انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ

راه‌ اندازی پایانه فروش قارچ

پایانه فروش قارچ شبیه بازار میوه و تره بار خواهد بود و خریداران با نرخ ثابت اقدام به خرید می‌کنند

مهدی رجبی رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور، از راه اندازی پایانه فروش قارچ در تهران خبر داد و هدف از آن را مبارزه با گرانفروشی قارچ عنوان کرد!

راه اندازی پایانه فروش قارچ در سال جاری

(1403/02/05)

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور درباره آخرین وضعیت راه اندازی پایانه فروش قارچ در تهران گفت: در حال اخذ مجوز های لازم از شهرداری برای راه اندازی این پایانه هستیم و در صورت اخذ مجوز تا پایان سال این پایانه راه اندازی می شود.

او اضافه کرد: این پایانه شبیه بازار میوه و تره بار شهرداری خواهد بود؛ یعنی تمام فروشندگان میتوانند محصولاتشان را شامل انواع قارچخوراکی، در آنجا به مشتریان بصورت مستقیم و بدون واسطه عرضه کنند. خریداران نیز قارچ را با یک نرخ ثابت میخرند.

 

مبارزه با گرانفروشی قارچ

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور گفت: قیمت کنونی هر کیلوگرم قارچ دکمه‌ای سرمزرعه 70 تا 75 هزار تومان است و باید در مغازه های خرده فروشی بین 90 تا 100 هزار تومان فروخته شود.

اما به گفته وی، هم اکنون قارچ توسط برخی از افراد سودجو، با نرخ 130 الی 140 هزار تومان در مغازه ها عرضه می شود؛ در حالیکه فروش قارچ با قیمت بالاتر از 100 هزار تومان گرانفروشی است.

وی گفت: به دلیل ضعف در عرضه و پخش مویرگی قارچ خوراکی، بسیاری از افراد از این فضا سوء‌استفاده کرده، قیمت ها را بالا می برند و اقدام به گرانفروشی قارچ می کنند. او توزیع مویرگی را راهکار اساسی تنظیم بازار اعلام کرد و افزود: با راه اندازی سامانه فروش قارچ، فروش این محصول یک مرجع قیمت گذاری ثابت خواهد داشت.

ما معتقدیم اگر این پایانه راه اندازی شود، نرخ ثابتی برای فروش قارچ تعیین شده و همه می توانند ۲۴ ساعته با مراجعه به این پایانه به هر میزانی که نیاز دارند، انواع قارچ خوراکی را با قیمت مناسب تهیه کنند.

 

میزان تولید و توزیع قارچ

این مسئول میزان تولید قارچ سال گذشته کشور را 210 تن اعلام کرد و گفت: با توجه به احداث چند واحد جدید پرورش قارچ، انتضار میرود که امسال افزایش 5 الی 10 هزار تنی را تجربه کنیم و تولید سالانه قارچ کشور به 225 هزار تن برسد.

رئیس انجمن صنفی قارچ همچنین از توزیع روزانه 40 تا 55 تن قارچ خوراکی در تهران خبر داد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان – ایسنا


وعده راه اندازی پایانه فروش قارچ در تهران

1402/11/28

وعده راه‌ اندازی پایانه فروش قارچ در تهران، در مصاحبه اخیر رئیس انجمن صنفی پرورش قارچ کشور، که در ادامه مشروح آن تقدیمتان میگردد.

مهدی رجبی رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور، ضمن اشاره به پیگیری‌های انجمن برای اخذ مجوزهای راه‌ اندازی پایانه فروش قارچ در تهران، آمار تولید قارچ در سال جاری را مدنظر قرار داد و گفت: در سال جاری 20 درصد به تولیدات قارچ کشور اضافه شده است.

وی با بیان اینکه تولید قارچ در کشور، امسال از مرز 210 هزار تن عبور کرده است،‌ گفت: هر سال تقریبا 170 تا 180 هزار تن تولید قارچ داشتیم، ولی امسال 20 درصد به تولیدات کشور اضافه شده است.

این مسئول افزود: با توجه به بالا بودن قیمت محصولات پروتئینی از جمله مرغ و گوشت، تقاضای خرید قارچ بالا است و برای برخی خانواده‌ها قارچ جایگزین مرغ و گوشت شده است. البته میزان پروتئین آن و قیمت مناسب باعث شده که برخی افراد هم برای سلامتی بیشتر از آن استفاده کنند.

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در بخش قارچ داریم، این است که نتوانستیم توزیع قارچ را به صورت مویرگی در همه شهرها انجام دهیم و در برخی شهرستان‌ها نیز سرانه مصرف زیر یک کیلوگرم در سال است.

وی تصریح کرد: قارچ محصولی فاسد شدنی است و برای بسیاری از شرکت‌های پخش، توزیع آن صرفه اقتصادی ندارد و در نتیجه اقدام به این کار نمی‌کنند. البته ما در انجمن برای ساماندهی این موضوع نیز برنامه‌هایی در دست داریم.

رجبی در ادامه گفت: انجمن قصد دارد که برای اولین بار اقدام به راه اندازی پایانه فروش قارچ در تهران، نماید. هم‌اکنون در حال اخذ مجوزهای لازم برای آن هستیم و امیدواریم بتوانیم در سال 1403 آن را راه‌اندازی کنیم. این پایانه شبیه بازار میوه و تره بار خواهد بود ،یعنی تمام فروشندگان قارچ، محصولاتشان را در آنجا عرضه خواهند کرد و خریداران نیز با یک نرخ ثابت اقدام به خرید می‌کنند.

رئیس انجمن در پایان درباره قیمت قارچ گفت: قیمت عمده فروشی قارچ دکمه‌ای به صورت فله کیلویی 80 هزار تومان و بسته‌بندی 110 هزار تومان است و امیدواریم تا پایان سال نوسان قیمتی نداشته باشیم.

 

منبع: ایسنا – فودنا

 

تمامی اخبار و رویدارهای مربوط به انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال نمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا