اخبار علمی حوزه قارچ

قارچ جزئی از کالاهای لوکس آینده

استارت‌آپ MycoWorks واقع در سانفرانسیسکو، که چرم را از میسلیوم قارچ می‌سازد و قرار است اولین کارخانه تجاری خود را در ماه سپتامبر در کارولینای جنوبی افتتاح کند.

MycoWorks گفته این کارخانه سالانه میلیون ها فوت مربع چرم میسلیوم تولید خواهد کرد. همچنین در لیست مشتریان این کارخانه، شرکت های نام آشنایی مانند: برند لوکس هرمس(HERMES) ، تولید اثاثیه منزل پیشرفته Ligne Roset و جنرال موتورز (جهت استفاده در روکش صندلی های خودرو) و … به چشم میخورند.

مت اسکالین، مدیر عامل MycoWorks و دانشمند مواد در اینباره می گوید: تعهداتی که ما نسبت به این مشتریان داریم باعث شد این کارخانه ساخته شود. او افزود که این کارخانه به این شرکت کمک می کند تا به شکل واقعی در صنعت مد و دیگر صنایع لوکس نفوذ کند.

شرکت MycoWorks چندی پیش نیز با همکاری یک ساعت ساز در اندونزی به نام pala nusantara یک خط تولید ساعت قارچی دوستدار محیط زیست که کاملا تجزیه پذیر بودند راه اندازی کرد. این ساعت ها دست ساز بود و از چوب و چرم تولید شده از قارچ، ساخته شده بود.

کالاهای لوکس ساخته شده از چرم قارچی
کالاهای لوکس ساخته شده از چرم قارچی

بسیاری از برندهای مد اهداف زیست محیطی برای خود تعیین کرده اند و به دنبال جایگزین های پایدار برای چرم حیوانی یا پلاستیکی و سایر منسوجات که ردپای کربن در آنها است، هستند. بر اساس گزارش Initiative Material Innovation، رویکرد جهانی به سمت استفاده از محصولات زیست پایدار و حافظ محیط زیست است و اکثر برندها به دنبال جایگزین برای موادی هستند که به محیط زیست و حیوانات آسیب میزند.  فشار افکار عمومی روی این برندها باعث سرمایه گذاری آنها در بیش از 100 استارتاپ در حال توسعه مواد جایگزین، شده است.

استارت‌آپ‌های متمرکز بر مواد نسل بعدی (یا مواد جایگزین) در سال 2022، حدود 457 میلیون دلار  سرمایه جمع‌آوری کردند. شرکت MycoWorks نیز توانسته از ابتدای شروع فعالیتش، 187 میلیون دلار سرمایه جذب کند که برای راه اندازی کارخانه خود در مقیاس تجاری هزینه خواهد شد. این سرمایه گذاری برندها باعث شده تا سیر رشد و تکامل ما حدود یک دهه جلو بیفتد.

با تمامی این اوصاف و راه اندازی کارخانه هایی نظیر MycoWorks، تولیدات جایگزین تنها درصد خیلی کمی از 23 میلیارد فوت مربع چرم تولید شده در سطح جهان در سال، را تشکیل می دهد و هنوز تا جایگزینی مواد دوستدار محیط زیست با مواد صنعتی، راه بسیار درازی در پیش است.

کیف دستی ساخته شدهاز چرم گیاهی (چرم تولید شده از میسلیوم قارچ)
کیف دستی ساخته شدهاز چرم گیاهی (چرم تولید شده از میسلیوم قارچ)

صنعت مواد جایگزین البته هنوز با مشکلاتی نیز روبرو است. شرکت Bolt Threads امسال تولید چرم جایگزین خود را که از میسلیوم(ریشه قارچ) و درصد کمی پلاستیک ساخته میشد، را متوقف کرد! این شرکت با برندهایی نظیر آدیداس و استلا مک کارتنی (مد و پوشاک) همکاری می کرد و از سال 2009 تا کنون بیش از 300 میلیون دلار سرمایه جذب کرده بود. مدیر عامل این شرکت در مصاحبه ای با مجله ووگ اعلام کرده بود که سرمایه گذاری ها کم شده و ما همچنان به سودآوری که بتواند ادامه کارمان را تضمین نماید نرسیده ایم، پس ناچار به تعطیلی هستیم. البته شرکت Bolt Threads برای فروش حق مالکیت فناور ابداعی خود، اعلام آمادگی کرده است تا مطمئن شود که این فناوری دوستدار محیط زیست از بازار بیرون نرود.

با این حال چنین چالش هایی همه سرمایه گذاران را منصرف نکرده است. استارتاپی به نام Ecovative که در حال تولید بیکن، منسوجات و بسته‌بندی بر پایه میسلیوم قارچ است، اخیراً اعلام کرد که بیش از 30 میلیون دلار، سرمایه‌گذاری جذب کرده است و قرار است تا کسب و کار خود را توسعه دهد.

قارچ جزئی از کالاهای لوکس آینده
قارچ جزئی از کالاهای لوکس آینده

آن هیگونت، استاد تاریخ هنر در کالج بارنارد نیویورک، که در مورد لباس و ظهور پایداری مواد تدریس می‌کند، گفت که بیشتر پیشرفت‌های فناوری در صنعت مد مستلزم سرمایه و آزمایش زیادی است. او خانه مد لوکسی مانند هرمس را پیشگامی ایده‌آل برای چرم جایگزین می‌داند زیرا جایگاه این برند تا حد زیادی دیده شدن این فناوری را را تضمین می کند.

 

گردآوری، ترجرمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا