کارآفرینی در حوزه قارچ

درآمدزایی از پرورش قارچ خانگی + ویدیو

پرورش قارچ را به جوانان توصیه می‌کنم این کار را در گزینه‌های یادگیری خود بگذارند

درآمدزایی از پرورش قارچ خانگی، سعیده مرزن‌ کلایی بانوی کارآفرین گرگانی با سرمایه اندک به اتفاق همسر و فرزندش در زیرزمین خانه خود اقدام به کشت و پرورش قارچ نموده و حالا یکی از تولیدکنندگان قارچ دکمه ای در استان گلستان است. بهره‌گرفتن از آموزش فنی و حرفه‌ای یکی از مسیرهای اثبات‌ شده تجربه‌ اندوزی برای کسب زیر و بم‌های کارهای تخصصی و فنی است.

در یکی از کوچه پس کوچه‌های گرگان، یک خانه کوچک وجود دارد که از بیرون مانند بقیه خانه ها می باشد، اما زیرزمین خانه با قفسه‌هایی فلزی که قارچ های دکمه ای روی آنها در حال رشد می باشد، هیچ شباهتی به دیگر منزل ها ندارد.

سعیده مَرزن‌کلایی درباره شروع کار پرورش قارچ خود تعریف می کند: دخترخاله‌ام مربی پرورش قارچ بود. یه بار که به خانه ما آمد، به من پیشنهاد کار پرورش قارچ را داد و در اینباره توضیحاتی به من داد.

انگار تلنگر دخترخاله کافی بود تا سعیده خانم و همسرش پرورش قارچ را به عنوان یک گزینه جدی برای تامین درآمد جدی بگیرند و ابتدا برای کنجکاوی در کلاس آموزش پرورش قارچ فنی و حرفه‌ای شرکت کنند.

وی ادامه داد: اوایل، پرورش قارچ برای ما موضوع جدی نبود ولی کم کم به این نتیجه رسیدیم با توجه به فضای کافی که در خانه داریم می‌توانیم با هزینه اولیه معقول، درآمدی جانبی برای خودمان ایجاد کنیم.

 

 

مرزن‌کلایی گفت: پیش از این، همسرم مغازه میوه‌ فروشی داشت اما قارچ که به مرحله تولید رسید و فروش ما رضایت بخش بود، مغازه را تعطیل کردیم و همه با هم به تولید قارچ پرداختیم.

این بانوی کارآفرین افزود: ما یک خانواده 3 نفره هستیم که بخش زیادی از وقت روزانه خود را به پرورش قارچ، مطالعه و دیدن جزوه ها و فیلم‌های مرتبط می‌گذرانیم و می‌خواهیم به کارمان ابعاد گسترده‌تری بدهیم.

وی اظهار کرد: پرورش قارچ شغل بسیار خوب و با درآمد مناسب است و به دلیل نیاز به زمان کم برای رسیدگی به محصول، می تواند به عنوان شغل دوم کمک خرج خانواده باشد. در صورت تمایل مقاله پرورش قارچ در منزل را مطالعه کنید.

مرزن‌کلایی افزود: برای یک سالن قارچ خوب علاوه بر سرمایه اولیه و بستگی به متراژ باید کولر گازی ، تهویه ورودی و خروجی، دماسنج، حشره‌گیر و قفس تهیه کرد و با طراحی مناسب به دنبال تولید بود.

وی ادامه داد: به جوانان توصیه می‌کنم این کار را در گزینه‌های یادگیری خود بگذارند چرا که با داشتن سرمایه ای اندک می تواند درآمد زایی کرد.

وی اظهار داشت: هر وقت وارد سالن پرورش قارچ زیرزمین خانه می‌شوم خدا را هزاران بار شکر می‌کنم که توانسته ام با امکاناتی که دارم، درآمدی کسب و خرج زندگی خانواده را به همراه همسرم تامین کنم.

درآمدزایی از پرورش قارچ خانگی
درآمدزایی از پرورش قارچ خانگی

 

وی بیان کرد: روزهای اول با 80 کیلو کمپوست قارچ کار تولید این محصول را شروع کردم اما کم کم این مقدار را افزایش دادم تا جایی که در دوره اخیر 5 تن کمپوست را در کارگاهم وارد مرحله تولید کردم!

این بانوی گرگانی گفت: زمینی با متراژ 200 متر دارم که اگر بتوانم آن زمین را به پرورش قارچ تبدیل کنم باعث اشتغال‌زایی افراد زیادی خواهد شد.

مَرزن‌کلایی افزود: در کنار آموزش فنی و حرفه‌ای حمایت مالی هم در رشد و توسعه خیلی از مشاغل تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: یکی از مزیت های پرورش‌ قارچ آن است که برای فروش محصول مشکل زیادی وجود ندارد که این عامل، پشتگرمی مناسبی برای تولیدکنندگان تازه کار است.

منبع: ایرنا

اخبار کارآفرینی در حوزه قارچ را با هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا