آموزش تولید و پرورش قارچ

انواع کمپوست

برای بررسی انواع کمپوست در ابتدا باید بدانیم کمپوست قارچ چیست، کمپوستینگ فرایندی زیستی است که طی آن مواد الی توسط میکروارگانیسم ها به ماده سیاه رنگی با نام هوموس یا کمپوست تبدیل می شود.کمپوستینگ فعالیت تعداد بیشماری از میکروب ها را در بر میگیرد.تاریخ حکایت از آن دارد که کشاورزان در سراسر نقاط جهان برای تقویت خاک و برداشت محصول بیشتر از کمپوست ( کود) استفاده می کرده و اکنون نیز استفاده از این مواد از نظر زیست محیطی بسیار مفیدتر ازکودهای شمیایی است.

انواع کمپوست بسته به مواد الی موجود و قابل دسترس در هر منطقه متفاوت است.در اکثر مناطق از ضایعات و بقایای کشاورزی ، باغبانی و دامپروری استفاده می شود.استفاده از کمپوست از گذشته های دور تا انقلاب صنعتی و جایگزینی کودهای طبیعی توسط کودهای شیمیایی ادامه داشته و دارد. آلودگی خاک و اب با افزایش مصرف کودهای شیمیایی در زندگی امروزه بسیار شایع شده است بطوری که سبب تهدید زندگی ابزیان و حتی سلامت انسان شده است.با افزایش میزان زباله های شهری مشکلی بر مشکلات انسان امروزی اضافه شده و همین موضوع سبب طرح شده است تا در ده های اخیر مبحث تهیه کمپوست های الی بیشتر از پیش مورد توجه انسان قرار گیرد

کمپوست شهرداری Municipal soild watse compost

زباله‌های شهرداری که در مبدأ تفکیک نمی‌شوند و بدون جداسازی به واحدهای کمپوست انتقال داده می‌شود، مشکلات زیست‌ محیطی فراوان دارند باوجوداینکه در واحدهای تولید کمپوست شهری جداسازی مواد خشک مانند کاغذ، فلزات و شیشه صورت می‌گیرد اما بازهم ناخالصی‌هایی دران وجود دارد. بهترین روش تولید کمپوست شهری تفکیک در مبدأ و جداسازی مواد تر و خشک از یکدیگر است.

کمپوست سبز Green watse compost

تهیه‌شده از پسماندهای باغبانی، پسماندهای حاصل از هرس گیاهان در فضاهای سبز و پارک‌ها که طی فرایند تجزیه و تخمیر توسط میکروارگانیسم‌ها، تبدیل به کمپوست می‌شود.

دسته بندی های کمپوست های متفاوت

ورمی کمپوست Vermicompost

پسماندهای آلی می‌توانند توسط کرم‌های خاکی تجزیه و تبدیل به کمپوست شوند. ورمی کمپوست ساختاری مناسب دارد و به‌عنوان تقویت‌کننده خاک برای رشد گیاه به‌کار می‌رود

کمپوست قارچ خوراکی Mushroom compost

قارچ دکمه‌ای برخلاف قارچ صدفی و شیتاکه فاقد آنزیم‌های تجزیه‌کننده سلولز و لیگنین یا چوب است. بنابراین نیاز است ابتدا مواد اولیه توسط میکروب‌ها به مواد ساده‌تر تجزیه شوند تا مواد لازم و موردنیاز قارچ تأمین شود و ریسه قارچ خوراکی بتواند به‌آسانی این مواد را جذب نماید. کمپوست بستر کشت و تأمین‌کننده مواد غذایی قارچ دکمه‌ای است.

با هاگ همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از آموزش تولید و پرورش قارچ کسب نمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا