دانش افزایی در حوزه قارچ

کمیت یا کیفیت قارچ ؟

کمیت یا کیفیت قارچ ؟ بسیاری از کشورها اثرات قیمت های نامناسب و پایین قارچ را پس از تعطیلات سال نو را احساس می کنند. یک نتیجه منطقی این است که تولیدکنندگان سعی می کنند حداکثر عملکرد را در هر متر مربع بدست آورند. همچنین روش های مختلف پرورش و برداشت های انتخابی کم وسریع (graze)  نیز اثر گذار هستند. قارچ ها تا حداکثر قطر قابل قبول برداشت می شوند و با چیدن چندین بار در روز – چریدن (graze) می توان عملکرد را تا 25 کیلو در متر مربع افزایش داد.

اما پرورش دهندگان غالباً فراموش می کنند که در اولین روز برداشت کلاهک هایی با قطر کمتر نیز باید چیده شود. اولین روز برداشت باید برای کم کردن تراکم قارچ ها استفاده شود تا میوه های باقی مانده فضای کافی برای رشد و تبدیل به قارچ های بزرگتر و سنگین تر در روز های اتی برداشت را داشته باشند.

کم کردن تراکم موثر با حذف کلیه قارچ ها با قطر 25 تا 35 میلی متر از بستر انجام می شود. قارچ های یکه وبا فاصله در بستر باقی خواهند ماند. اگر کم کردن تراکم انجام نشود و فقط قارچ های بزرگتر در روز اول برداشت چیده شوند، از روز سوم به بعد قارچ ها بر روی بستر خیلی ضعیف شده و ضمن وزن گیری کم، از ماندگاری ناچیزی پس از برداشت برخوردار خواهند شد.

آن مقدار قارچی که در روز اول برداشت و کم کردن تراکم از دست رفته تنها پس از دو روز قارچ چینی هم به لحاظ کمیت و هم کیفیت جبران خواهد شد.

Henk van Gerwen, AdVisie ‘The mushroom cultivation advisors

با هاگ و بخش دانش افزایی در حوزه قارچ همراه ما باشید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا