کارآفرینی در حوزه قارچ

مادر کارآفرین مهارت پرورش قارچ را به دیگران آموزش میدهد

تا کنون بیش از 5000 نفر مهارت پرورش قارچ را آموخته اند

مادر کارآفرین مهارت پرورش قارچ را به دیگران آموزش میدهد. روز زن بهانه ای شد تا یک مادر آفرین را که مهارت کشت و پرورش قارچ را به دیگران آموزش میدهد، را به شما عزیزان معرفی نماییم. نسرین وارسته بانوی موفق گلستانی با وجود مسوولیت سنگین مادری و تربیت 2 فرزند، اقدام به آموزش و مهارت آموزی در زمینه تولید قارچ خوراکی به زنان و دختران برای خودکفایی و استقلال مالی آنها نموده است.

او برای خود مسیر آموزش مهارت به زنان و دختران را انتخاب کرده که نتیجه فعالیت وی در مدت یک دهه، در این بخش، رساندن صدها کارآفرین از جمله مادران و زنان سرپرست خانوار به اشتغال و درآمدزایی بوده است. خودش در اینباره میگوید که تا کنون به بیش از 5000 نفر، مهارت پرورش قارچ را آموزش داده است!

نسرین وارسته مادر کارآفرین اهل گرگان است و در حال حاضر 46 سال دارد و مادر 2 فرزند پسر و دختر، نیز میباشد. او در دانشگاه، در مقطع کارشناسی رشته گیاهپزشکی و کارشناسی ارشد را در رشته تولید محصولات گلخانه‌ای گذرانده است؛ با وجود آنکه از موقعیت راه اندازی کارگاه تولید قارچ شخصی برخوردار بود، اما ترجیح داد وارد حیطه آموزش شود و به اشتغال افراد جویای شغل به ویژه بانوان کمک کند. تا کنون چندین بار به عنوان مربی نمونه کشوری سازمان فنی‌ و حرفه‌ای و همچنین پژوهشگر برتر استانی انتخاب شده و از او تجلیل یه عمل آمده است.

بیشتر کارآموزانش بانوان جوان هستند که میخواهند وارد بازار کار شوند و برای خود استقلال مالی داشته باشند. خودش در اینباره میگوید: از کارش لذت می‌برد چون خیلی از افرادی که پرورش قارچ و گل و گیاه را زیر دست او آموزش دیده اند زنان سرپرست خانواری هستند که حالا کارآفرین شده و موفق شده اند بدون دغدغه چرخ زندگی خود و بچه‌هایشان را بچرخانند.

 

خانم وارسته از سال 1379 به عنوان مربی کشاورزی وارد سازمان فنی و حرفه‌ای شد و طی این سال‌ها در شهر و روستاهای استان گلستان مشغول ارائه آموزش مهارتی به افراد جویای کار است. وی در کنار آموزش تولیدات گلخانه‌ای، در پرورش قارچ هم دستی بر آتش دارد و کشت و تولید قارچ خوراکی را نیز به فراگیرانش، آموزش میدهد.

 

مادر کارآفرین در حال حاضر به عنوان مربی کشاورزی در مرکز شماره 1 فنی حرفه ای گرگان (مرکز برادران) مشغول فعالیت است؛ خودش درباره نحوه ورودش به این سازمان میگوید: دوره کارشناسی را در رشته گیاه پزشکی گذراندم و از همان زمان به پرورش قارچ علاقمند شدم و همیشه گوشه ذهنم به فعالیت در این رشته که جنبه‌های مختلف علمی، کارآفرینی و درآمدزایی را در خود جای داده فکر می‌کردم.

بعد از پایان تحصیل در دانشگاه، در سال 79 با سازمان فنی‌ و حرفه‌ای آشنا شدم و دوره‌های آموزشی پرورش قارچ دکمه ای را در مشهد، تهران و کرج گذراندم و پس از آن به‌ عنوان مربی حق‌ التدریس، کارم را در این مرکز شروع کردم. در طی سالیان فعالیتم، همزمان در دوره های آموزشی شرکت کردم و با موفقیت این دوره ها را گذراندم. تا اینکه 10 سال قبل در آزمون استخدامی سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کرده و به عنوان مربی پیمانی جذب سازمان شدم و کار آموزش مهارت پرورش قارچ و محصولات گلخانه‌ای را شروع کردم.

 

وی گریزی به مشغله‌های همسرانه و مادرانه‌اش ‌زد و گفت: در کنار آموزش به فراگیران فنی و حرفه‌ای بر کار کارآموزانم در روستاها هم نظارت دارم و در کنار آن به کارهای خانه و تربیت فرزندام رسیدگی می‌کنم. در نگاه اول شاید مدیریت کردن همه این کار کمی سخت باشد اما وقتی کارم به نتیجه می‌رسد سختی‌ها برایم شیرین می‌شود. من خودم به عنوان یک مادر کارآفرین، صاحب دو فرزند هستم (یک پسر و یک دختر) که در طی این سال ها با یک مدیریت صحیح توانستم که هر دو فرزند را تربیت صحیح و درستی انجام دهم؛ البته حمایت های همسرم هم خیلی موثر بوده و با کمک او توانستم به عنوان یک خانم شاغل و یک مادر خوب نقش خودم در زندگی ادا کنم.

وارسته مادر کارآفرین که راز موفقیت در هر کاری را تلاش و اراده می‌داند ادامه داد: همسرم همراه و حامی من بوده و خیلی از جاها انگیزه حرکت و شروع کار را از او می‌گیرم.

بانوان کارآموز پرورش قارچ در سازمان فنی و حرفه ای
مادر کارآفرین

این بانوی موفق گلستانی که در سالن‌های مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گرگان مشغول پرورش قارچ و آموزش به فراگیران است گفت: بیشتر شاگردانم بانوان هستند و خیلی از آنها بعد از پایان دوره آموزشی، اقدام به راه‌اندازی کارگاه پرورش قارچ کرده و به درآمد پایدار رسیده اند. خیلی از این خانم ها، از زنان سرپرست خانوار بودند یا از زنان تحت پوشش سازمان بهزیستی بودند، که همه آنها توانستند به موفقیت خیلی خوبی در زمینه تولید قارچ و یا در زمینه تولید و پرورش گل و گیاه دست یابند.

یکی از مزایایی که آموزش های فنی حرفه ای دارد این است که طیف وسیعی از کارآموزان می توانند در این دوره ها شرکت بکنند. مسلما رشته های فنی حرفه ای رشته هایی است که بازار کار خوبی دارد.

وی از بانوان میخواهد: اگر در زندگی بی‌انگیزه شدند و روزمرگی و یکنواختی آزارشان داد یادگیری یک مهارتی مثل پرورش قارچ و صنایع دستی برایشان بهترین گزینه است که علاوه‌ بر پربار کردن اوقات فراغت می‌توانند به درآمد خانواده هم کمک کنند.
یکی از راز های موفقیت هر انسانی در زندگی که امید خودش را از دست ندهد و با پشتکار به سمت هدف خودش حرکت کند و به موفقیت برسد

منبع: ایرنا

اخبار کارآفرینی در حوزه قارچ را با هاگ دنبال کنید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا