دانستنی‌ها درباره قارچ

فناوری استخراج رنگ از قارچ

محققان جهاد دانشگاهی به دانش فنی استخراج رنگ از قارچ دست یافتند!!!

گروه زیست فن‌آوری قارچ‌ های صنعتی جهاد دانشگاهی مشهد، طی یک طرح پژوهشی، دانش فنی تولید قارچ خوراکی – دارویی شیتاکه را بدست آورد. قارچ شیتاکه (Lentinula edodes) قارچی ارزشمند است که به دلیل طعم بی‌نظیر و فواید دارویی قابل‌ توجه آن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

به‌ رغم اینکه تولید جهانی این قارچ رو به افزایش است، تاکنون در کشور ما اطلاعات منسجم و منتشر شده در مورد تولید تجاری این قارچ وجود نداشته و موارد بسیار نادری از تولید آن گزارش‌ شده است. در این طرح پژوهشی که از سوی دکتر مجید عزیزی، استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی و عضو شورای علمی گروه زیست فن‌آوری قارچ‌های صنعتی جهاد کشاورزی مشهد و با همکاری مهندس شادی شاه‌طهماسبی، پژوهشگر گروه و لیلا رازقی، همکار این گروه صورت گرفته، از ضایعات کشاورزی به‌ ویژه تراشه چوب، برای تولید این قارچ استفاده‌ شده است. دانش فنی تهیه کشت خالص و تولید اسپاون این قارچ نیز قبلاً در گروه زیست فن‌آوری قارچ‌های صنعتی جهاد دانشگاهی مشهد بدست‌آمده بود.

تولید رنگ

پژوهشگران گروه زیست فن‌آوری قارچ‌های صنعتی جهاد دانشگاهی مشهد همچنین در طی یک طرح پژوهشی به مسئولیت مهندس محسن صابری نجفی، عضو هیئت‌علمی گروه پژوهشی زیست‌ فناوری قارچ‌ های صنعتی، مدیر اداره آموزش، برنامه‌ریزی و نظارت و معاون مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد، موفق به کسب دانش فنی کشت و تولید رنگ قارچی شدند. طی این طرح، کشت پرگنه و تولید رنگ از قارچ مولد رنگ موناسکوس پورپورئوس که یکی از مهم‌ترین منابع قارچی برای تولید رنگ است، در شرایط آزمایشگاهی بهینه‌ سازی شد.

در حال حاضر قارچ مذکور از خارج از کشور وارد می‌شود اما قرار است که در آینده‌ای نزدیک بر روی تولید نیمه تجاری رنگ‌های اصلی حاصل از آن کار شود. گفتنی است، این قارچ و رنگ‌های حاصله آن از نوع رنگ‌های طبیعی می‌باشد و برخلاف رنگ‌های شیمیایی درجه ایمنی بالایی را برای سلامت انسان و محیط‌ زیست در بر دارد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا