دانستنی‌ها درباره قارچ

قارچ‌ ها منجی درختان کهنسال

کاهش تغییرات آب و هوایی با حفاظت از درختان کهنسال

قارچ‌ ها منجی درختان کهنسال هستند. به گزارش هاگ از واحد علمی خبرگزاری سینا ، رابطه همزیستی قارچ‌های زیرزمینی با درختان کهنسال، به کاهش خشکسالی در محیط‌های خشک و کاهش تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند.

پژوهشگران معتقدند: درختان کهن زیستگاه منحصر به فردی برای حفاظت از گونه‌های در معرض تهدید هستند، زیرا می‌توانند در برابر گرم شدن آب و هوا مقاومت کنند و از آن جلوگیری کنند.

برخی از این درختان، مانند کاج بریستلکون در کوه‌های سفید کالیفرنیا و نوادا، می‌توانند تا 5000 سال عمر کنند و به عنوان ذخیره‌سازی عظیم کربن عمل کنند.

درختان باستانی کانون اتصالات میکوریزی هستند، رابطه همزیستی با قارچ های زیرزمینی که بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را برای زنده ماندن تامین می کند.

این همزیستی با قارچ ها به کاهش خشکسالی در محیط های خشک نیز کمک می کند. درختان کهنسال به طور نامتناسبی نقش بزرگی در برنامه ریزی حفاظت دارند و با این حال در سطح جهانی با سرعت هشدار دهنده ای از بین می روند.

استراتژی دو وجهی برای حفاظت از درختان کهن

دانشمندان یک استراتژی دو وجهی را برای حفاظت از درختان کهن پیشنهاد می‌کنند: اول، حفاظت از این درختان از طریق تکثیر و حفظ ژرم پلاسم و بافت مریستمی این درختان کهنسال، و دوم، ادغام برنامه‌ریزی شده حفاظت کامل و بازگرداندن جنگل‌ها.

آنها بیان می‌کنند: “نقشه برداری و نظارت بر جنگل های قدیمی و درختان کهنسال می تواند به طور مستقیم اثربخشی و پایداری مناطق حفاظت شده و یکپارچگی اکولوژیکی آنها را ارزیابی کند.

برای انجام این پروژه جاه طلبانه، یک پلت فرم نظارت جهانی، مبتنی بر فناوری های پیشرفته، همراه با مشارکت عمومی از طریق پروژه های علمی جامعه مورد نیاز است.

در حال حاضر، حفاظت از درختان کهنسال در جنگل‌ها، جنگل‌ها، باغ‌های تاریخی و مناطق شهری و کشاورزی محدود به سطوح سیاست ملی است.

بررسی کنونی کنوانسیون تنوع زیستی

به گفته پژوهشگران، بررسی کنونی کنوانسیون تنوع زیستی و 15 هدف توسعه پایدار «زندگی در زمین» در دستور کار 2030 باید شامل نقشه برداری و نظارت بر رشد و کهن درختان به عنوان شاخص های کلیدی اثربخشی مناطق حفاظت شده در حفظ و نگهداری و بازیابی یکپارچگی جنگل برای آینده ای پایدار باشد.

هدف افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای حفظ این کانون‌های تنوع و انعطاف‌پذیری است. ما نیاز به یک ائتلاف جهانی با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و همت دانشمندان جامعه برای کشف، حفاظت و تکثیر درختان کهن قبل از ناپدید شدن آنها داریم.

تیمی از اکولوژیست‌ها اهمیت حفظ این موجودات به یاد ماندنی را برجسته کرده و طرحی را برای تضمین حفاظت و طول عمر آنها در مقاله مروری منتشر شده در مجله Trends in Ecology & Evolution ارائه کردند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا