جهاد کشاورزی

طرح ساماندهی واحد‌های خرد پرورش قارچ

طرح ساماندهی واحد‌های خرد پرورش قارچ، در قالب اجرای طرح‌های مشاغل خانگی استان خراسان رضوی، با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان، اداره کار و سازمان فنی و حرفه‌ای در حال اجرا می‌باشد.

هایده وحید آفاق، مسئول امور گلخانه‌ها و واحد‌های پرورش قارچ خوراکی استان خراسان رضوی در این رابطه گفت: واحد‌های خرد پرورش قارچ خوراکی، شامل سالن های کشت کوچک مقیاس، خانگی، سنتی و یا زیر پله‌ای، حدوداُ 30 درصد از میزان تولید قارچ استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده اند، که حجم قابل ملاحظه‌ای می‌باشد.
در نتیجه نمی توان از آنها به راحتی عبور کرد و باید نسبت به ساماندهی آنها اقدامات لازم صورت گیرد.

حجم قابل ملاحظه‌ای حدود ۳۰ درصد از میزان تولید قارچ استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

هایده وحید آفاق ادامه داد: هماهنگی‌های لازم برای اجرای طرح ساماندهی واحد‌های خرد پرورش قارچ استان، در قالب اجرای طرح‌های مشاغل خانگی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان، اداره کار و سازمان فنی و حرفه‌ای به صورت پایلوت در سطح شهرستان فریمان صورت گرفته است.

شهرستان فریمان با ظرفیت تولید سالانه حدوداُ 1600 تن قارچ خوراکی دکمه‌ای، بعد از شهر مشهد که مرکز استان است، دومین قطب تولید این محصول در سطح استان خراسان رضوی می‌باشد.

مسئول امور گلخانه‌ها و واحد‌های پرورش قارچ خوراکی استان خراسان رضوی افزود: در حال حاضر در شهرستانفریمان، 4 واحد صنعتی و نیمه صنعتی به ظرفیت تولید سالانه 800 تن قارچ، مشغول به فعالیت می‌باشند و مابقی حجم تولید شهرستان توسط واحد‌های خردی که فاقد پروانه هستند صورت می‌گیرد.

هایده وحید آفاق گفت: اجرای طرح ساماندهی واحد‌های قارچ در سطح دو روستا در حوالی شهرستان فریمان که سکنه آن با مشکلاتی نظیر اشتغال، مهاجرت جوانان به کلان شهر‌ها و مشکل تامین نیاز‌های مالی روبرو هستند، با ثبت نام متقاضیان و راهبر به عنوان پشتیبان در سامانه مربوطه و برگزاری کلاس‌های توجیهی و آموزشی آغاز گردیده است.

در این کلاس ها آموزش پرورش قارچ بصورت اصولی، به اهالی روستا که دستی در کار پرورش قارچ دارند، صورت میگیرد تا علاوه بر بالا بردن راندمان کاری آنها از هدرفت سرمایه اندکشان جلوگیری شود. همچنین این آموزش و بکار بردن تکنیک‌های آن توسط پرورش دهندگان، به تولید قارچ با کیفیت بیشتر می انجامد.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا