اخبار عمومی و گزارش

جریمه 700 میلیون تومانی قاچاقچی قارچ ترافل

قارچ دنبلان در اکثر نقاط دنیا قابل پرورش نیست و انسان در رشد این نوع قارچ نقشی ندارد

محمدرضا کشاورزیان رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود از توابع استان سمنان اظهار کرد: بیش از 300 کیلوگرم قارچ ترافل یا دنبلان که قارچی گرانقیمت و کمیاب است از یک خودرو در این شهرستان کشف و صورت جلسه شد و در پی آن فرد متهم با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی گردید. جریمه 700 میلیون تومانی قاچاقچی قارچ ترافل در نظر گرفته شد.

بر طبق گزارشات پلیس امنیت اقتصادی شاهرود روز گذشته پس از مشکوک شدن به یک دستگاه خودروی وانت مزدا که در جاده آزادشهر به شاهرود متوقف شده بود، دستور بازرسی از این خودرو را صادر کرد که پس از بازرسی حدود 300 کیلوگرم قارچ دنبلان سیاه در این خودرو کشف و ظبط شد. در پی آن متهم با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد. پس طی فرایند قضایی شخص متخلف در این پرورنده 700 میلیون تومان جریمه شد!

کشاورزیان افزود: قارچ ترافل یا در زبان محلی ها دنبلان کوهی در تهران با قیمت کیلویی 10 میلیون تومان توسط دلالان و سودجویان فروخته می‌شود! همچنین قیمت قارچ ترافل در کشورهای عربی و اروپایی بیش از ۴۰۰ یورو برای هر کیلوگرم می باشد. قارچ دنبلان در اکثر نقاط دنیا قابل پرورش نیست یعنی انسان در رشد این نوع قارچ نقشی ندارد و فقط به صورت طبیعی رشد می کند از این رو کمیاب است و قیمت بالایی دارد و به جهت داشتن خواص فراوان برای درمان برخی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود ادامه داد: قارچ دُنبلان (قارچ ترافل) در جنگل های هیرکانی استان گلستان به ویژه در مناطق مینودشت، کلاله و گالیکش می‌روید و از استان گلستان وارد استان سمنان شده است. قیمت بالای قارچ ترافل در بازارهای غیررسمی، مردمان محلی پیرامون زیستگاه‌ این قارچ را وادار به هجمه و دست‌اندازی به این ثروت الهی کرده است.

جریمه 700 میلیون تومانی قاچاقچی قارچ ترافل
جریمه 700 میلیون تومانی قاچاقچی قارچ ترافل

قارچ ترافل نوعی قارچ خوراکی زیرزمینی است که غده ای شکل است، این قارچ دارای گونه‌های مختلف است و به رنگ‌های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه یافت می‌شود؛ ولی لذیذترین نوع آن دارای پوسته سیاه رنگ است. ۲ نوع سیاه و سفید این قارچ گران‌قیمت‌ ترین قارچ‌های زیرزمینی می باشند.

بازار فروش قارچ سیاه جنگلی در جهان به دست واسطه‌گران و دلالان است، این نوع قارچ محصولی فاسدشدنی است و عمر کوتاهی دارد. از این قارچ در صنایع داروسازی، تولید روغن‌های معطر، صنایع غذایی و رستوران‌ ها استفاده می‌شود و به سبب کمیاب بودن، متقاضیان برای خرید آن بهای گزافی پرداخت می‌کنند.

وسعت استان سمنان 9.7 میلوین هکتار می باشد  که از این مقدار 55% نواحی بیابان و خشک، 38.5% مراتع، 2% اراضی کشاورزی و 3.6% جنگل است. شهرستان شاهرود نیز در این استان واقع شده است؛ وسعت مراتع شهرستان شاهرود حدود یک میلیون و 750 هزار هکتار و عرصه های بیابانی حدود 2 میلیون 300 هزار هکتار است. از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و سه و ۶ دهم درصد جنگل است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا