جهاد کشاورزی

همدان رتبه دوم تولید قارچ و کمپوست در استان

55000 هزار متر مربع سطح زیر کشت قارچ در شهر همدان وجود دارد

شهر همدان رتبه دوم تولید قارچ و کمپوست را در سطح استان دارد. رحمان ایرانپور مدیر جهاد کشاورزی همدان از رتبه دوم این شهر در تولید قارچ خوراکی و کمپوست قارچ در سطح استان خبر داد.

وی اظهار کرد: شهر همدان دارای 3 واحد صنعتی پرورش قارچ خوراکی دکمه‌ای است که مجموع ظرفیت اسمی آنها 2200 تن در سال است. (قارچ الوند – قارچ بهار – قارچ دیلمان). همچنین چندین واحد کوچک و خانگی نیز در این زمینه فعالیت دارند.

وی بیان کرد: سطح زیر کشت سالانه قارچ خوراکی در این شهر بیش از 55000 متر مربع بوده که با این میزان سطح زیر کشت، میانگین 1000 تن قارچ خوراکی تولید می‌شود.

به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، ایرانپور عملکرد تولید قارچ خوراکی در همدان را بطور متوسط 18 کیلوگرم در هر متر مربع برشمرد.

وی درباره رتبه دوم تولید قارچ و کمپوست شهر همدان در استان چنین گفت: یک واحد تولید کمپوست قارچ نیز با ظرفیت اسمی 10000 تن در سال در شهرستان همدان فعالیت دارد، که این واحد تولیدی برای بیش از 70 نفر بصورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده است.

ما در نظر داریم تا با افزایش تولید قارچ، بتوانیم در استان‌های همجوار نیز محصول خود را توزیع نماییم. همچنین با محقق شدن این هدف، برای افراد بیشتری در استان، اشتغال ایجاد خواهد شد.

افزایش سرانه مصرف قارچ و تامین امنیت غذایی مردم نیز از اهداف دیگر پیش روی ما میباشد که امیدواریم با تدابیر اندیشیده شده، به این مهم دست یابیم. قارچ خوراکی منبعی گیاهی از پروتئین است که صرف منابع و هزینه تولید آن به مراتب پایینتر از پروتئین های حیوانی است و سازگاری بیشتری با محیط زیست خواهد داشت. همچنین سرمایه اولیه راه‌اندازی کشت قارچ بسیار کمتر از مرغداری و پرورش دام است.

 

منبع: ایانا

 

تمامی اخبار جهاد کشاورزی در حوزه قارچ را در سایت هاگ، مطالعه نمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا