بالایی دارد.

ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی جوانان و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های عظیم نیروی جوان، مستعد و تحصیل‌ کرده کشور در راستای تحقق توسعه پایدار فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، ورزشی، کارآفرینی و اشتغال، یکی از اهداف تفاهم‌نامه منعقده بین وزارت آموزش و جوانان و جهاد دانشگاهی است.

پیش از اینکه تولید قارچ گانودرما را شروع کنم، چند سال در حوزه تولید قارچ دکمه‌ای فعالیت داشتم و با شرایط کاشت و نگهداری آشنا بودم. پیش از شروع کار هم مطالعاتی در رابطه با نحوه کشت، بیماری‌ها و… داشتم و این مطالعات باعث شد با قارچ گانودرما آشنا شده و از تنها تولیدکننده این قارچ که جهاد دانشگاهی مشهد بود، آشنا شدم.

پس از انعقاد تفاهم‌نامه با این مرکز برای اولین بار کمپوست دریافت شده و تولید بر اساس فازبندی‌ها آغاز شد. در فاز اول تولید در حجم کم  با دو تن کمپوست آغاز کردیم و تولیدات خوبی اتفاق افتاد. با شرکت‌های دارویی موجود در تهران برای  فروش عمده قرارداد بسته و خوشبختانه مشکلی در رابطه با بازار وجود ندارد و پس از گسترش نیز با یک شرکت تولیدکننده لوازم‌آرایشی و بهداشتی قرارداد فروش داریم.

تولید قارچ گانودرما ؛ با بازار خالی عرضه کننده و پر از متقاضی
تولید قارچ گانودرما ؛ با بازار خالی عرضه کننده و پر از متقاضی

مزیت و تفاوت تولید قارچ گانودرما در زنجان نسبت به سایر قارچ‌ ها چیست؟

در حال حاضر در زنجان تولیدکننده قارچ دکمه‌ای به تعداد زیادی وجود دارد، ولی قارچ گانودرما در استان تولید نمی‌شد. تقاضا برای کشت وجود دارد و حال به دنبال آن هستیم که کمپوست تولید قارچ را تهیه و در اختیار متقاضیان تولید این نوع قارچ قرار دهیم. در حال حاضر تولید فاز آزمایشی کمپوست قارچ گانودرما به‌پایان رسیده و تولید نیمه‌صنعتی به‌زودی آغاز می‌شود.

تفاوتی که در تولید قارچ گانودرما با دیگر قارچ‌ها وجود دارد، زمان چهار ماهه برای تولید است ولی قارچ‌های دکمه‌ای ۲ ماه به را تولید زمان نیاز دارد. در قارچ دکمه‌ای فعالیت، هزینه و کارگر بیشتری نیاز است ولی تولید قارچ گانودرما، هزینه و کارگر کمتری نیاز دارد ولی توجهات ویژه‌ای در امر تولید نیاز است تا زیان به وجود نیاید.

قارچ داوریی گانودرما

قارچ گانودرما، نوعی قارچ دارویی از گونه قارچ‌های قرمز و چتری است که از ۲۰۰۰ سال قبل در کشورهایی از قبیل ژاپن و چین کشت می‌شد و به‌عنوان پادشاه گیاهان دارویی شناخته‌شده و برای بهبود بیماری‌ها بسیار مؤثر است. چند سالی است که در کل جهان شناخته‌شده و از محصولات آن و یا ترکیب آن با موادی از قبیل قهوه و یا دم‌نوش‌های آن استفاده می‌شود.

این نوع قارچ باعث کاهش فشارخون، قند خون و افزایش سیستم ایمنی بدن، افزایش ترشح اسید نوکلئیک خون شده و بیماری لک‌وپیس را کاهش داده و مصرف آن کاهش دردهای عضلانی را نیز به همراه دارد و برای بیماری ام‌اس بسیار مفید است.

این قارچ به‌صورت خشک، دم‌نوش، کپسول و یا ترکیب با چای یا قهوه استفاده می‌شود و میزان مصرف آن نیز برای هر فرد متفاوت است ولی به‌صورت عمومی یک تا یک‌ونیم قاشق چای‌خوری در روز می‌توان آن را مصرف کرد و این مصرف دوره‌ای، یک روز در میان و به مدت چند ماه است.

در استان زنجان و سایر استان‌ها، محصول تولیدشده به شکل بسته‌بندی خشک و یا پودر شده ارسال می‌شود و در برخی از فروشگاه‌ها نیز قارچ گانودرما به فروش می‌رود. متقاضیان در هنگام خرید به ترکیب موجود و نسبت ترکیب قارچ گانودرما با سایر موارد حتماً توجه داشته باشند.

برای ورود به این شغل چه مهارت و دانشی نیاز است؟

فرد برای ورود به هر شغلی باید حتماً اطلاعات عمومی در رابطه با آن داشته باشد، ولی قبل از آن باید در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و اصول اولیه کار عملی را بیاموزند. پس از پایان دوره باید فرد شرایط خود را با شرایط تولید قارچ بسنجد و مطمئن شود که می‌تواند زمان و هزینه لازم را صرف این کار کند. جهاد دانشگاهی استان زنجان در حوزه تولید قارچ دکمه‌ای و گانودرما کلاس‌های آموزشی مفیدی را برگزار می‌کند و ارائه مشاوره سبب کاهش ریسک کار می‌شود.

برای کسی که هیچ آموزشی در این رابطه نداشته و به‌اصطلاح از صفر شروع می‌کند آموزش تئوری و عملی چهار ماه زمان نیاز دارد. جهاد دانشگاهی پس از برگزاری دوره تئوری، دوره عملی را به‌عنوان مشاور در کنار متقاضی حضور می‌یابد و سبب می‌شود که دوره آموزشی و ورود به بازار زمان کمتری داشته باشد.

تولید قارچ گانودرما ؛ با بازار خالی عرضه کننده و پر از متقاضی
تولید قارچ گانودرما ؛ با بازار خالی عرضه کننده و پر از متقاضی

 آیا می‌توان از این شغل به عنوان شغل خانگی استفاده کرد؟

این شغل می‌تواند در حجم‌های کوچک در خانه‌ها و به‌عنوان شغل خانگی، برای خانوار درآمد داشته باشد، ولی باید توجه داشت که برای حجم‌ های بالای ۲۰ متر این مسئله در خانه‌ها قابلیت توجیه دارد. همچنین کمپوستی که مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز، باید بالای ۲ تن باشد تا تولید، توجیه اقتصادی داشته باشد.

رطوبت یکی از نیازهای ابتدایی خاک است و در خانه‌ها باید شرایط سالن محل تولید با نیازهای تولید قارچ مطابقت داده شود. برای مثال وقتی دیوارهای اتاق گچی باشد باید دیوارها با نایلون پوشانده شود تا رطوبت محیط حفظ‌ شده و خارج نشود تا هم تولید و هم ساختمان آسیب ببیند.

در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان در خانه با رعایت شرایط تولید قارچ دکمه‌ای تولید می‌کنند و در بحث قارچ گانودرما نیز با رعایت شرایط می‌توان آن را در خانه‌ها تولید کرد؛ حجم کاری برای قارچ گانودرما کمتر است ولی نیاز به رعایت نکات بهداشتی بیشتری دارد.

گردش مالی تولید قارچ گانودرما چگونه است؟

گردش مالی بستگی به میزان و حجم تولید و مقدار و قیمت فروش دارد. اگر محصول بیشتری تولید شود، به خاطر صرفه‌های ناشی از مقیاس، سود بیشتری حاصل می‌شود. به‌ جز هزینه تجهیز سالن تولید؛ برای ۲ تن کمپوست که هزینه‌ای قریب به ۱۲ میلیون تومان دارد و ۳۰ متر فضا، ۴۰ کیلوگرم قارچ خشک تولید می‌شود و درآمد بسته به فروش متفاوت است که در حال حاضر قیمت فروش قارچ گانودرما بین ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان به‌صورت فله است ولی اگر فروش به‌صورت بسته‌بندی باشد، یک کیلوگرم به قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. هرچه مقیاس تولید بیشتر باشد، سود حاصل بیشتر می‌شود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا