کارآفرینی در حوزه قارچ

گواهی های بی اعتبار

رشد قارچ گونه مراکز آموزشی نامعتبر و گواهینامه های سوری

گواهی های بی اعتبار و سوری صادر شده این روزها، چالش جدید صنعت پرورش قارچ و همچنین بی اعتبار کننده مراجع آموزشی می باشد. امروزه در فضای مجازی گاها تبلیغات رنگارنگ برگزاری دوره های آموزشی و مهارت آموزی کوتاه مدت را می بینید که ادعای صدور گواهینامه معتبر و حتی بین المللی (!)، را دارند.

بر اثاث ادعای مطرح شده در این تبلیغات، کلاس های مهارت آموزی در زمینه های پرورش قارچ، خیاطی، زنبورداری و … در مدت 24 ساعت برگزار میشود و در پایان دوره، گواهینامه معتبر برای شرکت کنندگان صادر خواهد شد!

اما سوالی که اینجا مطرح میشود این است که چگونه در مدت 24 ساعت میتوان پرورش قارچ را آموزش داد؟!؟

اگر همچین چیزی ممکن است، پس چرا مراکز آموزشی معتبر مانند سازمان فنی و حرفه ای یا جهاد دانشگاهی و … از این دوره های فشرده برگزار نمی کنند؟ پاسخ خیلی ساده است چون چنین چیزی امکان پذیر نیست!

موسسات معتبر هیچگاه کیفیت آموزش را فدای مسائل تبلیغاتی نمی کنند؛ که همین امر موجب اعتبار آنها شده است.

برگزاری دوره آموزشی پرورش قارچ جهاد دانشگاهی با تدریس مهندس میرزاده (مدیر تولید قارچ ملارد)
برگزاری دوره آموزشی پرورش قارچ جهاد دانشگاهی با تدریس مهندس میرزاده (مدیر تولید قارچ ملارد) نمونه ای از ارائه آموزش با کیفیت در موسسه ای معتبر

 

آسیب گواهی های بی اعتبار

گذشته از اینکه، این دوره ها باعث هدر رفتن وقت، انرژی و هزینه شرکت کنندگان خود میشود، باعث ضرر های به مراتب بزرگتر و سنگین تر برای آنها و همچنین جامعه خواهد شد.

شرکت کنندگان این دوره ها علاوه بر ضرری که از ناحیه پرداخت شهریه متحمل میشوند و در قبال آن مهارتی فرا نمیگیرند، ممکن است با آموزش ناصحیح و اشتباه دچار ضرر های بزرگتری از جمله از دست دادن سرمایه با ورود به کسب و کارها و در پی آن ناامیدی از شروع فعالیت های تولیدی و همچنین ناامیدی از آموزش دیدن، شوند.

اما بزرگترین ضربه این گواهی های بی اعتبار، به جامعه خواد بود!!! افراد جامعه با دیدن افرادی که ادعای داشتن مدرک معتبر دارند ولی در عمل حرفی برای گفتن ندارند، به کلیت آموزش و مراکز آموزشی، بی اعتماد خواهند شد.

متاسفانه اینگونه کلاس ها و گواهی های بی اعتبار رشدی قارچ گونه دارند؛ این روزها دوره های بی کیفیت آموزشی در رشته های مختلف در حال برگزاری است که برخی حضوری و برخی آنلاین هستند. همگی هم ادعای بکار گیری اساتید مجرب و دارای مدارک بین المللی را دارند ولی در عمل اینطور نیست.

نکته عجیب در این قضیه، برگزاری اینگونه کلاس های زیر نظر اورگان های دولتی است که ظاهرا فقط جنبه تبلیغاتی برای اورگان یا دستگاه مذکور را دارد. بارها دیده شده که مثلا کلاس آموزش پرورش قارچ چند ساعته زیر نظر جهاد کشاورزی مثلا در مساجد و مدارس نواحی روستایی برگزار شده است.

دوره عملی آموزش پرورش قارچ

 

دوره های تئوری و عملی پرورش قارچ

ما منکر ارائه آموزش های باکیفیت خارج از مراکز معتبر آموزشی نیستیم، بلکه فقط هشداری در رابطه با آموزش های بی کیفیت و مدارک سوری میدهیم که سبب بی اعتبار شدن کلیه گواهینامه های آموزشی می شوند.

همچنین از همگی افراد علاقمند به شرکت در دوره های پرورش قارچ دکمه ای و … میخواهیم تا قبل از ثبت نام در این کلاس ها، درباره کیفیت آنها و استاد تحقیق کنند. البته که شرکت در کلاس های موسسات معتبر نظیر سازمان فنی حرفه ای یا جهاد دانشگاهی را به شما عزیزان پیشنهاد می نماییم.
مورد مهم دیگر تحقیق درباره اعتبار و اصالت مدارک و گواهینامه صادر شده توسط این مراکز می باشد.

یک مورد مهم دیگر این است که دوره ای که شرکت می کنید علاوه بر مباحث تئوری، آموزش عملی نیز داشته باشد و شرکت کنندگان بتوانند حداقل یک سالن پرورش قارچ اصولی را از نزدیک مشاهده نمایند و از  نزدیک با فرآیند کشت قارچ آشنا شوند.

مهمترین نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که آموزش مهارت کشت و تولید قارچ در یک روز امکان پذیر نیست!!!

 

تهیه و تنظیم در تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز است.
نویسنده: علیرضا صالحی

 

تمامی اخبار مربوط به کارآفرینی در حوزه قارچ را در مجله هاگ دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا