اخبار علمی حوزه قارچ

پرورش قارچ با روش های باستانی

تولید قارچ با رعد و برق !!!

از گذشته ها خیلی دور این باور در بین مردم وجود داشته که قارچ ها پس از رعد و برق می رویند. باوری که البته غلط نیست ولی صد درصد درست هم نیست.

قارچ ها برای روییدن به شرایط خاصی احتیاج دارند و باید بتوانند بستری مناسب برای رویش خود پیدا کنند. هاگ های قارچ بسیار ریز و سبک هستند و با جریان هوا و حتی بال زدن حشرات جابجا می شوند. وقتی بستر و شرایط مناسب رشد برای هاگ های قارچ فراهم شود، آنها در بستر شروع به ریشه دوانی می کنند. پس از ریشه دوانی نوبت به رشد بدنه میوه قارچ می شود؛ در خیلی از مواقع ریشه دوانی انجام میشود و میسلیوم قارچ (ریشه قارچ) به صورت خفته باقی می ماند تا شرایط برای میوه دهی فراهم گردد. شرایط محیطی نظیر نور کم، هوای خنک و سطح دی اکسید کربن بالا بهترین شرایط برای رشد قارچ می باشد.

هنگام وقوع رعد و برق شرایط محیطی مطلوب از جمله هوای خنک و سطح دی اکسید کربن بالا به وجود می آید؛ از طرفی امواج الکترومغناطیسی ناشی از جریانات الکتریسیته رعد و برق و اختلاف پتانسیل حاصل از تجمع بارهای مخالف بر روی زمین و ابرها به عنوان محرک برای رشد قارچ عمل می کند و سبب ظاهر شدن بدنه میوه قارچ پس از رعد برق میشود.

پس رویش قارچ عامل اصلی بوجود آمدن قارچ ها نیست اما به عنوان یک محرک به رشد آنها کمک میکند.

 

حالا چند کشاورز مبتکر استرالیایی، با راه اندازی استارت آپ Rainstick، دانش باستانی را با فناوری مدرن ترکیب کرده و از آن برای پرورش قارچ به شیوه آیندگان استفاده میکنند. آنها در حال توسعه یک نوآوری موفقیت‌آمیز هستند که از قدرت رعد و برق برای رشد سریعتر و پرورش قارچ هایی بزرگ تر، بهره میگیرند؛ دستور عملی جادویی که می تواند جهان را متحول کند!
در سالن های پرورش این شرکت با شبیه سازی شرایط محیطی در هنگام رعد و برق و ایجاد ساعقه های مصنوعی، انواع قارچ های خوراکی را با سرعت بیشتر و اندازه ای بزرگتر پرورش میدهند.

پرورش قارچ با دانش باستانی استفاده از رعد و برق
پرورش قارچ با دانش باستانی استفاده از رعد و برق

 

زمانی که حکمت باستانی با فناوری آینده روبرو می شود 

استفاده از الکتریسیته برای رشد غذا ممکن است راهی بعید برای تغذیه سیاره به نظر برسد، اما برای میک بلک (Mic Black) و لیون دریل (Darryl Lyons) ، این سفر به آینده است.

لیون درباره آشنایی و همکاریشان میگوید: من حدود 7 سال پیش با میک آشنا شدم و همیشه دوست داشتم با او کار کنم، اما ابتدا باید دوره تحصیل و کارآموزی خود را طی میکردیم.

پس از اینکه 5 سال از دوستیمان گذشت در حال انجام یک تحقیق دانشگاهی بودیم که جرقه ای در ذهنمان زده شد. ما در مطالعات تاریخی خود دریافتیم که قوم مایوالی (Maiawali) که از بومیان سرزمین اسرالیا می باشند، ده ها هزار سال است که از قدرت رعد و برق استفاده می کردند.

اجداد ما از “چوگرا” به‌ عنوان چوب باران یا چوب صاعقه استفاده می‌کردند تا بر طوفان‌های تندری تأثیر بگذارند و از بارش باران غذای فصل را تأمین کنند. قوم مایوالی در میان مردمان بومی سرزمین های خشک، به “باران سازان” معروف بودند.
به همین دلیل اسم شرکت خود را Rainstick (چوب باران) گذاشتیم.

Rainstick چوب باران ساز
Rainstick چوب باران ساز – چوبی توخالی که بومیان دانه های مواد غذای را در آن میریختند و با تکان دادن آن هنگام مراسم آیینی، صدایی شبیه به بارش باران تولید میشد و اینگونه برای باراش باران دعا میکردند.

 

میک و لیون، بر اساس مجموعه از شواهد تاریخی و مطالعات نوین، می‌دانستند که جریان های الکتریکی تقریباً به همه انواع گیاهان کمک می‌کند بزرگ‌تر و سریع‌تر رشد کنند، اما به دلیل باورهای باستانی در مورد، تصمیم گرفتند کار خود را با قارچ‌ ها شروع کنند.

آنها در تحقیقاتی که برای راه اندازی کار خود داشتند، به این نتیجه رسیدند که فناوری موجود گران، غیرعملی و مقیاس پذیر نیست.

ما  از بزرگترین مزرعه قارچ ارگانیک استرالیا بازدید کردیم و از نزدیک شاهد بودیم که فناوری آزمایشگاهی طراحی شده برای تحریک الکتریکی قارچ ها در دنیای واقعی چقدر غیر عملی هستند. در آن زمان بود که تصمیم گرفتیم روش پیشگامانه و آینده نگرانه خودمان را خلق کنیم.

ما متوجه شدیم که نیاز به ایجاد یک سیستم تحویل جریان الکتریکی بی سیم داریم.
اندکی بعد کار خود را شروع کردیم. میک وظیفه خلق رعد و برق مصنوعی را داشت؛ دریل وظیفه خلق باران را به عهده گرفت و کریس (نفر جدید) به عنوان متخصص کشت و پرورش قارچ وارد تیم شد. تیمی که قرار است تا پرورش قارچ را متحول کند!

میک بلک و لیون دریل، بنیانگذاران استارت آپ rainstick
میک بلک و لیون دریل، بنیانگذاران استارت آپ rainstick

 

حل چالش کمبود مواد غذایی

با توجه به اینکه انتظار می رود جمعیت جهان تا سال 2050 به 9.8 میلیارد نفر افزایش یابد. همچنین تغییرات آب و هوایی ناشی از گرمتر شدن زمین، تهدیدی برای کاهش عرضه مواد غذایی ما است. از این رو دولت ها در سراسر جهان در تلاش هستند تا راه های جدیدی برای افزایش تولید محصولات و تضمین ثبات و امنیت غذایی مردمشان بیابند.

سال 2023 گرم ترین سال ثبت شده در کره زمین در اکثر مناطق است و تهدیدات امنیت غذایی روزانه در حال افزایش است. علاوه بر کمبود مواد غذایی حاصل از رشد جمعیت، محدودیت های زیست محیطی نیز فشارهایی را به صنعت تولید مواد غذایی و امنیت غذایی مردم، وارد خواهند نمود. به عنوان نمونه اتحادیه اروپا در حال حاضر 20 درصد از کودها و 50 درصد از آفت کش ها را تا سال 2030 ممنوع کرده است؛ همزمان با کاهش مصرف کود و مواد شیمیایی، تولید محصولات نیز کاهش می یابد.

چالشی که اینجا وجود دارد این است که با افزایش جمعیت، باید تولید مواد غذایی نیز بصورت تصاعدی افزایش یابد؛ محدودیت های موجود نیز، این کار را سخت تر خواهند نمود.

پس باید به دنبال راه حلی برای افزایش بازدهی و میزان محصولات کشاورزی ارگانیک باشیم. اینجا جایی است که استارت آپ Rainstick وارد میشود و میخواهد مشکل را برطرف سازد. آنها میخواهند راه حلی ارائه دهند که باعث افزایش بازده کشاورزی بصورت ارگانیک و بدون استفاده از مواد شیمیایی شوند و همچنین توجیه اقتصادی را نیز در نظر بگیرند.

اگر هزینه های تولید غذا افزایش یابد، رشد اقتصادی این بخش را را تحت تاثیر قرار خواهد داد و همچنین بر تورم و هزینه های مصرف کننده تأثیر می گذارد. علاوه بر این بر تولید ناخالص داخلی و بازارهای مالی جهان نیز تأثیر می گذارد. پس باید راهکاری باشد تا از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه باشد.

 

پرورش قارچ با شبیه سازی رعد و برق در محیط کنترل شده
پرورش قارچ با شبیه سازی رعد و برق در محیط کنترل شده

نحوه انجام پروژه رعد و برق

این استارت اپ ابتدا کارش را در کشور استرالیا یعنی محل زندگیشان آغاز کرد، اما پس از اطلاع از اینکه قوانین استرالیا مانع از انجام آزمایشات اولیه آنها برای ایجاد رعد و برق مصنوعی میشود، مجبور شدند تا با یک فیزیکدان صربستانی برای اجاره یک پناهگاه زمان جنگ جهانی دوم در صربستان همکاری کنند.

آنها پس از امضای قرارداد اجاره‌ای برای آن آزمایشگاه، توانستند آزمایش‌های الکتریکی شگفت‌انگیزی انجام دهند و کاری که سالها میخواستند انجام دهند،در عرض چند ماه به جلو رفت.

در بازگشت به استرالیا، آنها میدانستند که نمیتوانند آزمایشات 50000 ولتی خود را در ساختمان ها انجام دهند. بنابر این یک واگن کاروان خریداری کردند و آن را در پارکینگ یک فروشگاه تعطیل شده مستقرکردند و از آن به عنوان آزمایشگاه سیار تولیدصاعقه استفاده نمودند.

آنها در Rainstick با استفاده از روش ابداعی خود که اثرات رعد و برق را روی قارچ ها تقلید می‌کند، محصولاتی بزرگتر با رشد سریعتر و همچنین اورگانیک و بدون استفاده از مواد شیمیایی، رشد میدهند.

آنها در طول آزمایش روی 75 بلوک بستر پرورش قارچ، عملکرد را 20٪ و نرخ رشد را 24٪ افزایش داده اند. همچنین این فناوری می تواند ترکیب شیمیایی قارچ ها را تغییر دهد و از رشد کپک جلوگیری نماید.

آنها در مزرعه خود چندین نوع قارچ، شامل: قارچ دکمه ای، انواع قارچ صدفی و قارچ شیتاکه را با فناوری باستانی رعد و برق، کشت و تولید می کنند.

نمونه ای از قارچ شیتاکه پرورشی به کمک فناوری رعد برق توسط شرکت Rainstick
نمونه ای از قارچ شیتاکه پرورشی به کمک فناوری رعد برق توسط شرکت Rainstick در مقایسه با قارچ شیتاکه طبیعی!

 

شرکت Rainsticks ادعا می کند که این فناوری فقط مختص به قارچ ها نیست و بر روی محصولات دیگر کشاورزی نیز موثر خواهد بود.
آنها فناوری خود را بر روی گندم، برنج، جو، کلزا و سایر سبزیجات آزمایش کردند که منجر به افزایش قابل توجه عملکرد شده که شامل میانگین رشد 10% نرخ جوانه زنی، 70% طول برگ و تا 100% افزایش در میزان محصول بدست آمده در برخی محصولات بوده است.

البته چشم انداز بلندمدت شرکت Rainstick فراتر از قارچ ها و محصولات کشاورزی است. فناوری ابداعی آنها ممکن است برای اهداف زیست محیطی مانند بازسازی اکوسیستم های گیاهی و احیای جنگل ها استفاده شود.

 

اعضای تیم و دستاوردها

Mic Black یک کارآفرین واقعی است. او از طریق Mic’s Lab و سایر مشاغل خود روی رابط های مغز و رایانه کار کرده است، نمایشگاه هنری تعاملی برای سلامت روان جوانان با بیش از 10000 شرکت کننده را برگزار کرده و حتی در بخش فناوری یک پروژه فضایی نیز شرکت داشته است. میک همچنین چندین شرکت و پروژه را مدیریت کرده است، اما در Rainstick برای اولین بار است که خود را وقف یک تجارت میکند، زیرا هدف تغیر آینده جهان و صنعت مواد غذایی و حل بحران های آب و هوایی می باشد.

واژه ” نمی توانم” در دایره لغات وی نیست! خودش میگوید: اگر چیزی در درون شما وجود دارد که می گوید “این باید وجود داشته باشد” و هیچ جایگزینی وجود ندارد، باید آن را انجام دهید.

لیون دریل نیز به همان اندازه متعهد است؛ این دو نفر قصد دارند تا 10 سال آینده را صرف تحقق این پروژه خود کنند.

 

با ثبت اختراع چنین محصول آینده نگرانه ای، جای تعجب نیست که شرکت Rainstick در حال حاضر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این شرکت توسط Startmate’s First Believers پشتیبانی شده و در پویش شتاب دهنده CSIRO ON شرکت کرده است، جایی که آنها به عنوان “تغییر دهنده بازی Deeptech نامگذاری شدند.

آنها در صفحه اول نشریه فوربس استرالیا، در بین 100 نوآور برتر استرالیا و 40 نوآور برتر در سطح جهانی معرفی شده اند. همچنین از طرف بنیاده ها و سازمان های گوناگون، تقریباً 500000 دلار بودجه کمکی جمع آوری کرده اند و تنها 6 ماه بعد راه اندازی فناوری خود، قراردادی 1.6 میلیون دلاری به دست آورده اند.

آنها ثابت کردند که روش های باستانی می تواند آینده ساز باشد؛ آنها با نیروی تفکر و امید، اهرم Rainstick (چوب باران ساز که به اهرم تشبیه شده) کنترل عناصر چهارگانه طبیعت یعنی آب، خاک، آفتاب و باد را بر دست گرفتند و میخواهند کره زمین و مردمان آن را نجات دهند.

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: www.startupdaily.net و www.forbes.com.au

 

جدیدترین و بروزترین اخبار علمی حوزه قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگمطالعه نمایید.
(علیرضا صالحی)
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا