اخبار علمی حوزه قارچ

ساخت لباس خود ترمیم شونده از قارچ

چرم ساخته شده از قارچ دوستدار محیط زیست

ساخت چرم قارچی با قابلیت خود ترمیمی از قارچ

محققان در دانشگاه وریج بروسکل با استفاده از میسیلیوم قارچ (ریشه قارچ که ساختاری مانند تار پود نخی دارد) موفق به ساخت لباس چرمی خودترمیم شونده‌ شده‌اند. چرم میسلیوم یکی از محصولات نوظهور در حوزه فناوری است با این حال دکتر الیز الساکر و همکارانش، یک نوع چرم را توسعه داده‌اند که رشد قارچ‌ های آن قابل کنترل است. به گفته محققان، در صورتیکه شرایط تولید بهینه شود، میسلیوم می‌تواند توانایی رشد مجدد خود ا حفظ کند. محققان راهی برای تحریک میسلیوم موجود در چرم برای رشد مجدد پس از سوراخ شدن ماده پیدا کرده اند.

والریا ساپونارا، مهندس مکانیک و هوافضای دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «رویکرد جدید می‌تواند الهام‌بخش محققانی باشد که در حوزه چرم میسلیوم فعالیت می‌کنند.»

ساخت چرم از میسیلیوم قارچ با قابلیت خود ترمیم شونده

الساکر مهندس زیستی دانشگاه وریج بروکسل و همکاران تحقیقاتی وی در ابتدا میسلیوم را در محلولی غنی از پروتئین، کربوهیدارت و سایر مواد مغذی پرورش دادند. سپس دانشمندان لایه ایجاد شده روی سطح مایع را جدا، تمیز و خشک کردند و در نتیجه ماده‌ای نازک و ظریف ایجاد شد. گروه تحقیقاتی برای تولید چرم از دما و مواد شیمیایی لازم استفاده کردند اما بخش‌هایی از قارچ را به صورت فعال باقی گذاشتند. در حال غیرفعال، کلامیدوسپورها گره‌های کوچکی روی میسلیوم قارچ هستند که می‌توانند در شرایط مناسب با تحریک و با مواد مغذی مناسب به حیات بازگردند و میسلیوم بیشتری را تولید کنند تا چرم ترمیم شود.

در مرحله بعدی محققان روی چرم سوراخ‌هایی ایجاد کردند نواحی سوراخ شده را با مواد به کار رفته برای رشد و احیای کلامیدوسپوراسپری کردند. میسلیوم در سوراخ‌ها رشد کرده و نواحی پاره شده ترمیم یافت. البته نواحی ترمیم شده به اندازه باقی نواحی مستحکم نبودند و تا حدودی نیز قابل مشاهده بودند.

نحوه ترمیم چرم ساخته شده از مسیسیلیوم قارچ
نها در چرم سوراخ شده خفته هستند (سمت چپ). با مواد مغذی مناسب، کلامیدوسپورها دوباره زنده شدند و چرم خود را بهبود بخشید (وسط)، اما لکه های ریز هنوز در چرم ترمیم شده کمی قابل مشاهده هستند (سمت راست)

 

Martyn Dade-Robertson، یکی از نویسندگان این مطالعه، مدیر مشترک مرکز بیوتکنولوژی در محیط ساخته شده در نیوکاسل آپون تاین، می گوید که این تکنیک به طور بالقوه می تواند فراتر از یک تحقیقات و اثبات مفهومی باشد و در دهه آینده تجاری شود و جهان مواد خودترمیم شونده را متحول کند با این حال تیم تحقیقاتی ابتدا باید به فکر روشی برای تقویت چرم و محکمتر کردن آن بکنند و در مرحله بعدرویکردی دقیق‌تر برای کنترل و چگونگی رشد کلامیدوسپورها باشند.

وی به شوخی می‌گوید در غیر این صورت، کسی زیر باران بیرون برود و ناگهان متوجه شود که کاپشن چرمی اش در حال رشد است یا شاید قارچ‌هایی از آن بیرون می‌زند!!!

منبع: sciencenews


لباس های خود ترمیم شونده از قارچ، آینده دنیای مد!!!

صنعت مد همیشه در حال پیشرفت و پدیده ای در حال تغییر است. همه ما به یاد داریم که وقتی لباس مورد علاقه مان پاره یا مندرس می شود چه احساسی داشتیم. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اگر هرگز مجبور به تعویض یا تعمیر لباس خود نشوید، چگونه خواهد بود؟

به لطف پیشرفت اخیر محققان دانشگاه نیوکاسل و دانشگاه نورثومبریا در بریتانیا، این رویا ممکن است چندان دور از ذهن نباشد و در آینده نزدیک به واقعیت بدل شود!

این تیم دانشگاهی در تحقیقات خود دریافته است که ریشه های نخ مانند قارچ یا همان میسیلیوم قارچ، این پتانسیل را دارند که به‌ عنوان ماده‌ای زیست تخریب‌ پذیر و پوشیدنی استفاده شوند که این قابلیت را داشته باشند که خود را نیز ترمیم کنند.

محققان در آزمایشات خود از میسیلیوم قارچ گانودرما لوسیدوم استفاده کرده و پوستی را از رشته های منشعب ریشه قارچ که هیف نام دارند(که با هم به ساختاری به نام میسلیوم قارچ را تشکیل می دهند) تولید کرده اند که قابلیت خود ترمیم شوندگی را دارا می باشد.

الیاف ساخته شده از میسیلیوم قارچ با قابلیت خود ترمیم شوندگی
الیاف ساخته شده از میسیلیوم قارچ با قابلیت خود ترمیم شوندگی

مواد ساخته شده مبتنی بر میسلیوم قارچ در حال حاضر در زمینه های مختلف، از ساخت و ساز تا منسوجات، استفاده می شوند. با این حال، فرآیندی که برای تولید این مواد استفاده می شود، هاگ ها و بافت های زنده قارچ را که به ارگانیسم در بازسازی خود کمک می کنند، از بین می برد.

محققان از یک فرمولاسیون جدید شامل ترکیبی از میسلیوم، کلامیدوسپور، کربوهیدرات، پروتئین و سایر مواد مغذی در یک مایع برای تشویق رشد پوستی استفاده کرده اند که با اسپری کردن آن به پوسته ساخته شده از قارچ، سبب رشد مجدد و ترمیم پارگی ها می شود.

پژوهشگرها همچنین روی قارچ صدفی (Pleurotus ostreatus) کار کردند که فاقد کلامیدوسپور است. بافت ساخته شده از این قارچ نتوانست خود را به همان روش ترمیم کند و این مسئله نشان می‌دهد کلامیدوسپور عامل احیا شدن ماده‌ی میسلیومی است.

در حال حاضر پوسته بدست آمده از این روش بسیار نازک و ظریف هستند و نمی‌توان آنها را به یک لباس تبدیل کرد، اما دانشمندان مطمئن هستند که با تحقیقات بیشتر و نوآوری‌ها در آینده( ترکیب لایه‌ها یا پلاستیک‌سازی در گلیسرول) می‌تواند آن را به پوستی سخت‌تر تبدیل کنند، که قابلیت استفاده به عنوان چرم یا پارچه را در لباس ها داشته باشد.

در این تحقیقات دانشمندان برای ساخت پوسته قارچی از روشی استفاده کرده اند که فرآیند تولید کلامیدوسپورها را از بین نبرد تا قابلیت  احیای دوباره که سبب رشد مجدد هیف ها خواهد شد را داشته باشد و بتواند بافت خودر ا ترمیم نماید. آزمایشات روی این ماده جدید نشان داد که در واقع این پوسته اگر در شرایط مناسبی قرار بگیرد می‌تواند با رشد دوباره بافت خود سوراخ‌ های ایجاد شده را ترمیم کند.

لباس ساخته شده از میسیلیوم قارچ با قابلیت خود ترمیم شوندگی
لباس ساخته شده از میسیلیوم قارچ با قابلیت خود ترمیم شوندگی

اما هنوز راه زیادی تا پوشیدن لباس‌های قارچی باقی مانده است زیرا فرآیندهای رشد و بترمیم در حال حاضر چندین روز طول می کشد، اما محققان امیدوارند که این روند در طول زمان بهبود یابد.

 

محققان در مقاله منتشر شده خود می نویسند: “مواد زنده مهندسی شده که تماماً از سلول های قارچی تشکیل شده اند به دلیل ویژگی های عملکردی خود مانند خودآرایی، حس کردن و خود ترمیمی پتانسیل قابل توجهی دارند.” توانایی این ماده میسلیوم احیا کننده برای التیام عیوب میکروسکوپی و ماکروسکوپی، چشم انداز روشنی را در آینده برای استفاده از این ماده به عنوان جایگزینی برای چرم در محصولاتی مانند مبلمان، صندلی های خودرو و صنعت مد و لباس، ترسیم می کند.

این پیشرفت پتانسیل این را دارد که طرز فکر ما در مورد لباس و موادی که برای ایجاد آن استفاده می کنیم را تغییر دهد. با ظهور مد پایدار، استفاده از این ماده زیست تخریب پذیر و خود ترمیم شونده میتواند آینده صنعت مد باشد.

 

گردآوری و ترجمه از تیم هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: interestingengineering


در چند سال اخیر تحقیقات و مطالعات زیادی برای ساختن چرم از قارچ انجام شده است که میتواند کمک بزرگی برای حفظ محیط زیست و حیات وحش حیوانات باشد، که می توانید این اخبار و مقالات را از لینک های زیر مطالعه نمایید.

دانشمند ایرانی از قارچ “چرم گیاهی” تولید کرد!

چرم گیاهی: ساخت چرم از میسلیوم قارچ!

ناتالی پورتمن، جان لجند و جنرال موتورز: حامیان ۱۸۷ میلیون دلاری چرم قارچی

لباس‌های چرمی آینده قارچی خواهند بود

محصولات چرمی تولیدشده از قارچ در خدمت طراحان مد لباس

تولید محصولات چرم بدون استفاده ازحیوانات

قارچ های چرم ساز

ساخت چرم با استفاده از قارچ و چوب

 

بروزترین اخبار علمی پیرامون قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ مطالعه نمایید.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا