دانستنی‌ها درباره قارچقارچ و خانواده

حقایق شگفت انگیز قارچ‌ها

قارچ ها نه گیاه هستند و نه حیوان. آنها خود یک گونه مجزا از موجودات زنده هستند

حقایق شگفت انگیز قارچ‌ها، قارچ‌ها خوشمزه، جذاب، منحصر به فرد، خطرناک و گاهی اوقات عجیب هستند. مهم نیست نسبت به آنها چه احساسی دارید، نمی توان انکار کرد که قارچ ها نقش مهمی در دنیای ما دارند و برای اکوسیستم حیاتی هستند. در طول تاریخ، قارچ ها موارد مصرف زیادی داشته اند، از یک منبع غذایی مفید برای بدن گرفته تا استفاده به عنوان دارو و حتی ارتبط با عوالم دیگر! تحقیق در مورد قارچ‌ها حقایق بسیاری را برای بشر به اثبات رسانده است.

حقایق شگفت انگیز قارچ‌ها، قارچ ها نه گیاه هستند و نه حیوان. آنها خود یک دگونه مجزا از موجودات زنده هستند و به همراه مخمرها، کپک‌ها، کپک‌ها، زنگ‌ها و کپک‌ها به گونه قارچ ها تعلق دارند.

در حالی که هنوز چیزهای زیادی برای کشف علم در مورد اعضای جذاب خانواده قارچ ها وجود دارد، اما در حقایق شگفت انگیز قارچ‌ها چند حقایق جالب، شگفت انگیز و سرگرم کننده در مورد قارچ ها را که بشر به آن دست یافته را برای شما بیان می کنیم.

 

قارچ ها بیشتر از گیاهان به جانوران و مخصوصا انسانها شبیه هستند

در گذشته دانشمندان قارچ ها را گیاه می دانستند، اما اکنون ما بهتر می دانیم که یک گونه کامل و جدا از گیاهان هستند. اکتشافات نشان می دهد که قارچ ها بیشتر با حیوانات از جمله انسان مرتبط هستند تا گیاهان؛ یعنی قارچ ها از نظر ژنتیکی از گیاهان به انسان نزدیکتر هستند.

در اینجا مواردی وجود دارد که قارچ ها را بیشتر شبیه حیوانات می کند:

  • آنها برخلاف گیاهانی که غذای خود را از طریق فتوسنتز تولید می کنند، مواد مغذی را از مواد آلی جذب می کنند.
  •  قارچ ها مانند حیوانات دارای ماده فیبری به نام کیتین در دیواره سلولی خود هستند. گیاهان این کار را نمی کنند.
  • قارچ ها نیز مانند ما برای زنده ماندن به غذا، آب و اکسیژن نیاز دارند. آنها از هیف های خود برای جذب مواد مغذی، آب و اکسیژن از محیط اطراف خود و دفع مواد زائد و CO2 استفاده می کنند.

 

به گفته دانشمندان، سلول های قارچ به طرز شگفت آوری شبیه سلول های انسان هستند. تخمین زده می شود که قارچ ها از حیوانات حدود 1.538 میلیارد سال پیش جدا شدند (9 میلیون سال دیرتر از گیاهان) و برخلاف گیاهان که می توانند فتوسنتز کنند، حیوانات و قارچ ها هر دو برای انرژی به منابع غذایی خارجی وابسته هستند.

قارچ ها همچنین حاوی ماده ای به نام کیتین در دیواره سلولی خود هستند که در اسکلت خارجی حشرات، عنکبوت ها و سایر بندپایان نیز وجود دارد.

 

قارچ ها بزرگترین شکل حیات روی کره زمین هستند

گونه قارچ ها شامل خود قارچ ها، گلسنگ ها، مخمرها، زنگ های گیاهی، کپک ها و لک تشکیل شده است که بسیار بزرگ می باشد. همچنین میسلیوم قارچ نیز می تواند برای مایل ها زیر زمین رشد کرده و گسترش یابد، زیرا آنها به دنبال غذا می گردند. اینگونه است که قلمرو قارچ ها بزرگترین شکل حیات روی کره زمین را تشکیل می دهند.

بزرگترین موجود زنده روی این سیاره یک توده قارچی عسل منفرد (Armillaria ostoyae) در جنگل ملی مالهور، اورگان، ایالات متحده است. این کلونی حدود 3.5 مایل (5.6 کیلومتر) عرض دارد، مساحتی معادل 965 هکتار (2385 هکتار) را اشغال می کند و حداقل 2400 سال قدمت دارد. ولی احتمال هم میرود که خیلی پیرتر باشد!

این توده قارچی همچنین رکورد بزرگترین قارچ جهان را نیز دارد. با ادامه حقایق شگفت انگیز قارچ‌ها با ما همراه باشید.

 

قارچ ها به درختان اجازه می دهد با هم ارتباط برقرار کنند

در سال 1997 پروفسور سوزان سیمارد متوجه شد که درختان با استفاده از شبکه های میکوریزی با یکدیگر صحبت می کنند و اصطلاح “Wood Wide Web” را ابداع کرد.

در زیر یک قارچ منفرد شبکه وسیعی وجود دارد که می تواند تا هکتارها پخش شود. قارچ ها بخش کوچکی از یک شبکه زیرزمینی (شبکه میکوریزی) در زیر خاک جنگل ها هستند که این شبکه زیرزمینی از ریشه قارچ ها یعنی از رشته های نازکی به نام میسلیوم تشکیل شده است که گیاهان مختلف را در یک جنگل به هم متصل می کند.

درختان و باقی گیاهان با قارچ ها رابطه سودمندی متقابل دارند، زیرا گیاهان قندهای غنی از کربن را به قارچ ها می دهند و در عوض قارچ ها مواد مغذی گرفته شده از خاک را برای گیاهان فراهم می کنند.

این شبکه‌های میسلیوم به گیاهان و قارچ‌ها اجازه می‌دهند نه تنها کالاها را بین یکدیگر مبادله کنند، بلکه به گیاهان مختلف در جنگل نیز کمک می‌کنند تا با هم ارتباط برقرار کنند. درختان مسن و بزرگتر از شبکه برای پرورش نهال ها با انتقال کربن به آنها و کمک به زنده ماندن آنها استفاده می کنند. همچنین این شبکه های وسیع میسلیوم به درختان اجازه می دهد تا به یکدیگر در مورد خشکسالی، آفات و بیماری ها هشدار دهند.

اما همه چیز نوع دوستانه نیست: درختان همچنین می توانند از این شبکه برای خرابکاری همسایگان خود با “دزدیدن” کربن یا انتشار مواد شیمیایی مضر برای رقبای خود استفاده کنند.

قارچ ها به درختان و گیاهان امکان برقراری ارتباط می دهند
حقایق شگفت انگیز قارچ‌ها

قارچ ها می توانند سال ها خواب بمانند

بزرگترین قسمت قارچ شبکه زیرزمینی میسلیوم است که از میلیون ها هیف نخ مانند تشکیل شده است. نقش اولیه میسلیوم تکثیر و تضمین بقای گونه های قارچ است و برای تولید مثل نیاز به تولید قارچ هایی دارد که به دما و رطوبت خاصی نیاز دارند.

برخی از قارچ‌ها می‌توانند سال‌ها یا حتی دهه‌ها تا زمانی که شرایط آب و هوایی برای تولید میوه قارچ و توزیع هاگ مناسب باشد، در زیر زمین غیرفعال بمانند.

 

حقایق شگفت انگیز قارچ‌ها آزاد کردن اسپور یا هاگ توسط قارچ ها
حقایق شگفت انگیز قارچ‌ها

قارچ ها می توانند جریان باد برای پراکنده کردن هاگ ایجاد کنند

قارچ‌ها هاگ‌ها را در دو مرحله پراکنده می کند. ابتدا با استفاده از منجنیق‌های کشش سطحی، هاگ‌ها را از سطح آبشش خارج می‌کنند.
این مرحله با آنچه دانشمندان فکر می‌کردند یک فاز غیرفعال دنبال می‌شود که در آن هر باد در زیر کلاه قارچ می‌وزید، هاگ‌ها را پخش می‌کرد. اما، معلوم می شود که فاز دوم چندان منفعل نیست و قارچ ها نیز در این مرحله از پراکندگی هاگ نقش دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از قارچ‌ها از خنک‌کننده تبخیری برای ایجاد جریان‌های هوای همرفتی با قابلیت توزیع هاگ‌های خود استفاده می‌کنند.

حتی زمانی که آنها به زمین و بدون باد نزدیک هستند، جریان هوای ایجاد شده می تواند هاگ ها را از شکاف هایی به ارتفاع 0.4 اینچ (1 سانتیمتر) منتقل کرده و آنها را 4 اینچ (10 سانتیمتر) یا بیشتر به هوا ببرد.

 

 

برخی از قارچ ها در تاریکی می درخشند

دانشمندان با تحقیق در مورد قارچ‌ها حدود 80 گونه مختلف از قارچ ها را می شناسند که در تاریکی می درخشند و دائماً گونه های جدیدی را کشف می کنند. آخرین گونه شناخته شده در مگالایا، هند کشف شد، یک قارچ شکننده است که روی بامبوهای در حال پوسیدگی رشد می کند. این قارچ‌ها چنان درخشان می‌درخشند که محلی‌ها به آن‌ها «قارچ برقی» می‌گویند و از آن‌ها به عنوان مشعل طبیعی استفاده می‌کنند.

قارچ های بیولومینسنت از ترکیبات ساطع کننده نور به نام لوسیفرین برای درخشش و جذب حشرات استفاده می کنند.

آن‌ها از این حشرات برای پخش هاگ‌های خود به مکان‌های جدید استفاده می‌کنند تا به این گونه کمک کنند.

دانشمندان با مطالعه و تحقیق در مورد قارچ‌ها دو گونه از این قارچ ها – Neonothopanus gardneri در برزیل و Neonothopanus nambi در جنوب ویتنام – دریافتند که این قارچ حاوی ترکیبی به نام لوسیفرین و آنزیم اکسیداتیو لوسیفراز است. وقتی این دو با اکسیژن مخلوط می شوند، یک واکنش شیمیایی ایجاد می شود که نور ساطع می کند.

 

صاعقه باعث افزایش رشد قارچ می شود

برای هزاران سال، کشاورزان ژاپنی بر این باور بودند که صاعقه قارچ‌ها را فراوان‌تر می‌کند، و تحقیقات اخیر ثابت کرده است که این در مورد قارچ‌ها درست است. محققان چندین گونه قارچ را با صاعقه مصنوعی بمباران کردند و این عمل را برای چندین گونه موثر یافتند.

اما بیشترین تأثیر را روی قارچ شیتاکه دارد. قرار گرفتن در معرض صاعقه غیرمستقیم باعث تکثیر قارچ ها می شود و می تواند محصول شیتاکه را 2 برابر کند.

 

قارچ‌ها رنگ‌های طبیعی رنگارنگ می سازند

قارچ را می توان به تنهایی یا ترکیب با سایر مواد برای ایجاد رنگ های طبیعی زیبا استفاده کرد. شما می توانید تقریباً هر رنگی را که تصور کنید با استفاده از ترکیبات مختلف قارچ و حلال تولید کنید.

هنرمند Miriam C. Rice مسئول برجسته کردن استفاده از قارچ به عنوان رنگ در سال 1972 بود و اکنون از آنها برای رنگ کردن پشم، کاغذ و سایر الیاف استفاده می شود.

وقتی با آمونیاک ترکیب می‌شود، لوسترها به رنگ زرد کم‌رنگ، قارچ صدفی سبز خاکستری، مرغ جنگلی نارنجی، گلوله‌های پفکی قرمز زنگ‌زده، قارچ خرچنگ صورتی روشن، دم بوقلمون قهوه‌ای و ریشی رنگ زنگ می‌دهند.

تولید رنگ ها مختلف توسط قارچ ها
حقایق شگفت انگیز قارچ‌ها

 

قارچ‌ها ویتامین D تولید می کنند

تقریباً همه قارچ‌های خوراکی وقتی در معرض نور ماوراء بنفش نور خورشید یا لامپ فرابنفش قرار می‌گیرند، مقادیر قابل توجهی ویتامین D تولید می‌کنند. برخی از آنها تقریباً به اندازه مکمل‌های ویتامین D بدون نسخه تولید می‌کنند.

مانند انسان، قارچ ها نیز حاوی یک پرو ویتامین به نام ارگوسترول هستند که در حضور اشعه ماوراء بنفش به ویتامین D تبدیل می شوند.

قارچ‌های سفید، قارچ‌های دکمه‌ای، قارچ‌های crimini یا قهوه‌ای، قارچ پورتابلا و قارچ maitake همگی تولیدکنندگان عالی ویتامین D هستند.

 

قارچ‌ها به مبارزه با بیماری‌های مرتبط با افزایش سن کمک می کنند

محققان با تحقیق در مورد قارچ‌ها دریافتند که قارچ ها دارای مقادیر زیادی ارگوتیونئین و گلوتاتیون هستند که هر دو آنتی اکسیدان های مهم هستند و به مبارزه با بیماری های مرتبط با افزایش سن کمک می کنند.

مقدار ارگوتیونین (ERGO) و گلوتاتیون در قارچ ها بر اساس گونه متفاوت است، قارچ پورسینی حاوی مقادیر بالایی از این دو ترکیب است.

قارچ های معمولی، مانند قارچ دکمه ای یا سفید، کمتر از این آنتی اکسیدان ها دارند. اما هنوز مقادیر بیشتری نسبت به سایر غذاها دارند.

 

قارچ یک غذای کم کالری است

غذاهای با چگالی کم انرژی نسبت به سایر غذاها کالری کمتری در هر گرم دارند. ترکیب غذا تعیین کننده تراکم آن است.

قارچ ها کم انرژی هستند و برای افرادی ایده آل هستند که رژیم دارند و مراقب وزن خود هستند زیرا 80 تا 90 درصد قارچ از آب تشکیل شده و همچنین قارچ ها کم کالری، بدون چربی، بدون کلسترول و گلوتن هستند.

 

دانشمندان ۲۱۸۹ قارچ خوراکی را شناسایی کرده اند

قارچ خوراکی قارچی است که برای خوردن بی خطر و مناسب است. اما، تأیید خوراکی بودن قارچ همیشه آسان نیست، و اغلب در مورد اینکه کدام گونه برای مصرف بی خطر است، سردرگمی وجود دارد.

گزارش‌های متناقض با تحقیق در مورد قارچ‌ها از واکنش‌ها به قارچ‌ها و افرادی که حساسیت بیشتری نسبت به دیگران دارند باعث نگرانی می‌شود. همیشه بهتر است که ایمن باشید تا متاسف باشید.

بر اساس یک سیستم طبقه بندی قارچ مبتنی بر شواهد اخیر، 2189 قارچ خوراکی وجود دارد. از این تعداد، 2006 برای خوردن بی خطر هستند، و 183 مورد نیاز به فراوری اولیه دارند تا آنها را برای خوردن ایمن کند.

 

یارتسا گونبو گرانترین قارچ خوراکی جهان است

یارتسا گونبو که نام علمی قارچ کوردیسیپس (قارچ کرم ابریشم) است که در دنیا به قارچ کاترپیلار معروف است، یک قارچ انگلی است که کرم میزبان خود را می کشد و از آن برای تولید قارچی استفاده می کند که از سر کاترپیلار رشد می کند.

خوردن آنها به عنوان نشان دادن جایگاه اجتماعی ثروتمندان در نظر گرفته می شود و با 50000 دلار در هر پوند (80500 پوند به ازای هر کیلوگرم)، یا 2000 دلار برای هر اونس، گران ترین قارچ جهان هستند.

حقایق شگفت انگیز قارچ‌ها
قارچ کوردیسیپس یا قارچ کرم ابریشم یا قارچ کاترپیلار گران ترین قارچ جهان

 

قارچ ها طعم پنجم را دارند !!!

مزه های اولیه، سلیقه های منحصر به فردی هستند که با ترکیب سایر سلیقه ها نمی توان آنها را ایجاد کرد.

بیشتر مردم فقط با چهار طعم اصلی شیرین، شور، تلخ و ترش آشنا هستند. اما برخی از غذاها طعم پنجم اولیه به نام اومامی دارند و قارچ یکی از آنهاست.

سرآشپزها طعم اومامی را اینگونه توصیف می کنند:

طعم ملایم و لطیف
طعمی که در سرتاسر زبان پخش می شود
طعمی ماندگار و ماندگار
یک احساس دهان آب کردن

 

قارچ ها می توانند پلاستیک را به غذا تبدیل کنند

دانشمندان با تحقیق در مورد قارچ‌ها، اولین قارچی را که قادر به هضم پلاستیک پلی اورتان بود در سال 2011 و دیگری را در سال 2017 کشف کردند.
از آن زمان، آنها بیش از 50 نوع قارچ را کشف کرده اند که می توانند انواع پلاستیک ها را هضم و تجزیه کنند.

با در نظر گرفتن قارچ های هضم کننده پلاستیک، کاترینا اونگر، از استودیو LIVIN، همراه با دانشکده میکروبیولوژی در دانشگاه اوترخت، پروژه ای به نام Fungi Mutarium ایجاد کردند.

در این پروژه از میسلیوم از دو نوع رایج قارچ خوراکی، قارچ صدفی و قارچ آبشش خرد شده استفاده شد. آنها میسلیوم قارچ را در اطراف غلاف های آگار خوراکی که حاوی قطعات پلاستیکی بود، پرورش دادند. و با گذشت زمان، قارچ ها به طور کامل پلاستیک را تجزیه کردند و یک میان وعده کوچک میسلیوم را تشکیل دادند.

تحقیق در مورد قارچ‌ها تجزیه پلاستیک به وسیله قارچ ها
تحقیق در مورد قارچ‌ها تجزیه پلاستیک

ادامه این مطلب بزودی منتشر می گردد

 

تیم ترجمه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد!

4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا