اخبار عمومی و گزارش

وبینار آموزشی تشخیص و مدیریت بیماری‌های قارچ خوراکی

استفاده از سموم شیمیایی یکی از مشکلات جدی در تولید قارچ سالم و ارگانیک است

وبینار آموزشی تشخیص و مدیریت بیماری‌های قارچ خوراکی در موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور برگزار گردید.

این وبینار آموزشی با موضوع “تشخیص و مدیریت بیماری‌های مهم قارچ خوراکی” با تدریس حسین خباز جلفایی، عضو هیات ‌علمی بخش تحقیقات بیماری‌ های گیاهی، در سطح ملی برگزار گردید.

حسین خباز درباره برگزاری این وبینار گفت: پرورش قارچ خوراکی و کشت آن به صورت متراکم و انبوه، برای امنیت غذایی کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. قارچ خوراکی یک محصول کشاورزی زودبازده است که نیاز به آب کم و فضای محدود دارد. از این‌رو محصولی با بهره‌وری بالا جهت کشت، تلقی میشود. اما قارچ خوراکی در برابر عوامل بیماری‌زای متعدد از جمله قارچ‌‌ها (نظیر انواع کپک)، باکتری‌‌ها، نماتدها و ویروس‌‌ها حساس است.

لذا برای موفقیت در کشت این محصول، تشخیص به‌موقع و مدیریت آفات یا بیماری‌‌های قارچ، ضروری میباشد. از جمله بیماری های شایع در پرورش قارچ میتوان حباب خشک(ورتیسلیوم)، حباب تر (مایکاگون)، بیماری تارعنکبوتی، لکه قهوه‌ای و … را نام برد.

 

اهداف برگزاری وبینار آموزشی تشخیص و مدیریت بیماری‌های قارچ

عضو هیات ‌علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی درباره برگزاری این وبینار گفت: مهمترین هدف آموزش ما، روش های تشخیص و مدیریت بیماری های مهم قارچ ها میباشد.

نخستین گام در مدیریت بیماری‌ های قارچ خوراکی، تهیه کمپوست بذر زنی شده و خاک پوششی با کیفیت و استریل شده است.

آشنایی علمی و عملی با کلیه مراحل پرورش قارچ خوراکی و نیز فراهم کردن شرایط محیطی مناسب در سالن پرورش دو گام مهم بعدی برای موفقیت مهار بیماریها و خسارت ناشی از آنها به محصول قارچ است.

وی از حشرات به ویژه مگس های قارچ و کنه‌‌ها، به عنوان عوامل مهم شیوع بیماری ها و خسارت به سالن پرورش قارچ خوراکی یاد کرد. هاگ یا اسپور عوامل بیماری‌زا به مگس‌ها و حشرات چسبیده و از این طریق به قارچ های سالم انتقال پیدا میکند و در مزرارع پرورش قارچ، پخش میشوند.
بنابراین کنترل مؤثر حشرات و کنه‌ها نه تنها از خسارت مستقیم این موجودات به رشته‌های میسلیوم، ساقه و کلاهک‌های قارچ خوراکی جلوگیری می‌کند، بلکه مانع انتقال عوامل بیماری‌زا به قسمت‌های مختلف سالن پرورش می‌شود.

وی همچنین مصرف سموم شیمیایی خطرناک (اعم از قارچ‌کش و حشره کش) توسط افراد ناآگاه را یکی از مشکلات جدی در تولید قارچ خوراکی سالم و ارگانیک برشمرد. به دلیل استفاده از این مواد برخی محصولات ما امکان صادرات را ندارند!

او تاکید کرد، این امر نه تنها موجب کنترل بیماری ‌ها نمی شود، بلکه موجب آسیب جدی به رشد و نمو قارچ خوراکی و مقاوم شدن عوامل بیماری‌زا به سموم مصرفی نیز می‌شود. به این ترتیب علی‌رغم بالا رفتن هزینه‌های تولید، محصول با کمیت و کیفیت مورد انتظار تولید نخواهد شد.

منبع: وبسایت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی / روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌ پزشکی کشور

 

تازه ترین اخبار عمومی و گزارشات مرتبط با قارچ کشور را در مجله خبری-آموزشی هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا