جهاد کشاورزی

رتبه نخست کشور در تولید قارچ‌ های خاص

رتبه اول کشور در تولید قارچ های اگزوتیک و رتبه چهارم در تولید قارچ دکمه‌ ای

رتبه نخست کشور در تولید قارچ‌ های خاص (قارچ اگزوتیک) مربوط به کدام استان میشود؟ برای آگاهی از پاسخ این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

هایده وحید آفاق کارشناس مسئول امور قارچ‌های خوراکی سازمان جهاد کشاورزی گفت: رتبه نخست کشور در تولید قارچ‌ های خاص (قارچ اگزوتیک) نظیر قارچهای شیتاکه و یال شیر و شاه‌صدف، مربوط به استان خراسان رضوی میباشد.

وی اظهار کرد: تولید سالایانه قارچ در استان 12 هزار تن میباشد که 99 درصد آن مربوط به قارچ دکمه‌ای است و فقط یک درضصد مربوط به قارچ های اگزوتیک میباشد.

با این وجود استان خراسان رضوی با تولید 1200 تن قارچ اگزوتیک، رتبه نخست کشور در تولید قارچ‌ های خاص را به خود اختصاص میدهد. همچنین رتبه چهارم کشور ددر تولید قارچ دکمه‌ای نیز مربوط به این استان است.

 

این کارشناس مسئول بیان کرد: هم‌اکنون 288 واحد کشت و پرورش قارچ، شامل واحدهای صنعتی و غیرصنعتی در سطح استان در حال فعالیت هستند. حرفه پرورش قارچ در استان خراسان رضوی برای بیش از 1300 نفر اشتغال‌زایی نموده است.

وی بدون اشاره به میزان سرانه مصرف قارچ در استان گفت: طبق آخرین آمار موجود میزان سرانه مصرف قارچ در کشور 2.2 کیلوگرم است که از میانگین جهانی که بالای 5 کیلوگرم است، پایینتر است.

قارچ خوراکی سرشار از ویتامین، مواد معدنی و یکی از منابع غذایی گیاهی برای تامین پروتئین بدن میباشد. با عنایت به ارزش غذایی بالای قارچ‌های خوراکی، امیدواریم تا با افزایش آگاهی مردم در این زمینه، شاهد افزایش مصرف قارچ بین مردم باشیم.
همچنین وحید آفاق قارچ‌های خوراکی را دارای فیبر رژیمی، ترکیبات آنتی اکسیدان قوی و در نهایت تقویت کننده سیستم ایمنی بدن دانست که همین امر اهمیت ترویج مصرف در میان مردم را نشان می‌دهد.

 

منبع: شهرآرا نیوز

 

تمامی اخبار جهاد کشاورزی در حوزه قارچ را در مجله خبری آموزشی هاگ دنبال نمایید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا