حرف ما در صنعت قارچ

مقایسه قیمت قارچ با مرغ و گوشت در ایران و جهان

بررسی هزینه های تولید و فروش قارچ در برابر دیگر مواد پروتئینی

در این مطلب میخواهیم به بررسی و مقایسه قیمت قارچ با مرغ و گوشت در ایران و برخی کشورهای دیگر جهان بپردازیم. البته مقایسه ما با لحاظ نمودن میانگین حقوق در کشورهای مختلف همراه خواهد بود.

قارچ‌ها به‌ عنوان دسته‌ای از خوراکی‌های مفید شناخته می‌شوند که ارزش غذایی بالا و حتی خواص دارویی دارند. قارچ‌های خوراکی حاوی مقدار قابل‌ توجهی از پروتئین‌ها و اسید آمینه‌های ضروری برای بدن و همچنین املاح و آنتی‌ اکسیدان‌ هستند. به‌گونه‌ای که قارچ‌ها در مقام مقایسه با مرغ و گوشت از املاح و پروتئین‌های بیشتری برخوردار هستند.

با وجود تمام این مزایا و خواصی که برای قارچ‌ها می‌توان برشمرد، بازار فروش قارچ‌ها در کشور ما در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی و یا همسایه از جمله امارات، در سطح بسیار پایین‌تری قرار دارد. در صورتیکه تولید قارچ در ایران بیشتر از این کشورها است.

 

آنالیز قیمت قارچ و مواد اولیه در برخی کشورها در مقایسه با ایران

در ابتدای مقاله قصد داریم تا به بررسی قیمت قارچ و مواد اولیه در این کشورها بپردازیم. ازآنجایی‌که بازار اتحادیه اروپا به‌صورت آزاد اداره می‌شود، قیمت‌ها بسیار رقابتی بوده و بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند. حال قیمت قارچ‌ها را در واحد تولیدی و سوپرمارکت‌ها با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. سپس به مقایسه قیمت مواد اولیه تولید قارچ نیز خواهیم پرداخت.

 

قیمت قارچ در سوپرمارکت‌ها

در ابتدا به مقایسه قیمت هر کیلوگرم قارچ دکمه ای در سوپرمارکت‌ها در کشورهای مختلف می‌پردازیم. با آلمان شروع می‌کنیم که قیمت هر کیلو قارچ بسته‌بندی در سوپرمارکت‌ها معادل 3.9 یورو در یک ظرف بسته‌بندی شده است. این رقم در کشور اسپانیا معادل 3.4 یورو بوده و در هلند 3.7 یورو است.
قیمت همین بسته یک‌کیلویی قارچ در کشور لهستان معادل 2.4 یورو است. این در حالی است که اگر در سوپرمارکت‌های امارات همین میزان قارچ بسته‌بندی شده را خریداری کنید، هزینه حدوداُ 6 یورویی را پرداخت کنید.

در کشورمان ایران نیز یک کیلوگرم قارچ بسته‌بندی شده در حدوداُ 80 الی 100 هزار تومان است. اگر بخواهیم این رقم را با نرخ یورو بیان کنیم، باید بگوییم که قیمت هر کیلوگرم قارچ بسته‌بندی شده کمتر از 2 یورو خواهد بود.

البته در صورتیکه قارچ بصورت فله‌ای خریداری شود، قیمت پایینتر خواهد بود. مثلا یک کیلو قارچ فله در  کشور آلمان معادل 3.49 یورو است. به همین تریب یک کیلو قارچ فله در اسپانیا 3.15 یورو و در هلند 3.2 یورو میباشد. قارچ فله در لهستان نیز 2.15 یورو . در امارات 58.85 یورو است. در ایران نیز قیمت قارچ فله 70 تا 90 هزار تومان است که تقریبا معادل 1 الی 1.5 یورو میباشد.

درباره بالاتر بودن قیمت قارچ در امارات نیز باید بگوییم که کشور امارات در بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی فعالیت زیادی ندارد و بخش قابل‌توجهی از مواد خوراکی مصرفی از جمله قارچ‌ را از کشورهای دیگر وارد میکند. از این رو قیمت مواد غذایی در این کشور بالاتر از جاهای دیگر جهان است.

قیمت قارچ در سوپرمارکت ها

مقایسه قیمت قارچ تازه در واحدهای تولیدی کشورهای مختلف

حال مقایسه دیگری را در بحث بررسی قیمت قارچ در کشورهای مختلف خواهیم داشت. برای این امر می‌خواهیم ببینیم که قارچ تولید شده در واحدهای تولیدی (به اصطلاح سر مزرعه) هر کشور چقدر قیمت دارد. واحدهای تولیدی قارچ در امارات ملزم هستند تا یک کیلوگرم قارچ دکمه‌ای بسته‌بندی شده را با قیمت 3.7 یورو تولید کرده و در واحد پرورشی خود به فروش برسانند. این در حالی است که قارچ‌های فله‌ای خود را نیز با قیمت 3.45 یورو به فروش می‌رساند.

هزینه تولید در کشور هلند به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های قارچ در جهان به دلیل تولید انبوه، نسبتاً پایین‌تر است. واحدهای پرورش‌دهنده قارچ در کشور هلند، قیمت هر کیلو قارچ بسته‌بندی را 1.8 یورو و قیمت قارچ فله را نیز 1.4 یورو در واحد تولیدی خود تعیین کرده‌اند.

قیمت قارچ در لهستان به عنوان اصلی ترین رقیب هلند، اندکی پایین‌تر است. یک کیلوگرم قارچ بسته‌بندی شده در واحد تولیدی لهستان با قیمت 1.35 یورو به فروش می‌رسد. همچنین یک کیلوگرم قارچ فله به قیمت 1.2 یورو به فروش می‌رسد.

کشور آلمان که به‌ نوعی واردکننده قارچ محسوب می‌شود، قیمت قارچ بسته‌بندی در واحد تولیدی محدود خود را 2.1 یورو تعیین کرده است. همچنین یک کیلوگرم قارچ فله به قیمت1.7 یورو در واحد تولیدی به فروش می‌رسد.

وضعیت در کشور اسپانیا به عنوان سومین تولیدکننده قارچ در اروپا نیز تقریباً مشابه کشور هلند و یا لهستان است. قیمت یک کیلوگرم قارچ بسته‌بندی‌شده در واحد تولیدی 1.7 یورو تعیین شده است. همچنین قیمت یک کیلوگرم قارچ فله نیز 1.35 یورو تعیین شده است.

اگر بخواهیم یک مقایسه کلی را از بابت قیمت هر کیلوگرم قارچ تازه در واحدهای تولیدی و سوپرمارکت‌ها و فروشگاه ها داشته باشیم، می‌بینیم که فروش قارچ در سوپرمارکت‌ها با افزایش قیمت 60 تا 90 درصدی نسبت به قیمت ارائه شده از واحد تولیدی صورت می‌گیرد.

 

مقایسه هزینه تولید قارچ در کشورهای مختلف

پس از بررسی قیمت هر کیلو قارچ دکمه‌ای در سوپرمارکت و واحد پرورشی، بهتر است تا به مقایسه هزینه‌های تولید قارچ نیز اشاره‌ای داشته باشیم.

از جمله ملزومات و مواد اولیه تولید قارچ، می‌توان به کمپوست (بستر رویش قارچ) و خاک پوششی اشاره کرد. در مقایسه قیمت هر تن کمپوست در کشورهای مختلف باید بگوییم که یک تن کمپوست در امارات 460 یورو قیمت دارد. همین میزان کمپوست در کشورهای هلند و آلمان 235 یورو خواهد بود. قیمت بستر رویش قارچ در کشورهای اسپانیا و لهستان نیز به ترتیب 190 و 175 یورو خواهد بود.

در کشورمان ایران نیز هزینه‌ها اندکی متفاوت است. بگونه‌ای که با توجه به نوسانات قیمت دلار و یورو، باید انتظار هزینه حدوداً 100 یورویی را با شرایط تحویل در درب واحد پرورش قارچ داشته باشیم.

 

در حالیکه که هزینه تهیه خاک پوششی (خاک پیت) در بسیاری از کشورهای اروپایی بین 30 تا 40 یورو است، در امارات به دلیل وارداتی بودن و افزایش هزینه حمل، حدود 90 یورو هزینه خواهد برداشت. با این حال خوشبختانه هزینه تهیه خاک پوششی در ایران بسیار کمتر است. بگونه‌ای که با پرداخت هزینه کمتر از 2 یورو می‌توان خاک پوششی را برای هر یک مترمکعب واحد پرورش قارچ تهیه نمود.

 

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی را درباره آمارهای ارائه شده تا به اینجا داشته باشیم، بملاحظه میکنیم که قیمت قارچ تولیدی در ایران در مقایسه با کشورهای مطرح اروپایی و همچنین امارات بسیار پایین‌تر است. در حالیکه در بحث هزینه‌های تولید می‌توانیم مشاهده کنیم که سود خالص تولیدکنندگان قارچ در ایران اندکی پایین‌تر از همتایان خود در کشورهای دیگر است.

 

 

مقایسه قیمت قارچ با مرغ و گوشت در ایران و اروپا

اما یکی از مهمترین پارامترها برای فروش محصول که نباید فراموش شود، میانگین درآمد و حقوق افراد جامعه است که قدرت خرید آنها را مشخص میکند. در ادامه به بررسی این جنبه نیز خواهیم پرداخت.

در این بخش قیمت محصولات پروتئینی در کشورهای اروپایی و ایران و امارات را با متوسط درآمد افراد جامعه مقایسه میکنیم. جهت سهولت در مقایسه قیمت مواد پروتئینی سعی کردیم تا همه موارد را در یک جدول کامل بگنجانیم.

 

نام کشور آلمان هلند لهستان اسپانیا امارات ایران
قیمت قارچ بسته‌بندی شده یک کیلویی 3.9 یورو 3.7 یورو 2.4 یورو 3.4 یورو 6 یورو کمتر از 2 یورو
قیمت گوشت قرمز  (کیلوگرم) 7 یورو 7.8 یورو 5.7 یورو 5.7 یورو 7.1 یورو 8 الی 9 یورو
قیمت مرغ (کیلوگرم) 4.9 یورو 5.3 یورو 2.7 یورو 2.7 یورو 4.8 یورو کمتر از 2 یورو
میانگین حقوق ماهیانه کارمندی 2240 یورو

 

2150 یورو

 

1030 یورو

 

1850 یورو

 

3100 یورو

 

200 یورو

 

 

 

نتیجه گیری

با توجه به مقایسه قیمت قارچ با مرغ و گوشت در کشورهای مختلف در جدول بالا می‌توان نتایجی را بصورت زیر استنباط کرد.

باید بگوییم که قیمت قارچ و مرغ در ایران تقریباً مشابه یکدیگر هستند. این در حالی است که در مقایسه قیمت قارچ و گوشت، ایران در بالاترین جایگاه از نظر میزان قیمت گوشت قرمز قرار می‌گیرد. بدین ترتیب قیمت قارچ و گوشت در ایران بیشترین اختلاف را در مقایسه با سایر کشورهای مطرح اروپایی و  همچنین امارات دارد.

به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که قیمت قارچ در ایران در مقایسه با قیمت گوشت گاو بسیار پایین‌تر است. این در حالی است که برخلاف بسیاری از کشورهای مطرح دنیا، در مقایسه قیمت قارچ و مرغ قیمت این دو محصول پروتئینی در ایران تقریباً برابر هستند. در حالی که در کشورهای اروپایی معمولا قیمت مرغ کمی بالاتر است.

 

به نظر شما قیمت قارچ در ایران با توجه به هزینه های تولید، قیمت مواد اولیه و دستمزد کارگران، متناسب است یا خیر؟
لطفا نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

 

گردآوری و تالیف توسط تیم رسانه هاگ
با تشکر از گروه پارس اسپان به جهت ارائه آمار و ارقام
کپی تنها با ذکر منبع مجاز میباشد.

 

مقالات راهبردی و تحلیلی را در بخش حرف ما در صنعت قارچ، مجله هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا