اخبار عمومی و گزارش

اخبار کوتاه روزانه: خانواده ای در شیراز راهی بیمارستان شد

خبرهای کوتاه پیرامون قارچ ها در سال جاری

در این صفحه اخبار کوتاه و روزانه مرتبط با قارچ را خدمت شما مخاطبین گرامی، اطلاع رسانی میکنیم. با ما همراه باشید


8 نفر از اعضای خانواده با مصرف قارچ کوهی در بیمارستان بستری شدند

(1403/02/04)

دکتر محمدجواد مرادیان رئیس اورژانس استان فارس اعلام کرد: 8 نفر از اعضای یک خانواده که از کوه‌های اطراف شهر شیراز اقدام به جمع آوری قارچ و خوردن آن کرده بودند، دچار مسمومیت شدند و برای درمان در بیمارستان حضرت علی اصغر شیراز تحت درمان قرار گرفتند.
افراد مشکوک به مسمومیت با قارچ در شهر شیراز میتوانند به بیمارستان حضرت علی اصغر واقع در انتهای خیابان سمیه، روبروی هتل هما مراجعه نمایند.

وی هشدار داد: باید از چیدن، خریدن و خوردن قارچ‌های روئیده شده در طبیعت، کوه و جنگل پرهیز و تنها از قارچ‌های پرورشی استفاده کرد.

 

منبع: خبرگذاری صدا و سیما


مسموم شدن ۵ کرمانشاهی با مصرف قارچهای خودرو

(1403/01/27)

مسعود قلعه‌ سفیدی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با وجود اطلاع‌ رسانی‌های مکرر و آموزش‌های داده شده اما مصرف قارچ‌های خودرو در بین برخی از شهروندان کرمانشاهی همچنان وجود دارد و تاکنون 5 نفر دچار مسمومیت شده‌اند.

وی اظهار داشت: با توجه به بارش‌های اخیر در سطح استان کرمانشاه و مساعد شدن شرایط آب و هوایی، رویش قارچ های کوهی و وحشی افزایش پیدا کرده است.

رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: تاکنون و طبق گزارش‌های ارسالی در مرکز اورژانس کرمانشاه، 5 نفر از همشهریان با مصرف قارچ وحشی مسموم شده‌اند. در حال حاضر تعداد 4 نفر از آنها در بیمارستان شهدای هرسین و یک نفر نیز در بیمارستان امام خمینی(ره) کرمانشاه بستری هستند.

این مسئول با تأکید بر اینکه مردم از مصرف قارچ‌هایی که از نوع آنها مطمئن نیستند به طور جدی بپرهیزند، گفت: همشهریان توصیه‌های کارشناسان بهداشت را جدی بگیرند و تنها از قارچ‌های پرورشی که در مراکز معتبر فروخته میشود مصرف نمایند.

منبع: مرصادنیوز


قارچ وحشی 6 نفر را در نهاوند راهی بیمارستان کرد

(1403/01/26)

دکتر محمدرضا شکوهی رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: خوردن قارچ های فصلی موجب مسمومیت 6 عضو یک خانواده در شهرستان نهاوند شد.

چند نمونه از قارچ های سمی خانواده آمانیتا
چند نمونه از قارچ های سمی خانواده آمانیتا

دکتر شکوهی اظهار کرد: 5 زن و 1 مرد، امروز بر اثر خوردن قارچ کوهی، در بیمارستان علیمردایان شهرستان نهاوند پذیرش و بستری شدند.

وی افزود: 3 تن از این افراد سرپایی مداوا و ترخیص و 3 تن دیگر به علت مشکلات گوارشی بستری شدند که احتمال می رود تا فردا ترخیص شوند.

وی با بیان اینکه بارش باران در فروردین ماه موجب شد قارچ‌ های سمی در مناطق مختلف استان همدان شده است تاکید کرد: قارچ های که در جنگل و دشت ها میرویند را نچینید و منخورید! زیرا تقریبا تمامی قارچ های وحشی سمی هستند و امکان تشخیص از روی ظاهر مسیر نیست.

 

منبع: ایرنا


۲ نفر با قارچ وحشی در چهارمحال و بختیاری مسموم شدند

(1403/01/19)

اصغر نوروززاده مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری از مسمومیت و بستری شدن 2 نفر بر اثر مصرف قارچ کوهی در این استان خبر داد.

این مسئول با هشدار نسبت به مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو و وحشی که در فصل بهار میروید، افزود: متاسفانه هر سال با آغاز فصل بهار و بارش باران های فصلی و بهبود شرایط مساعد برای رشد قارچ‌های خودرو، با موجی از مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌ مواجه هستیم.
مسمومیت با قارچ میتواند منجر به فوت، نارسایی کبد، صدمات دائمی به سیستم عصبی و بستری شدن افراد مصرف کننده این قارچ ها شود.

وی ادامه داد: در نیمه نخست سال گذشته بیمار شدن با قارچ و گیاهان وحشی، 10 درصد مسمومیت‌های شکل گرفته در استان را به خود اختصاص داده بود.

مدیر مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: اگرچه امسال خوشبختانه گزارشی مبنی بر فوت ناشی از مصرف قارچ در استان گزارش نشده است و مسمومیت‌های شکل گرفته درمان شده است، اما دلیلی بر جدی نگرفتن این موضوع نیست و همواره مصرف قارچ سمی می‌تواند موجب مرگ افراد مصرف‌کننده شود.

نوروززاده توصیه کرد تا از مصرف قارچ های خودرو به خصوص قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان می‌رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع‌آوری شده توسط افراد بومی، خودداری شود چرا که تشخیص قارچ سمی از انواع خوراکی، تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه بسیار مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه‌شناسی امکانپذیر است.

با توجه به موقعیت کوهستانی استان چهارمحال و بختیاری هر ساله در فصل بهار بازار فروش گیاهان کوهی از جمله قارچ های وحشی، در این استان داغ می‌شود.

منبع: ایرنا


تمامی اخبار عمومی و گزارش ها پیرامون قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال کنید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا