جهاد کشاورزی

تولید 6500 تن قارچ در چهارمحال

32 واحد صنعتی و 150 واحد خانگی پرورش قارچ در استان فعال است

ابراهیم شیرانی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: 32 واحد صنعتی و 150 واحد خانگی پرورش قارچ با تولید سالانه بیش از 6500 تن قارچ دکمه ای در استان فعال است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برخی واحد‌های خانگی به دلیل عدم وجود نقدینگی و سرمایه در گردش به حالت نیمه‌ تعطیل درآمده‌اند. همچنین گرمای هوا و نداشتن تجهیزات برودتی، باعث کاهش شدید تولید در این واحدها شده است.

وی با اشاره به بالا رفتن قیمت مواد اولیه و اینکه برای تولید هر یک کیلوگرم قارچ، پنج کیلوگرم کمپوست نیاز است و همین هزینه سنگینی برای تولیدکننده دارد، افزود: کارگاه‌ های کوچک تولیدی معمولا به دلیل نوسانات بازار و نداشتن زنجیره تامین مستقیم دچار ورشکستگی می‌شوند.

شیرانی اضافه کرد: واحدهای تولیدکننده بزرگ، بازار فروش مطمئن خودشان را دارند، اما تولیدکنندگان کوچک اگر نتوانند خود را با نوسانات بازار تطبیق دهند، دچار ضرر و زیان می‌شوند و سرمایه خود را از دست می‌دهند.

وی عنوان کرد: از این رو باید از طریق مدیریت صنایع ورود پیدا کرد و از مرحله تامین کمپوست تا مرحله بازاریابی و فروش در کنار این تولیدکنندگان بود و انها را حمایت کرد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان گفت: هم‌اکنون تنها یک واحد تولید کمپوست قارچ فعال و یک واحد نیمه‌فعال در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که ظرفیت آن پاسخگوی نیاز تولییدکنندگان استان نمی باشد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا