حرف ما در صنعت قارچ

 حسابداری و ورشکستگی شرکتها ؟؟!!

حسابدار بدون آگاهی و تجربه می تواند باعث نابودی شرکت شود

امروزه و در دنیای بی رحم اقتصاد آن، حسابداری و حسابرسی ابزار کاربردی برای مدیریت منابع اقتصادی  شرکت ها  و حفاظت آنها در برابر ورشکستگی و آسیب های مالی است. در حقیقت دو ابزار را می توان برای دور نگاه‌داشتن شرکت‌ها از چالش‌های جدی مالی و اقتصادی و البته بقای آن ها متصور شد، حوزه مدیریت و حسابداری شرکت.در این مقاله به نقش این موضوع مهم در بروز یا پرهیز از ورشکستگی شرکت‌ها خواهیم پرداخت.

 حسابداری و ورشکستگی شرکتها
حسابداری و ورشکستگی شرکتها

 اهمیت حسابداری در مدیریت مالی

تیم حسابداری به دلیل دسترسی به اطلاعات و آگاهی از تمام جزئیات مالی مجموعه، در صورت تشخیص صحیح قادر خواهد بود سرمایه های شرکت را در مسیری درست و مناسب هدایت کند یا با دادن اطلاعات غلط و اطمینان واهی به مدیران باعث ایجاد بحران‌های شدید مالی در مجموعه شود. در اینجاست که یک حسابدار با تجربه و متخصص در مجموعه می تواند نقشی کاملا ویژه و اثر گذار از خود بجای گذارد..

بحران مالی عموما شرایطی است که در آن دارایی‌های مجموعه به شکل ناگهانی از دست می رود و در پی آن امکان ورشکستگی کامل شرکت یا مجموعه بوجود می آید. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که یک حسابدار بدون آگاهی و تجربه می تواند باعث نابودی شرکت شود.

حسابداری و ورشکستگی
ورشکستگی

الحاق و فعال نمودن کرسی هایی چون مشاورران مالی در شرکت و یا استفاده از حسابرسان برون شرکتی آگاه و باتجربه در کنار سیستم حسابداری معمولی، اقدامی موثر در کاهش اشتباهات و دوری جستن از بحران های مالی ناشی از آن است.

حسابرسی داخلی شرکت بر اساس بررسی آمار و اطلاعات موجود که بیانگر شرایط مالی شرکت است به مدیریت مجموعه ، آگاهی های لازم را برای اخذ تصمیم های مناسب میدهد. بدیهی است جمع آوری و گزارش این اطلاعات وظیفه حسابدار است که با کنترل تمامی دفاتر و اسناد ارائه شده به ایشان صورت می گیرد. اما باید پذیرفت که اشتباهات فاحش در بخش حسابداری می تواند بزرگترین مشکل را در وضعیت مالی شرکت ایجاد کند.

لذا ارتقاء در سطح مهارت های کاربردی در امور حسابداری، اگاهی از خطرات مالی شرکت، جمع آوری و ذخیره اطلاعات بی عیب و نقص و مفید می‌توانندعناصر حیاتی در راه مبارزه با بحران‌های مالی در شرکت باشند.

حسابداری یک شرکت عموما با عواملی چون تقلب و سوء جریانات مالی، می تواندیک مجموعه را وارد بحران کند. همچنین گاهی چند اشتباه سهوی  یا از روی ناآگاهی می‌تواند منجر به رخ دادن یک فاجعه مالی شود، روشن است در هر دو صورت حسابدار یا سیستم است که زیر سوال خواهد رفت.

مشاوره غلط واحد حسابداری به مدیران

از آنجا که همه اطلاعات مالی شرکت را این واحد ثبت و ضبط می کند و با تجزیه و تحلیل آنها اطلاعاتی را به مدیریت و سهامداران گزارش می‌هد، نقش یک مشاوره  از جنس حسابداری یا  وجود حسابرس شرکت را در تصمیمات مالی شرکت می توان بسیار مثبت ارزیابی کرد.

مشاوران حسابداری
مشاوره

با این تفاسیر گزارشات حسابداری مجموعه از اهمیت بسزایی در اخذ تصمیمات و جهت دهی مالی شرکت دارد. به طور مثال در یک مزرعه پرورش قارچ اعلام به موقع، ارائه آمار دقیق و قیمت قارچ های با کیفیت کم ( درجه2و3)، مقایسه آن با قارچ درجه یک  و نقش آن در کاهش درامد روزانه مزرعه می تواند مشاوره بسیار ارزشمندی در صدور دستور بررسی علل تولید قارچ های درجه2 و3 از سوی مدیریت و کنکاش در یافتن راه حل مناسب برای حل این معضل خواهد بود.

آینده نگری
آینده نگری

در واقع یک سیستم کارآمد می تواند با پیش بینی خطرات موجود در راه کسب و کار و تصمیم گیری درست و یافتن یک استراتژی مناسب به یک نقطه قوت در شرکت تبدیل شود. باید اضافه کرد با به خدمت گرفتن کارمندان مجرب و با مهارت‌های بالا و گسترده در مدیریت مالی ، انجام حسابداری شرکت صحیح تر، ساده تر و کارآمدتر خواهد بود. در تکمیل این مسیر می‌توان با به کارگیری یک سیستم نظارتی فرا شرکتی در بخش حسابداری با عنوان حسابرسی بر کارکرد حسابداران نظارت دقیق‌تری را بوجود آورد.

مهارت های بالای حسابداری و نقش تاثیرگذار آن در مدیریت سازمان

یک حسابدار مجرب و کاربلد، با تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی شرکت قادر خواهد بود تا از برنامه ریزی‌های غیرواقعی و  حتی بروز ناهنجاری های مالی در شرکت پیشگیری نماید. چرا که ارزیابی های غلط یکی از فاکتورهای ریسک در ورشکستگی‌های  مالی است.

همچنین آگاهی حسابدار در زمینه ارتباط با سایر بخش های شرکت این اجازه را به وی می دهد تا بتواند به خوبی از اطلاعات لازم  برای بررسی مشکلات مالی احتمالی بهره مند شود، چرا که نقش حسابدار بسیار فراتر از یک وارد کننده اطلاعات و ثبت اسناد مالی شرکت است.

در خاتمه باید افزود در صورت آگاهی مدیران و حتی سهامداران از دانش حسابداری روز یا شیوه‌های مدیریت مالی و فاکتورهای تاثیرگذار در ایجاد بحران‌های مالی ، می تواند به شکل قابل توجهی از ایجاد بحران های مالی در مجموعه جلوگیری نماید.

سردبیر

 راهکارهای ارائه شده در حرف ما در صنعت قارچ برای حل چالش های پیش رو از سمت تیم کارشناسان هاگ می باشد.

 

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا