کارآفرینی در حوزه قارچ

اشتغال زایی در کرمان با تولید قارچ (ویدیو)

احداث سالن پرورش قارچ با وام بنیاد برکت

یک جوان کرمانی با دریافت تسهیلات از بنیاد برکت، اقدام به راه اندازی سالن پرورش قارچ و اشتغال زایی برای خود و خانواده اش نموده است. وی در حال حاضر 4 سالن کشت قارچ دایر کرده و نزدیک به 2 سال است که در ضمینه تولید قارچ خوراکی، فعالیت میکند.

با اجرای بدون محدودیت طرح های اشتغالزای تولیدی، تا کنون بیش از 13 هزار طرح مختلف در استان کرمان اجرایی شده است. در این راستا با همت بنیاد برکت، با اجرای این طرح ها، تاکنون بیش از 40 هزار شغل در استان کرمان ایجاد شده است.

زارع مدیر اجرایی طرح های اشتغالزای بنیاد برکت در استان کرمان، در اینباره میگوید: اولویت اجرای این طرح ها مربوط به مناطق محروم و متناسب با شرایط هر منطقه است. یکی از این طرح های اجرا شده در بخش ماهان پرورش قارچ به صورت خانوادگی است که سالیانه 40 تن قارچ خوراکی دکمه ای تولید می کند.

طی 4 سال گذشته 17 هزار طرح کسب و کار در استان کرمان، ظرفیت سنجی شده و تا کنون 13400 مورد آن اجرایی و بهبهره برداری رسیده است.

 

در ادامه به گزارش تهیه شده از این سالن پرورش قارچ و اشتغال زایی در کرمان که توسط جوان27 ساله کرمانی با دریافت وام بنیاد برکت، راه اندازی شده است، توجه بفرمایید.

 

 

این جوان کرمانی 27 سال سن دارد و در رشته دانشگاهی تعمیر و نگهداری موتور هواپیما، تحصیل کرده که هیچ ارتباطی با شغل پرورش قارچ که در حال حاضر مشغول به آن است، ندارد. وی حدوداُ دو سال است که تولید قارچ خوراکی را انجام میدهد و 4 سالن کشت دارد.

والدینش هم از ابتدای راه اندازی سالن ها در کنارش هستند و پشتوانه محکم برای او می باشند. آنها بازنشسته آموزش و پرورش هستند و از شروع کار تولید قارچ با پسرشان همراه شده اند تا علاوه بر پشتیبانی وی، کمکی به پا گرفتن این کسب و کار و اشتغال زایی برای چند نفر دیگر هم شوند.

در سالن های پروش قارچ این جوان کارآفرین، 6 دوره کشت در سال صورت میگیرد که حدود 40 تن محصول برداشت میشود. این تولید کننده جوان در کنار تولید قارچ تازه، فرآوری محصول را هم در دستور کارش قرار داده و قارچ خشک و پودر قارچ نیز تولید و به بازار عرضه می نماید.

البته موانعی نیز در مسیر تولید پیش پای این جوان کارآفرین وجود دارد که از جمله آنها تولید نشدن کمپوست قارچ، در استان میباشد. بنابراین باید کمپوست را از استان های مجاور خریداری نمایند که هزینه حمل و نقل زیادی را به دنبال دارد. همچنین زمانبر بودن این فرآیند  باعث عقب و جلو شدن زمان کشت و برداشت محصول میشود که ضرر هایی را به تولیدکننده وارد مینماید.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا