اخبار علمی حوزه قارچ

ماهیگیری با قارچ !!!

تهیه فیله ماهی قزل آلا از قارچ

اولین ماهی قزل آلای گیاهی جهان که توسط چاپر سه بعدی ساخته شده است اکنون در فروشگاه های مواد غذایی اتریش در حال شنا کردن است!!!

استارت‌آپ فناوری مواد غذایی Revo Foods واقع در وین اتریش، توانسته توسط چاپگر سه بعدی، فیله ماهی قزل آلا تولید کند!!! این فیله ماهی کاملا گیاهی است و از قارچ تهیه شده است!

رابین سیمسا، مدیرعامل استارت‌آپ فناوری مواد غذایی Revo Foods در اینباره می گوید: با نقطه عطف چاپ سه بعدی مواد غذایی در مقیاس صنعتی، ما وارد یک انقلاب در محصولات غذایی می‌شویم؛ یعنی عصری که غذا مطابق با نیاز مشتری ساخته می‌شود. این آینده محصولات غذایی در جهان است!

وی میگوید: ما فقط در حال ایجاد یک جایگزین گیاهی غذاها نیستیم بلکه ما داریم آینده صنعت غذایی را شکل می دهیم.

فیله ماهی ساخته شده توسط چاپگر سه بعدی
فیله ماهی ساخته شده توسط چاپگر سه بعدی

به گفته رابین سیمسا، این ماهی گیاهی، حاوی 100٪ پروتئین گیاهی است که از قارچ ها بدست آمده؛ همچنین امگا 3، به همراه همه 9 اسید آمینه ضروری و ویتامین های A، B2، B3، B6، B12 و D2 در ان موجود است و طعمی همانند ماهی واقعی را دارد. همچنین این ماهی گیاهی، فاقد قند، گلوتن و کلسترول است. از این پس گیاهخواران یا به اصطلاح وجترین ها هم می توانند ماهی بخورند!

شرکت غذایی Revo با همکار استارت‌آپ غذایی Mycorena برای ایجاد نوعی مایکوپروتئین (پروتئینی که از قارچ به دست می‌آید) همکاری کرده  و این نوع پروتئین بطور اختصاصی برای چاپ سه بعدی ساخته شده است.
(Mycorena از شرکت های زیرمجموعه mycowork است که سازنده چرم قارچ و ساعت قارچی نیز می باشد)

ماهی گیاهی ساخته شده با پرینت سه بعدی
ماهی گیاهی ساخته شده با پرینت سه بعدی

Revo خود را به عنوان “شرکت غذاهای دریایی که ماهی ها را نجات می دهد” خطاب می کند و بیان می کند که بیش از 18000 ماهی از زمان شروع تولید این محصول، محافظت شده اند. طبق اطلاعات موجود در وب سایت آنها، تولید ماهی گیاهی بین 77 تا 86 درصد، CO2 کمتری نسبت به پرورش ماهی معمولی، تولید می کند و به حفظ محیط زیست کمک خواهد کرد. همچنین میزان مصرف آب شیرین نیز 95 درصد کمتر از پرورش ماهی است.

 

مقایسه ماهی سالمون چاپ شده با پرنتر سه بعدی و ماهی پرورشی
مقایسه ماهی سالمون چاپ شده با پرنتر سه بعدی و ماهی پرورشی

این محصول در حال حاضر در وب سایت شرکت Revo  و سوپر مارکت ها با قیمت حدود 7.50 دلار به فروش می رسد. این شرکت در حال حاضر این ماهی گیاهی را به کشورهای اتریش و آلمان نیز صادر می کند و از ماه اکتبر  قرار است به بقیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز ارسال گردد.

مدیرعامل این برند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی این ماهی وگان، در ایالات متحده آمریکا در دسترس قرار میگیرد، گفت: امیدوارم به زودی!

ماهی گیاهی ساختهشده با چاپگر سه بعدی و تشکیل شده از پروتئین قارچ
ماهی گیاهی ساختهشده با چاپگر سه بعدی و تشکیل شده از پروتئین قارچ

 

در اوایل سال جاری، در یک پژوهش دیگر یک شرکت اسرائیلی بنام Steakholder Foods، با همکاری شرکتUmami Meats، اولین ماهی هامور (نوعی ماهی) را با چاپگر زیستی سه بعدی ایجاد کرد.

میهیر پرشاد، مدیر عامل شرکت Umami Meats گفت: ماهی هاموری که با مشارکت Umami Meats ساخته شده است، آماده طبخ پس از چاپ است و مانند ماهیگیری به محیط زیست آسیب نمی رساند. برای ساخت این ماهی شرکت Steakholder Foods از سلول های ماهی اصلی برای پرورش گوشت آن بصورت کشت سلولی و محافظت از ماهیان استفاده می کند.

فیله ماهی ساخته شده با کشت سلولی
فیله ماهی ساخته شده با کشت سلولی

همچنین در اوایل سال جاری، وزارت کشاورزی ایالات متحده به دو سازنده مختلف – Upside Foods و Good Meat – اجازه داد تا گوشتهایی که به روش “پرورش سلولی” تولید شده و از حیوانات کشته شده تولید نمی شود، را بفروشند. این تنها چند ماه پس از آن بود که سازمان غذا و دارو آمریکا، مرغ آزمایشگاهی کشت سلولی را برای خوردن بی خطر تشخیص داد.

برخلاف غذای Revo که حاوی هیچ محصول حیوانی نیست، گوشت آزمایشگاه از سلول‌هایی ساخته می‌شود که از یک حیوان زنده، یک سلول بارور شده یا یک بانک از سلول‌های ذخیره شده به دست می‌آید. این سولول ها در بیوراکتورها رشد می کنند و تشکیل گوشت را میدهند.

 

منبع: نیویورک پست

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا