اخبار عمومی و گزارش

رونق تولید قارچ در خرامه

پرورش قارچ سبب رونق دوباره کشاورزی در شهرستان خرامه شده است

پس از چند سال خشکسالی، رونق تولید قارچ در خرامه سبب رونق کشاورزی در این شهرستان شده است. شهر خرامه با حدود 55 هزار نفر جمعیت در استان فارس، چند سالی است که به دلیل خشکسالی‌های متعدد در بخش کشاورزی دچار مشکلاتی شده است. تا قبل از وقوع خشکسالی، آب مورد نیاز کشاورزان شهرستان خرامه از رود کر تأمین می‌شد، اما با وقوع خشکسالی دیگر آب کافی برای کشاورزی نبود.

اما حالا مردم به کمک مسولین بسیج ناحیه، مشغول به کشت محصولی شده‌اند که آب کمی لازم دارد. قارچ یکی از محصولات کشاورزی است که به آب زیادی برای کشت آن نیاز نیست. از این‌رو کشاورزان با تغییر محصول خود، به پرورش قارچ روی آورده‌اند. رونق تولید قارچ در خرامه، سبب رونق دوباره کشاورزی در این شهرستان شده است.

 

ایجاد ۳۰۰ واحد تولید قارچ در خرامه

اسـماعیل جابری جهادگر بسیجی شـهر خرامـه در این بـاره می‌گویـد: خشکسالی تقریبا از 17 سال پیش در این منطقه شروع شد. با کم شدن و خشک شدن آب رودخانه‌های اطراف شهر خرامه، عمده روستانشینان به شهرهای اطراف مهاجرت نمودند. به همین جهت ناچار شدیم تا به دنبال محصولی باشیم که آب زیادی احتیاج نداشته باشد. سپس با تخصیص وام های اشتغال‌زایی از طرف بسیج، کمک کردیم تا کشاورزان پرورش قارچ را آغاز کنند.

رونق تولید قارچ در خرامه سبب جلوگیری از مهاجرت روستائیان شد و باعث تبدیل شهرستان خرامه به قطب پرورش قارچ کشور شد.

وی ادامه داد: هم اکنون سـپاه پاسـداران حدود 300 سالن پرورش قارچ در شهر خرامه راه اندازی کرده است. این رونق از سال 1393 با مشارکت خانواده‌ها رقم خورد. بصورتیکه هر خانواده خرامه‌ای یک کارگاه کوچک پرورش قارچ راه‌اندازی کرد.

 

مزیت‌های پرورش قارچ از زبان کشاورزان

کرامت اهلا علیایی که از تولیدکنندگان موفق قارچ در شهر خرامه است، میگوید: اولین کارگاه تولید قارچ خودش را به کمک همسرش در پشت بام منزلشان راه اندازی کرده است. از جمله مزیت‌های پرورش قارچ، نیاز به آب کم و امکان ایجاد شرایطی همچون دما و رطوبت مناسب به صورت مصنوعی، با کمترین هزینه، میباشد.

این کشاورز فعال و خستگی‌ناپذیر با تلاش شبانه‌روزی خود، آن کارگاه کوچک را در مدت 8 سال، به 7 واحد پرورش قارچ تبدیل کرده است. این تولیدکننده آب و هوای معتدل بین 15 الی 20 درجه خرامه را از عوامل رونق تولید قارچ در این شهرستان میداند. زیرا با وجود این شرایط، نیازی به خرید تاسیسات گرمایشی یا سرمایشی برای سالن‌های پرورش قارچ نیست و هزینه جانبی کاهش قابل توجهی پیدا میکند.

او هم‌اکنون در کنار اداره سالن‌های کشت قارچ خودش، مشغول آموزش پرورش قارچ به اهالی خرامه و کمک به راه اندازی کارگاه‌های خانگی آنها، میباشد. نتیجه آموزش‌های وی، احداث بیش از 300 واحد تولید قارچ تا این لحظه است. این کارگاه‌های پرورش قارچ سبب اشتغال‌زایی و کسب درآمد برای بیش از 700 نفر از مردم منطقه شده است.

وی ضمن اشاره به کمک‌های دلسوزانه قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج شهرستان خرامه، جهت همکاری و اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان قارچ از سوی این نهاد گفت: صنعت تولید قارچ همچنان نیاز به حمایت دارد.

 

منبع: خبرگزاری بسیج

 

جدیدترین اخبار عمومی و گزارشات مرتبط با قارچ کشور را در مجله خبری-آموزشی هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا