اخبار اقتصادی صنعت قارچ

معافیت مالیاتی کشاورزان و تولیدکنندگان قارچ

تبعات حذف معافیت مالیاتی کشاورزان و امنیت غذایی کشور

کمیسیون اقتصادی دولت به ‌دنبال دریافت مالیات از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی است؛ آن هم حوزه‌ای که آسیب‌های زیادی دیده و اگر حمایت نشود، امنیت غذایی کشور با چالشی جدی مواجه خواهد شد. به گفته کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی، اگر مصوبه حذف معافیت مالیاتی کشاورزان اجرایی شود، تولید بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته و به‌ همین میزان واردات رشد خواهد کرد.

همچنین با وجود مشکلات مربوط به کمبود ارز، مطمئناً خوراک مردم نیز با چالش جدی مواجه خواهد شد. از این‌رو بسیاری از کارشناسان معتقدند نمایندگان مجلس باید برای حمایت از کشاورزان به این مصوبه ورود کنند و با کمک اهرم‌های نظارتی‌ که دارند، مانع از اجرای آن شوند.

امنیت غذایی با حذف معافیت مالیاتی کشاورزان به خطر می‌افتد

در این رابطه رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ های خوراکی با انتقاد از حذف معافیت مالیاتی کشاورزان گفت: بیش از ۲۵سال است که در حوزه کشاورزی فعال هستم و کاملاً با این صنف آشنایی دارم، به همین دلیل می‌توانم تأکید کنم که حداقل در ۱۰۰سال اخیر هرگز بحث دریافت مالیات از صنف کشاورزان مطرح نبوده است.

مهدی رجبی در گفت‌وگو با «سبزینه» ادامه داد: کشاورز جزو صنفی ضعیف، اما استراتژیک است؛‌ درحالی‌که اهمیت حمایت از این صنف از هر صنف دیگری بالاتر است. یک مثال ساده می‌زنم و آن این‌که کشور دانمارک به اندازه استان مازندران است، اما صادرات محصولات کشاورزی این کشور ۱۱۲ میلیارد یورو در سال است؛ درحالی‌که استان مازندران که شرایط خوبی هم برای کشاورزی دارد، سالانه حداکثر ۱۰ میلیون یورو صادرات دارد. در شرایطی که هیچ‌گونه پتانسیل حمایتی که بتواند کشاورزی را سود ده کند، وجود ندارد، صحبت از اعمال مالیات بسیار عجیب و غیرمعقول است.

فعالیت کشاورزی در داخل

او با بیان این‌که بخش مهمی از فعالیت‌های کشاورزی در کشور ما به ‌صورت سنتی و خرد بوده و عایدی‌ این کار فقط کمی بیش‌تر از هزینه‌‌هایش است، افزود: البته کشاورزی مدرن هم بدون مشکل نیست،‌ اما شرایط کشاورزی ما به‌ سمتی حرکت نکرده است که بتواند چنان درآمدزایی داشته باشد که منتهی به پرداخت مالیات شود؛ بماند که در هیچ جای دنیا از تولیدات کشاورزی مالیات دریافت نمی‌شود.

رجبی ادامه داد: اگرچه در تمام دنیا حمایت از این بخش امری اجتناب‌ناپذیر است، با این حال در کشور ما به فکر دریافت مالیات افتاده‌اند و اگر این تصمیم اجرایی شود، تأثیری بسیار مخرب درپی خواهد داشت.

هزینه زیاد مالیات

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی بیان کرد:‌ اکثر کشاورزان ما بین ۱۰ یا ۲۰هکتار و گاهی تا ۱۰۰هکتار زمین دارند که حداکثر عایدی از این سطح کشاورزی ۱۰درصد بیش‌تر از هزینه‌های تولید است. در این شرایط اگر مالیات هم به هزینه‌های تولید اضافه شود، دیگر انگیزه‌ای برای ادامه کار باقی نمی‌ماند. کشاورز اگر زمین را چند تکه کند و برای ویلاسازی بفروشد، سود بیش‌تری خواهد کرد. با این روشی که دولت در پیش گرفته است، به زودی با تغییر کاربری زمین‌ها و خروج کشاورزان از این صنعت مواجه خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: به‌شدت با این طرح مخالف هستیم و نامه‌نگاری‌های بسیاری هم در این راستا انجام داده‌ایم، زیرا اگر این تصمیم اجرایی شود، شاهد بدعتی نامبارک در بخش کشاورزی خواهیم بود.

مصاحبه ریاست انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ خوراکی با روزنامه سبزینه در خصوص تبعات حذف معافیت مالیاتی کشاورزان
مصاحبه ریاست انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ خوراکی با روزنامه سبزینه در خصوص تبعات حذف معافیت مالیاتی کشاورزان

تاثیر مالیات زیاد بر امنیت غذایی

رجبی در پاسخ به این پرسش که تأثیر این تصمیم بر امنیت غذایی کشور چگونه خواهد بود، تصریح کرد: قطعاً این امر تأثیر مخربی روی امنیت غذایی کشور خواهد داشت. ما به سختی در بخشی از تولیدات کشاورزی به خودکفایی و حتی صادرات رسیده بودیم که با حذف معافیت مالیاتی، مطمئناً با کاهش تولید و درنهایت به خطر افتادن امنیت غذایی کشور رو‌به‌رو خواهیم شد.

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی اظهار کرد: ‌با اجرا شدن این تصمیم، حداقل۳۰ تا ۴۰درصد کاهش تولید را تجربه خواهیم کرد؛ درنتیجه برای تأمین خوراک مجبور به واردات خواهیم شد که درنهایت ارز بیش‌تری از کشور خارج شده و تبعات خرید محصولات با دلار هم بر زندگی مردم ملموس خواهد بود. کشاورز سنتی چگونه می‌تواند حساب و کتاب هزینه‌های خود را تهیه کند؟ در این شرایط مأموران دارایی و مالیاتی ابزاری می‌شوند برای آزار کشاورزانی که در شرایط سخت مشغول فعالیت هستند.

معافیت مالیاتی

این کارشناس حوزه کشاورزی در رابطه با میزان معافیت مالیاتی که تا ۱۰۰ میلیون تومان درآمد است، گفت: وقتی قیمت یک یخچال آشپزخانه ۱۵۰ میلیون تومان است، مسئولانی که چنین تصمیمی گرفته‌اند، باید پاسخ دهند که استدلال آن‌ها چه بوده است؟ وقتی قیمت یک پراید ۱۴۰ میلیون تومان یا تراکتور ۴۰۰ میلیون تومان یا قیمت موتور چاه آب بالای ۱۰۰ میلیون تومان است، با چه منطقی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان را معاف و بیش از آن را مشمول مالیات  قرار داده‌اند؟ فقط هزینه بذر گندم برای کشت چندهکتار حدود ۱۰۰ میلیون می‌شود؛ چگونه این مبلغ در نظر گرفته شده است؟ جز این‌که سعی دارند افراد ضعیف را ضعیف‌تر کنند، آیا هدف دیگری دارند؟

او تأکید کرد: ‌بسیار مهم است که نمایندگان مجلس در این رابطه به حمایت از کشاورزان بپردازند.

از رسانه‌ها می‌خواهیم سخنان و دغدغه‌های ما را به گوش مسئولان برسانند و مشخص کنند بالاخره بخش کشاورزی یک بخش استراتژیک است یا خیر؟

کاهش چشمگیر تولیدات کشاورزی با حذف معافیت مالیاتی

رئیس هیئت ‌مدیره اتحادیه تولید و تجارت آبزیان نیز با انتقاد از تصمیم کمیسیون اقتصادی دولت مبنی‌بر حذف معافیت مالیاتی کشاورزان گفت: مطمئناً در روند تصمیم‌گیری برای این مصوبه، کار کارشناسی دقیقی صورت نگرفته است. اگر در این مسیر از نظر فعالان و کارشناسان این حوزه استفاده می‌شد، در رابطه با مخاطرات این تصمیم حتماً هشدارهای لازم را می‌دادند.

حسین معصومی در گفت‌وگو با «سبزینه» ادامه داد: اگر قرار باشد کشاورزان اعم از خرد یا کلان که با سختی فراوانی درحال فعالیت هستند، بخشی از حداقل درآمد خود را به‌عنوان مالیات پرداخت کنند، دیگر انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت آن‌ها باقی نمی‌ماند. دولت به‌جای حمایت از این بخش، تعهدات جدیدی برای آن‌ها ایجاد می‌کند که نتیجه‌ای جز دلسردی کشاورزان درپی ندارد و به علت ریسک بالایی که کشاورزی در ایران دارد، کشاورزان آسیب‌های فراوانی می‌بینند؛‌ به‌طور مثال در همین حوزه ما، چند سالی حرکت‌های خوب و اطمینان‌ بخش انجام شد، اما در سال‌جاری فعالان این حوزه با چالش‌های زیادی مواجه شده‌اند.

مصاحبه ریاست انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ با روزنامه سبزینه در خصوص تبعات حذف معافیت مالیاتی

مصوبه نمایندگان

وی با بیان این‌که یک تصمیم اشتباه، اثرات جبران‌ناپذیری بر پیکره کشاورزی وارد می‌کند، افزود: انتظار می‌رود نمایندگان مجلس در این خصوص ورود کنند و مانع از اجرای چنین مصوبه‌ای شوند، زیرا کشاورزان با مشکلات عدیده‌ای مواجهند.

طی چند ماه اخیر وضعیت مرغ، گوشت و شیر را مشاهده کرده‌ایم؛ کاهش تولید و افزایش قیمت حداقل تأثیری است که چنین تصمیم‌هایی به‌دنبال دارد.

معصومی در ادامه یادآور شد: تولیدکننده با اطمینان از بازار مصرف، ارتباط با دنیا و حل شدن موانع صادرات تولید خود را افزایش می‌دهد، اما وقتی در شرایطی قرار دارد که نمی‌تواند طرح توسعه‌ای اجرا کند و بی‌ثباتی بازار مانع انجام امور عادی اوست، دریافت مالیات دیگر انگیزه‌ای برای ادامه فعالیتش باقی نخواهد گذاشت.

میزان صادرات ایران

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه تولید و تجارت آبزیان بیان کرد: صادرات ایران در بخش کشاورزی چیزی بین هفت تا ۱۰میلیارد دلار است که معتقدم با توجه به شرایط فعلی ایران، امسال این میزان بیش از هفت‌میلیارد دلار نخواهد بود، اما اگر حمایت‌های لازم صورت بگیرد، این میزان می‌تواند افزایش یابد. وقتی کشاورز کالای مورد نیاز تولید خود را اگر امروز بخرد، مثلاً ۱۰ریال است و اگر فردا تهیه کند ۱۵ریال خواهد شد، این ثبات را چگونه در هزینه تولید لحاظ کند؟ چگونه باید این موارد را برای تولید محاسبه کند و کارش را ادامه دهد؟

معصومی در ادامه با انتقاد از مصوبه حذف معافیت مالیاتی گفت: به‌عنوان مثال در اراضی جنوبی کشور زمین‌هایی هستند که برای هیچ نوع فعالیت کشاورزی‌ای‌ قابل استفاده نیستند، جز پرورش آبزیان و در همین راستا عده‌ای سرمایه‌گذاری کرده و وارد این صنعت شدند. یک تا دو سال وضعیت کار خوب بود، اما امسال تولیدکنندگان آبزی در هرمزگان و بوشهر با چالش‌های جدی و کاهش تولید مواجه شدند. حال اگر قرار باشد به هزینه‌های این تولیدکنندگان مالیات هم اضافه شود، چه دلیلی دارد که به تولیدات خود ادامه دهند؟

وابستگی امنیت غذایی به کشاورزی

وی ادامه داد: این درحالی است که کشاورزی با خوراک مردم مرتبط بوده و امنیت غذایی کشور وابسته به این بخش است. درحال حاضر زیرساختی هم برای دریافت مالیات وجود ندارد؛ مگر با رشد کشت و صنعت‌های بزرگ که امکان کنترل ریسک تولید را داشته باشند، وگرنه با وضعیت فعلی این تصمیم جز اثرات منفی و صدمه به امنیت غذایی نتیجه‌ای دربر ندارد.

زیرساخت دریافت مالیات از کشاورزان وجود ندارد

عضو هیئت‌مدیره انجمن سیب‌زمینی ایران نیز با تأکید بر اهمیت حمایت از بخش کشاورزی برای تأمین خوراک داخلی گفت: در همه جای دنیا حمایت از بخش کشاورزی و معافیت مالیاتی برای فعالان این حوزه مرسوم است، در غیر این صورت امنیت غذایی صدمه خواهد دید.

رحیم نیازی در گفت‌وگو با «سبزینه» ادامه داد: در ایران به‌دلیل پراکندگی بخش کشاورزی و وجود کشاورزان خرد که اطلاعات و آگاهی کافی و به‌روز ندارند، مطرح‌شدن بحث مالیات جز اثرات سوء، نتیجه‌ای ندارد و کشاورز ترجیح می‌دهد از فعالیت در این حوزه خارج شود.

مصاحبه ریاست انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ با روزنامه سبزینه درخصوص تبعات حذف معافیت مالیاتی کشاورزان
مصاحبه ریاست انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ با روزنامه سبزینه درخصوص تبعات حذف معافیت مالیاتی کشاورزان

دفتر ثبت وقایع تجاری

وی با بیان این‌که کسب مالیات در هر بنگاه تولیدی نیاز به دفتر ثبت وقایع تجاری و حساب و کتاب کتبی دارد، توضیح داد: در کشورمان زیرساخت دریافت مالیات از کشاورزان وجود ندارد. یک کشاورز مسن روستایی کم‌سواد چگونه می‌تواند چنین مستنداتی را تهیه کند؟ چگونه می‌تواند دفتر دارایی و صورت‌مالی داشته باشد و برای خرید و فروش خود فاکتور تهیه کند؟ کشاورز خود نیروی کار روی زمین است و همسر، فرزندان و خانواده‌اش هم به او کمک می‌کنند؛ حال هزینه این نیروی کار خانوادگی را چگونه باید ارزیابی و ثبت کند؟

به گفته این عضو اتاق بازرگانی، نکته مهم دیگر این است که کشور ما به لحاظ جغرافیایی آسیب‌خیز بوده و سرمازدگی، گرمازدگی، سیل، خشک‌سالی، زلزله و انواع آفات و امراض در کمین بخش کشاورزی است که هزینه تولید را به‌شدت افزایش می‌دهد. در این شرایط اخذ مالیات هم صدمه‌ای جبران‌ناپذیر خواهد داشت.

به خطر افتادن امنیت غذایی

نیازی تصریح کرد: اگر هدف، آزار و اذیت کشاورز است که حذف معافیت مالیاتی نتیجه‌بخش خواهد بود، اما باید بدانیم که دریافت مالیات سبب کاهش تولید و به خطر افتادن امنیت غذایی کشور خواهد شد. کشاورز هیچ حمایت‌کننده‌ای ندارد و صدایش شنیده نمی‌شود، از این‌رو فشار بر این قشر راحت و دیوار کشاورزان از همه کوتاه‌تر است.

عضو هیئت‌ مدیره انجمن سیب‌زمینی با بیان این‌که دولت به‌جای فراهم کردن شرایط نابودی صنعت کشاورزی، باید تلاش کند سیاست‌های اقتصادی و برون‌مرزی را تقویت کند، افزود: دولت باید با حمایت از تولیدات داخلی درجهت قطع وابستگی به خارج گام بردارد، نه این‌که به‌سمت کاهش تولید و افزایش واردات حرکت کند. هم‌اکنون با برقرار بودن معافیت مالیاتی، کشاورزی با رشد منفی مواجه است، چه برسد به زمانی‌که این ممنوعیت برداشته شود.

چرا دولت محاسبه نمی‌کند که چرا صنعت کشاورزی رشد منفی داشته است؟ چرا دولت به‌دنبال این نیست که چگونه باید از این بخش حمایت کند تا رشدش مثبت شود؟

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا